بارداری

چگونه سیگار کشیدن در دوران بارداری سلامت نوزاد را به خطر می اندازد؟

به گزارش سلامت جو به نقل از ایسنا، بر اساس تحقیقات جدید با مشارکت 12 میلیون خانواده، کشیدن حتی یک یا دو نخ سیگار در روز قبل از بارداری یا در دوران بارداری می تواند مشکلات جدی مربوط به سلامت نوزادان را به همراه داشته باشد.

در سراسر جهان، حدود 1.7٪ از زنان باردار سیگار می کشند، اگرچه این رقم در اروپا با 8.1٪ و در ایالات متحده با 5.9٪ بسیار بالاتر است.

سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند بر سلامت نوزاد تأثیر منفی بگذارد و خطر تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد و مرگ را افزایش دهد.

در این مطالعه، کارشناسان رابطه بین سیگار کشیدن و اثرات عمده آن بر سلامت نوزادان مانند نیاز به اکسیژن بلافاصله پس از تولد، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) با اکسیژن، مشکوک به عفونت خون، تشنج یا اختلالات را بررسی کردند. . آنها سیستم عصبی را تجزیه و تحلیل کردند.

به طور کلی، حدود 9.5 درصد از نوزادان این مشکلات را تجربه کردند، اما متخصصان دریافتند که اگر مادر این نوزادان قبل از بارداری سیگار می‌کشید، 27 درصد احتمال داشت که چندین مورد از این عوارض را داشته باشد و اگر به هر میزانی سیگار می‌کشید. و در هر مرحله از بارداری این احتمال تا 31 درصد افزایش می یابد.

سیگار کشیدن قبل از بارداری

در حالی که متخصصان مدت‌ها در مورد خطرات سیگار سبک در دوران بارداری بحث کرده‌اند، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی سیگار کشیدن سبک در ماه‌های منتهی به بارداری می‌تواند خطرناک باشد.

کیتلین نتلی، مدیر تحقیقات اعتیاد در دانشگاه آنگلیا شرقی در انگلستان، گفت: هر گونه سیگار کشیدن در دوران بارداری بر نوزادان تأثیر می گذارد.

این تجزیه و تحلیل شامل حدود 12.2 میلیون مادر و نوزاد در ایالات متحده شد و نشان داد که خطرات سلامتی بدون توجه به عوامل دیگری مانند سن، قومیت و وزن همچنان ادامه دارد. زنان مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در این مطالعه وارد نشدند.

از تمام مادران در این مطالعه، 9.3٪ قبل از بارداری سیگار می کشیدند، در حالی که 7٪ در سه ماهه اول، 6٪ در سه ماهه دوم و 5.7٪ در سه ماهه سوم سیگار می کشیدند.

کاهش کافی نیست، ترک کامل سیگار ضروری است

به گزارش یورونیوز، نتایج این مطالعه نشان داد که نتایج سیگار برای نوزادانی که مادرانشان در اواخر بارداری سیگار می‌کشیدند بدتر بود، اما زنانی که در دوران بارداری سیگار را ترک کردند، همچنان در معرض خطر بیشتری برای نوزادان خودشان بودند.

این خطرات برای افراد سیگاری شدید بیشتر بود. این مطالعه نشان داد کودکان زنانی که روزانه 20 نخ یا بیشتر سیگار می‌کشیدند 29 درصد بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.

با این حال، افرادی که فقط یک یا دو نخ سیگار در روز می‌کشیدند، 13 درصد بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه قرار داشتند.

این محقق با تاکید بر ضرورت «ترک» سیگار برای حفظ سلامت نوزاد، گفت: کاملاً واضح است که کاهش مصرف دخانیات به ویژه در دوران بارداری کافی نیست.

راه های ترک سیگار در دوران بارداری

ممکن است ترک سیگار برای زنان باردار سخت تر باشد زیرا متابولیسم نیکوتین در دوران بارداری سرعت می گیرد و این بدان معناست که بدن آن را سریعتر جذب می کند.

به گفته دکتر نتلی، زنان بارداری که در تلاش برای ترک سیگار هستند، می توانند درمان های جایگزین مانند آدامس نیکوتینی را امتحان کنند و اگر همچنان می خواهند سیگار بکشند، دوز بالاتری از این آدامس ها را انتخاب کنند. آنها همچنین می توانند از سیگارهای الکترونیکی به جای سیگارهای سنتی استفاده کنند که ممکن است حاوی نیکوتین باشد اما تنباکو ندارد.

نوتلی بیان کرد: این رویکرد تنها برای کاهش آسیب است و برای حمایت از زنان، ترک کامل سیگار توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا