چین از یک کشتی هیدروژنی با ظرفیت حمل ۱۴۵۰ تن رونمایی کرد
به گزارش Interesting Engineering، این کشتی با نام “Dongfeng Qinggang” 64.5 متر طول دارد و ظرفیت حمل 64 کانتینر یا 1450 تن را دارد.
صنعت حمل و نقل دومین تولید کننده گازهای گلخانه ای در سراسر جهان است. اگرچه صنعت کشتیرانی تنها 11 درصد از انتشار گازهای مضر در این بخش را تشکیل می دهد، اما افزایش تجارت جهانی و حمل و نقل دریایی ممکن است این ارقام را تا سال 2050 تا 50 درصد افزایش دهد.
اگرچه برقی کردن خودروهای شخصی تلاشی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده است، اما این استراتژی برای حمل و نقل طولانی مدت در آب و هوا مناسب نیست. تراکم انرژی باتری ها در حال حاضر برای کشور مناسب است و به همین دلیل استفاده از آنها برای حمل و نقل طولانی دشوار است. در این راستا، فناوری های جایگزین مانند سلول های سوختی هیدروژنی در حال آزمایش هستند.
اولین کشتی کانتینری داخلی چین که با انرژی هیدروژن کار می کند در استان ژجیانگ رونمایی شد. این کشتی مجهز به دو پیل سوختی هیدروژنی با ظرفیت 240 کیلووات است که هر کدام توسط شرکت چینی Sinosynergy توسعه یافته و بزرگترین پیل سوختی نصب شده بر روی یک کشتی محسوب می شود.
ظرفیت ذخیره هیدروژن کشتی 1200 پوند (550 کیلوگرم) است. این بزرگترین ذخیره هیدروژن در یک کشتی است و به وسیله نقلیه تا 380 کیلومتر مسافت کمک می کند. انتظار می رود این کشتی سالانه از انتشار 700 تن کربن جلوگیری کند.
سایر اجزای مبتنی بر انرژی موجود در هواپیما شامل یک باتری لیتیومی است که می تواند بخشی از انرژی تولید شده توسط پیل سوختی را ذخیره کند. یک سیستم کنترل همه این اجزا را با نیروی محرکه کشتی که 2000 تن را جابجا می کند، ادغام می کند.
در مراسم پرتاب فقط بدنه آن آماده بود و مابقی تجهیزات در ماه های آینده نصب می شود. انتظار می رود این کشتی پس از انجام آزمایش های اولیه در سال 2025 در مسیرهای داخلی بین بنادر جیاکسینگ و شیاشا در هانگژو واقع در شرق چین فعالیت کند.