سلامت خانواده

چگونه بفهمیم کمبود پروتئین داریم؟

به گزارش خبرآنلاین، زمانی که میزان کالری مصرفی بسیار کم باشد، بدن از ذخایر پروتئینی برای تامین انرژی استفاده می کند که ممکن است منجر به تحلیل عضلانی، ضعف سیستم ایمنی، آسیب به مو و ناخن و … شود.

ایسنا در خبری نوشت: علائم مصرف ناکافی منابع پروتئینی عبارتند از:

ضعف مفاصل و عضلات

سلول های بافت عضلانی برای ترمیم و بازسازی مناسب به پروتئین نیاز دارند. اما در صورت عدم مصرف پروتئین، بدن قادر به انجام این کار نخواهد بود و درد و ضعف در عضلات و مفاصل ایجاد می شود. درد مداوم در زانو و آرنج، احساس ضعف بعد از فعالیت بدنی و خستگی بعد از بیدار شدن از خواب می تواند به سبک غذا خوردن و دریافت ناکافی پروتئین مربوط باشد.

کمبود انرژی

کمبود پروتئین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود که می تواند با ناتوانی در انجام فعالیت های عادی، خستگی غیرعادی و بی حالی همراه باشد. ضعف سیستم ایمنی حتی باعث بروز بیماری های مختلفی می شود.

احتباس آب

زمانی که گوشت، ماهی و حبوبات به اندازه کافی مصرف نشوند، سطح پروتئین خون کاهش می یابد. در چنین شرایطی، آب به جای اینکه وارد خون شود، بیشتر جذب بافت هایی می شود که میزان پروتئین بیشتری دارند، مانند پاها.

ناخن های شکننده و ریزش مو

مو و ناخن از کراتین ساخته شده است که نوعی پروتئین مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی است. بنابراین در صورت کمبود پروتئین می توان انتظار ریزش مو و شکنندگی ناخن ها را داشت.

اختلال خواب

دریافت نکردن پروتئین کافی نیز باعث اختلال در تولید هورمون ها و ایجاد ناهماهنگی در عملکرد بدن می شود. به همین دلیل سطح تریپتوفان که یکی از اسیدهای آمینه ضروری است کافی نخواهد بود و از عملکرد آن به عنوان پیش ساز سروتونین جلوگیری می کند. سروتونین هورمونی است که احساس نشاط و خواب خوب را تسهیل می کند.

تمرکز کافی نیست

سروتونین و دوپامین دو انتقال دهنده عصبی هستند که به تنظیم خلق و خو، تمرکز و هوشیاری کمک می کنند. از آنجایی که این ترکیبات از پروتئین تشکیل شده اند، اگر سطح پروتئین کافی نباشد، عملکرد آنها مختل شده و غلظت آن مشکل می شود.

ضعف و گرسنگی مداوم

میل مداوم به غذا خوردن و ضعف غیر معمول می تواند یکی از عوارض عدم دریافت پروتئین کافی باشد. یکی از اثرات پروتئین ایجاد احساس سیری در شماست. این گونه افراد باید به مصرف پروتئین کافی در وعده های غذایی اصلی توجه کنند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا