سلامت خانواده

چگونه خونریزی بینی در روزهای گرم را کاهش دهیم؟

احمد رضاییان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در فصل تابستان و روزهای گرم سال احتمال خونریزی از بینی در کودکان و بزرگسالان افزایش می یابد، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که این خونریزی در بین کودکان و بزرگسالان افزایش یابد. به آنها شبکه عروقی کسلباخ می گویند و به دلیل گرمای زیاد هوا در تابستان، این ناحیه دچار انبساط و رقیق شدن خون داخلی آن ناحیه می شود و می تواند باعث خونریزی در بینی فرد شود.

وی با بیان اینکه این نوع خونریزی به دو نوع خونریزی قدامی یا جلویی بینی و خونریزی خلفی بینی تقسیم می شود، افزود: زمانی که این اتفاق در جلوی بینی رخ می دهد بیشتر سیاهرگ ها باعث خونریزی می شوند که این خونریزی ناشی از عواملی مانند گرفتگی است. آنفولانزا و استفاده از داروهای التهاب بینی، سینوزیت و دمیدن بینی در هوای گرم، آلرژی و سرفه های زیاد را درگیر می کند، البته اگر فردی انحراف تیغه بینی داشته باشد، هوایی که تنفس می کند باعث خشکی جلوی بینی می شود. و خونریزی

این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: در صورتی که افراد مبتلا به بیماری های کبدی باشند مصرف دارو و الکل نیز باعث خونریزی بینی می شود. پارگی مویرگ ها و خونریزی در بینی آنها.

وی با بیان اینکه در مواردی که پشت بینی این اتفاق می افتد و خونریزی از پشت بینی رخ می دهد، ادامه داد: مصرف برخی داروها، فشار خون بیمار، وجود بیماری های زمینه ای خون، بی حسی عروق و تومور در این رویداد در صورت وارد آمدن ضربه به صورت بر اثر تصادف و یا اینکه فرد قبلاً تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد یا کمبود کلسیم داشته باشد و در معرض مواد محرک شیمیایی قرار گرفته باشد، پشت بینی تحریک شده و برای فرد مشکل ایجاد می کند. در صورت خونریزی خلفی (پشت بینی) بیمار باید به اورژانس مراجعه و تحت نظر پزشک متخصص باشد.

آیا خونریزی دائمی بینی در تابستان غیر طبیعی است؟

رضائیان خاطرنشان کرد: تیغه بینی دارای حفره نازکی است که دو حفره بینی را از یکدیگر جدا می کند و در قسمت جلو رگه های بسیار ریز دارد و خشکی و گرمای هوا باعث نازک و نازک شدن رگ ها می شود و این باعث می شود خونریزی از بینی، اگر فردی در تابستان خونریزی دماغ داشته باشد، غیر طبیعی است و باید به پزشک مراجعه کند تا از نظر سایر بیماری ها بررسی شود.

وی با توجه به اینکه کم و حجم کم خون دماغ در تابستان و روزهای گرم سال مشکلی ندارد، گفت: برای جلوگیری از بروز خونریزی بهتر است فرد در روزها و ساعات گرم تابستان بماند تا در محیط های بسیار گرم در معرض نور خورشید. نباید در این ساعات حتی در صورت لزوم بیرون از خانه بودن، از سایه بان، کلاه و ماسک استفاده کرد و یا در محیطی قرار داد که کولر روشن است، البته افراد باید توجه داشته باشند که استفاده بیش از حد از هوا نرم کننده نیز مضر خواهد بود. و باعث خشکی بدن و باعث خونریزی می شود.

پزشک گوش و حلق و بینی توصیه کرد: برای جلوگیری از خونریزی بینی، فرد در محیط های خشک و گرم قرار نگیرد و از پمادهای ویتامینه برای نرم شدن سوراخ های بینی استفاده کند. همچنین قطره های استریل می تواند برای بیمارانی که فشار خون بالا ندارند مفید باشد. و این موارد خونریزی بینی را کنترل می کند.

کنترل خونریزی بینی با گذاشتن کمپرس سرد

وی گفت: چرب کردن و استفاده از کیسه یخ نیز برای این دسته از افرادی که در روزهای گرم تابستان دچار خونریزی بینی می شوند مفید است، سر فردی که دچار خونریزی بینی می شود باید به سمت جلو خم شود و این باور اشتباهی است که سر به عقب خم شود. که خون خارج نشود، زیرا این حرکت برای بیمار بسیار خطرناک است و ممکن است مشکلات دیگری برای او ایجاد کند.

رضاییان افزود: بیماری که در روزهای گرم تابستان دچار خونریزی بینی می شود باید سر خود را به جلو خم کرده و دهان خود را باز نگه دارد تا اگر خون از پشت حلق خارج شود از دهان خارج شده و با گذاشتن کمپرس سرد روی پیشانی و گونه می تواند باعث کنترل خونریزی بینی در روزهای گرم تابستان شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین خونریزی بینی در کودکان پنج تا 10 ساله رخ می دهد و این روند در بزرگسالان 50 تا 80 سال بیشتر رخ می دهد، گفت: به دنبال خونریزی های ناگهانی که در این گروه ها ایجاد می شود، اگر خونریزی با فشار زیاد از ناحیه حلق و بینی اتفاق می افتد و بعد از 20 دقیقه قطع نمی شود و برای بیمار مشکل ساز می شود. کودکان بیشتر در محیط های گرم بازی و کار می کنند و دچار این نوع خونریزی می شوند و محیط بینی آنها کوچکتر و آسیب پذیرتر است.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: خشک شدن مخاط بینی کودکان و دستکاری بینی توسط آنها باعث تحریک بینی آنها در روزهای گرم سال و ممکن است باعث خونریزی شود، استفاده از میوه ها، سبزیجات و مکمل های غذایی حاوی ویتامین در روزهای گرم برای همه. افراد بسیار مفید

وی خاطرنشان کرد: مصرف آبلیمو و بوییدن آن نیز مفید است و افراد می توانند هر شش ساعت یکبار از قطره فنیل افرین برای کاهش این عارضه و کاهش خشکی بینی استفاده کنند. استفاده از این دارو برای افراد تا سه روز مجاز است و حق استفاده بیشتر را دارند. آنها آن را ندارند، زیرا به استفاده از این دارو وابسته می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا