سلامت خانواده

چگونه بدن خود را در فصل بهار تمیز کنیم؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در فصل زمستان میزان غذای مصرفی ما نسبت به سایر فصول کمی بیشتر است و سهم غذاها مقوی و چربی نیز در رژیم غذایی افزایش می یابد. این به این دلیل است که بدن ما در هوای سرد زمستان به انرژی بیشتری برای تامین گرمای بدن و مقابله با سرما نیاز دارد. افزایش مصرف مواد غذایی منجر به افزایش مقدار مواد زائد و غیر ضروری می شود، بنابراین بافت های آن از این مواد زائد تجمع می یابد و از آنجایی که افراد در فصل زمستان نسبت به فصول دیگر کمتر عرق می کنند، می توان این مواد زائد را از بدن خارج کرد. . به پوست نفوذ نمی کند.

با گرم شدن طبیعت و شروع فصل بهار، این مواد زائد یخ زده در حفره های بدن مایع شده و وارد جریان خون می شوند. درست مانند آنچه در مورد برف و یخ زمستانی اتفاق می افتد، به خصوص اگر فردی در زمستان زیاد غذا خورده باشد و کم ورزش کرده باشد، این مخلوط بیشتر خواهد بود. اگر در فصل بهار بدن نتواند این مخلوط را به طور کامل و طبیعی از بین ببرد، این مواد زائد به سمت اندام های ضعیف مانند کشاله ران، زیر پوست و اطراف بدن سرازیر شده و باعث ایجاد بیماری های شایع در این فصل مانند کورک می شود. ورم های چرکی، جوش، خارش و تورم گلو رخ خواهد داد. اگر این مخلوط فاسد وارد مغز شود و به بطن های مغز برسد باعث صرع و سکته می شود و اگر غشاها وسواس وارد مغز می شود صدوی همچنین ریزش این مواد به داخل بینی و سینوس ها، سرماخوردگی، گرفتگی صدا، سرفه (حساسیت بهاری) و ریزش آنها در مفاصل باعث ورم های چرکی مفاصل و درد مفاصل می شود.

سرما به طور کلی باعث کند شدن و اغلب متوقف شدن فعالیت عوامل بیماری زا در طبیعت و بدن انسان می شود، بنابراین در فصول سرد سال به ویژه زمستان، احتمال فعالیت این عوامل بیماری زا که ممکن است در بدن وجود داشته باشند، بسیار کاهش می یابد. با نزدیک شدن به بهار و گرم شدن هوا، احتمال فعالیت این عوامل بیماری زا و میکروارگانیسم ها افزایش می یابد، بنابراین با فرا رسیدن فصل بهار، در صورت افزایش این عوامل و سایر مواد، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها به ویژه بیماری های عفونی در بدن افزایش می یابد. افزونگی که در بدن به خوبی تمیز و تخلیه می شود، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند اوریون، سرخجه، آبله مرغان و سرماخوردگی (شایع ترین بیماری هایی هستند که با فرا رسیدن فصل بهار در بین بزرگسالان و کودکان دیده می شوند) به حداقل می رسد. .

این امر به این دلیل است که با گرم شدن هوا، سد سرد بدن شکسته شده و فعالیت عوامل بیماری زا فراهم می شود. و آنها را فعال کرده و وارد گردش خون می کند و باعث بیماری می شود. هر بیماری که ماده آن در زمستان خفته باشد، در این فصل هیجان‌انگیز است. بلوغ پیدا می شود و از بین می رود، بنابراین شدت بیماری ها در این فصل چیز بدی نیست، بلکه تلاش طبیعت برای پاکسازی بدن و دفع مواد زائد از آن است.

به دلیل رفع سرما و گرما و رطوبت معتدل بهار، قوای بدنی تقویت شده، خون‌سازی تشدید می‌شود و ممکن است فرد دچار مشکل شود. مخلوط کردن مخصوصاً اگر اقدامات این فصل یا خلق و خوی طبیعی خود را رعایت نکند، نسخه ی نمایشی بودن؛ به همین دلیل در فصل بهار بیماری هایی مانند دگرگونی خون (تفاوت خون)، خونریزی بینی، پارگی رگ های خونی، تشکیل بزاق خونی و سرفه.

در سال های اخیر دلیل دیگری برای شدت بیماری ها در فصل بهار پیدا شده است و آن سفرهای زیاد است. تغییر مکان و در نتیجه مواجهه با اقلیم های جدید و متغیر در کنار مشکلات بهداشتی و تغذیه ای سفر، وضعیت بیماری ها را در فصل بهار بدتر می کند. اگر قصد سفر دارید شهرهای با آب و هوای معتدل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

نیاز به پاکسازی بدن در فصل بهار

رضا معطری متخصص طب سنتی و عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران وی در خصوص تدابیر فصل بهار در طب ایرانی بیان می کند: برای داشتن بهاری مطبوع باید زمستان مطلوبی را پشت سر گذاشت، یعنی در زمستان غذا باید به نسبت و به مقدار خورده شود. با انجام ورزش به عرق کردن و دفع مواد و راه های زائد کمک می کرد دسترس از روده ها مراقبت می کرد تا دچار مشکل نشوند و مثلاً در صورت یبوست آن را درمان می کرد.

وی ادامه می دهد: بهار بهترین فصل برای اعمالی مانند حجامت است. درصد و زالو است؛ این اقدامات هم مخلوط فاسد را از بدن خارج می کند و هم شیوع خون را کاهش می دهد. شاید به همین دلیل ساده است که بسیاری از مبتلایان به آلرژی بهاری تنها با یک حجامت ساده درمان می شوند. لازم به ذکر است افرادی که تمایل به کاپ یا درصد ندارند، می توانند با اهدای خون در مراکز خونگیری از اثرات این اقدام بهره مند شوند.

این متخصص طب سنتی درباره تدابیر تغذیه ای فصل بهار بیان می کند: بهترین کار در فصل بهار کم خوردن و کم نوشیدن است. با این، نوار دسترس بدن کوچکتر می شود و مشغله طبیعت به هضم غذا نیز کم می شود و با تمام قوا می تواند مشکلات این فصل را حل کند.

وی اضافه می کند: باید پرخوری را کنار بگذارم غذا خوردن ممتنع؛ غذاهای خون ساز مانند گوشت، شیرینی های قوی، روغن ها و تخم مرغ باید کمتر مصرف شوند. مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم باید کاهش یابد و همچنین از مصرف غذاهای شور، تلخ و تند پرهیز شود و از مصرف غذاهای غلیظ مانند فرنی، کنسروها، فست فودها، شیرینی ها، شکلات و کاکائو خودداری شود.

معطری می گوید: در فصل بهار بهتر است از غذاهای سرد استفاده کنید لطافت مخلوط را تعدیل کنید و حرکت آنها را کاهش دهید. باید بیشتر از غذاهایی استفاده کنیم که ارزش غذایی کمی دارند، یعنی پرکننده معده هستند، مانند میوه ها، سبزیجات، سالادهای ساده، سوپ ها و … شورباها و سوپ های مناسب البته باید توجه داشت که اگر بعد از خوردن میوه دچار خشکی دهان، نفخ و مواردی از این دست شدید، مصرف آن را ادامه ندهید و به سراغ میوه ها و سبزیجاتی بروید که با مصرف آنها احساس نشاط و سبکی به شما دست می دهد. .

وی بیان می کند: یکی از این دستورات پزشکی که در گذشته بسیار رایج بود استفاده از آبگوشت های طبی است که در مناطق مختلف کشور به روش های مختلف تهیه می شد و باعث ایجاد لینت می شد. این سوپ ها بدون گوشت هستند و دارای چاشنی های مناسب برای رفع گرمای بدن هستند. در این آش ها با توجه به مناطق مختلف از سبزی های بهاری استفاده می شود، زیرا سبزی های بهاره نقش مهمی در کنترل مشکلات این فصل دارند.

با فواید شگفت انگیز ورزش صبحگاهی آشنا شوید

بهترین غذاها برای خوردن در فصل بهار

این متخصص طب سنتی درباره سایر غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل بهار می گوید: غذاهایی مانند بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، آش شبدر و کاراکوروت، خورش گشنیز با گوشت مرغ محلی (غذای مناسب برای کودکان در این فصل، زیرا گوشت مرغ خروس لطیف و آسان هضم است و فضولات کمی به جا می گذارد). نوشیدنی ها و رب های خنک و گرمازا مانند شربت ریواس، شربت زرشک، شربت هندوانهشربت آبلیمو، شربت رب انار، سنابین، کاهو سنجابین، آش جو، ماءالشعیر دارویی، آب نباتات و سبزی های بهاری صحرا، مخصوصاً اگر مخلوط چند عدد از آنها باشد. حبوبات با طبع خنک مانند ماش، نخود و جو، ماست و دوغ برای افراد با مزاج بسیار گرم، عصاره های گیاهی مانند عصاره بید، عصاره گل ختمی، مخلوط مساوی از تره فرنگی و عصاره کاسنی، حتی می توانید از این عصاره ها استفاده کنید. به جای آب در این فصل نوشیدنی استفاده شده

وی در خصوص میزان فعالیت بدنی در فصل بهار می گوید: فعالیت بدنی باید در حد متوسط ​​باشد تا به دفع مواد زائد کمک کند. اگر ورزش و فعالیت سنگین انجام دهیم گرمای زیادی در بدن تولید می شود که باعث حرکت بیشتر مخلوط در بدن می شود، علاوه بر این فعالیت بدنی کم برای بدن مفید نیست، همچنین بهترین زمان برای ورزش در بدن است. بهار یکی دو ساعت پس از طلوع آفتاب است. به طوری که از یک طرف سرمای صبحگاهی تعدیل شده و از طرف دیگر گرمای وسط روز غالب نشده است.

معطری می گوید: پوشیدن لباس های کتان بهترین نوع لباس در فصل بهار است، زیرا این نوع پارچه از نظر مزاج و منش بسیار با فصل بهار سازگاری دارد، البته کتان نرم نیز توصیه می شود و باید همچنین از حمام طولانی یا خیلی داغ خودداری کنید. و سونا اجتناب کرد. لازم به ذکر است که رفع یبوست یکی از راه های کمک به دفع مواد زائد از بدن است که می تواند به رفع یبوست کمک کند.

وی در خصوص تدابیر ویژه برای کودکان تصریح می کند: از آنجایی که بدن کودکان نسبت به بزرگسالان از سیستم ایمنی و مزاج ضعیف تری برخوردار است، نظافت بهاره برای آنها ضرورت بیشتری پیدا می کند، زیرا رعایت این نظافت و رعایت نکات و تدابیر طب سنتی برای فصل بهار کمک می کند. در مجاورت افراد مبتلا به بیماری های ویروسی مانند آبله مرغان، اوریون، سرخک و سرخجه مریض نشوند یا در صورت ابتلا به بیماری آرام و بدون درد مبتلا شوند. علاوه بر این، متخصصان طب سنتی و درمانگران به والدین غذاها را در این فصل به فرزندان خود توصیه می کنند تند و تا حد امکان از ترشیجات و غذاهای محرک و غذاهایی که طبیعت سرد دارند دور نگه دارید.

با توجه به آنچه گفته شد، تدابیر توصیه شده نسبی است نه مطلق و در هر فرد بر اساس شرایط جسمی و مزاجی تصمیم گیری می شود و قرار نیست همه افراد در فصل بهار شروع به مصرف غذاهای مشابه با طبع خنک کنند. مثلاً غذای یک فرد بلغمی در فصل بهار، اگرچه خنک تر و لطیف تر از غذای زمستانی او باشد، اما لطیف تر از غذای بهاری یک فرد است. نسخه ی نمایشیگرمتر است و تمام موارد ذکر شده باید زیر نظر متخصصان طب سنتی انجام شود تا موثر واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا