سلامت خانواده

چگونه بیماری هزار چهره را کنترل کنیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید مرجانی با اشاره به اینکه در کشور بیشترین بیماری هایی که از دام به انسان منتقل می شود از طریق دام و حیوانات اهلی است که انسان بیشترین برخورد را با آنها دارد، اظهار داشت: اهمیت این بیماری ها این است که آنها نه تنها مشکل و چالش نظام بهداشتی و درمانی هستند، بلکه برای کنترل و پیشگیری، همکاری بین دستگاهی با سایر سازمان ها مانند سازمان دامپزشکی، دامپروری، صنایع و گروه پزشکی ضروری است.

وی ادامه داد: بیماری های بین دام و انسان طیف وسیعی از بیماری ها را تشکیل می دهد که شایع ترین آن در کشور ما تب مالت یا تب مالت است. بروسلوز است

مرجانی با بیان اینکه تب مالت به عنوان یک بیماری هزار چهره شناخته می شود، افزود: خطر ابتلا به این بیماری در فصل گرما، بهار و تابستان و در زمان تولد و شیردهی دام های اهلی به ویژه در روستاها و مناطق عشایری بیشتر است. بنابراین مراقبت و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی توسط افراد در معرض خطر ضروری است.

وی تصریح کرد: تب مالت یک بیماری قدیمی است که شاید هزاران سال پیش برای بشر شناخته شده بود. در گذشته این بیماری به عنوان تب عود کننده شناخته می شد، زیرا فرد مبتلا بارها و در زمان های مختلف تب داشت. این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تب مالت بیشتر در کشورهای مدیترانه ای مانند سوریه، یونان، عراق و ایران گزارش شده است، افزود: این بیماری از طریق حیوانات اهلی به ویژه گوسفند و بز، فرآورده های آنها و یا به انسان منتقل می شود. تماس مستقیم .

به گفته مرجانی، بیماری تب مالت دو گروه از افراد را درگیر می کند. اول کسانی که به دلیل شرایط شغلی با حیوانات سروکار دارند مانند دامپزشکی دامداران یا افرادی که در صنعت گوشت و یا در کشتارگاه ها کار می کنند، گروه دوم در معرض خطر افرادی هستند که هیچ ارتباط تجاری با دام یا فرآورده های دامی ندارند، این افراد فقط از لبنیات استفاده می کنند که در راس آن شیر است و آلودگی ناشی از آن است. این مسیر به این گروه منتقل می شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه میکروب بروسلا وی که حاوی تب مالت است در واقع به گرما حساس است، تاکید کرد: فرآورده های حیوانی باید حداقل 20 دقیقه بجوشد تا این میکروب از بین برود یا شیر از طریق فرآورده های صنعتی مانند پاستوریزه یا فرآوری شود. عقیم سازی میکروب ها از بین می روند، بنابراین در صورت استفاده صحیح از شیر، احتمال آلودگی به حداقل می رسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از لبنیات به روش سنتی تهیه می شود که در این فرآیند شیر به هیچ وجه نمی جوشد و یا در معرض حرارت کافی قرار نمی گیرد، خاطرنشان کرد: پنیر یا پنیر یکی از این فرآورده ها است، بنابراین اگر میکروب وجود داشته باشد. در صورت استفاده احتمال ابتلا به تب مالت افزایش می یابد.

مرجان گفتن میکروب بروسلا این میکروب بسیار مقاوم است، گفت: این میکروب می تواند ماه ها در دام و لبنیات زنده بماند، به عنوان مثال در پنیر این میکروب می تواند چندین ماه زنده بماند و به راحتی مصرف کننده را مبتلا می کند.

وی ادامه داد: در مورد پنیرهایی که به روش سنتی تهیه می شود باید دو ماه در آب نمک بماند تا این میکروب از بین برود زیرا در فرآیند تهیه پنیر سنتی میکروب به طور کامل از بین نمی رود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سایر بیماری های مشترک بین انسان و دام معمولا از طریق گوشت و فرآورده ها منتقل می شود. این محصولات باید استفاده شوند، در حالی که گوشت در هنگام یخ زدن بسیاری از میکروب ها و باکتری های خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: در مورد تب مالت زمانی که دام بیمار می شود دامپزشک حیوان را از دامدار می خرد و معدوم می کند تا حیوان وارد چرخه مصرف نشود بنابراین اگر دامدار دام یا فرآورده های آن را به صورت غیرقانونی وارد کند. در بازار و احتمال ابتلا افراد زیادی وجود دارد، توصیه می شود گوشت و فرآورده های دامی را از مراکز تحت نظارت مراکز دامپزشکی خریداری کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مهمترین موضوع در بیماری های مشترک بین انسان و دام این است که بسیاری از این بیماری ها هستند. اپیدمیولوژی بستگی به منطقه دارد، مثلاً تب مالت در کشورهای غربی زیاد شایع نیست. بنابراین پژوهشگران کشور در تلاش هستند تا بیماری های بومی کشور را شناسایی کنند، زیرا در کشور با این بیماری ها سروکار داریم، بنابراین این امر هم در قالب کتاب و هم در قالب دستورالعمل های ملی حتی تحقیقاتی که در کشور در مورد بیماری تب مالتیز انجام می شود. انجام شده است، توسط بسیاری از کشورها ذکر شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیشترین آمار سفر در کشور مربوط به تابستان و بهار است، گفت: این را در نظر داشته باشید، اگر قصد استفاده از لبنیات سنتی به ویژه در استان هایی که دامپروری در آنها رونق دارد، مطمئن باشید. نکات بهداشتی را در نظر بگیرید داشته باشید چون این بیماری مزمن است و تمایل به عود دارد و به همین دلیل خیلی بهتر است وقت گیر است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا