سلامت خانواده

چه عواملی باعث اختلالات تیروئید می شود؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اختلالات غده تیروئید در سراسر جهان و در تمام سنین دیده می شود و حدود 1.6 میلیارد نفر در جهان به بیماری های تیروئید مبتلا هستند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند. این مشکلات بیشتر در زنان باردار، نوزادان، کودکان و سالمندان دیده می شود و عوارض بیشتری نیز دارد.

اختلالات غده تیروئید می تواند به عنوان بیماری های مهم (کم فعالی و بیش فعالی، التهاب ها، ندول ها و سرطان های تیروئید) ظاهر شود و عوامل خطر زیادی برای اختلالات تیروئید وجود دارد که مهم ترین آنها سابقه خانوادگی، اختلال در مصرف روزانه ید (کم یا زیاد) است. آلودگی هوا، آلودگی آب با مواد شیمیایی و پسماندهای صنعتی و شهری، مصرف داروهای پر ید (مصرف) بتادین در ضد عفونی کردن پوست یا زخم، استفاده زیاد از داروهای حاوی ید مانند شربت های خلط آور، سن بالای 60 سال، سابقه پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن، ابتلا به بیماری ایمنی شخصی مانند دیابت نوع 1 و سلیاکاستعمال دخانیات و سایر محصولات تنباکو، رژیم غذایی ناسالم، آسیب فیزیکی به تیروئید، ابتلا به برخی بیماری های روحی و روانی، عوامل ژنتیکی و بارداری.

غده تیروئید یکی از غدد داخلی بدن است که به طور طبیعی به شکل پروانه در جلوی گردن قرار دارد و نقش مهمی در عملکرد طبیعی بقیه غدد درون ریز و متابولیسم بدن دارد. نشان داده اند که بیماری ها غیر قابل انتقالبار بیماری های زیادی را بر سیستم های بهداشتی در سراسر جهان تحمیل می کند و از سوی دیگر، مطالعات سال های اخیر ثابت کرده است که بین اختلالات تیروئید (به ویژه کم کاری و پرکاری تیروئید) و بیماری ها ارتباط وجود دارد. غیر قابل انتقال ارتباط وجود دارد.

اختلالات تیروئید (به ویژه کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید) می تواند باعث بیماری شود غیر قابل انتقال از جمله چاقی، دیابت، سفتی، سختی شریان ها و بیماری های قلبی عروقی، اختلالات رشد، فشار خون، پوکی استخوان، ناباروری و برخی از بدخیمی ها موثر است.

بروز اختلالات تیروئید در زنان 8 تا 10 برابر بیشتر از مردان است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اجرای برنامه های موفقی مانند غنی سازی نمک با ید، غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان و استفاده از اسید فولیک و مولتی ویتامین های غنی شده با ید نقش مهمی در کنترل مشکلات زنان باردار داشته است. زنان حامله. تیروئید شامل گواترهای متعدد یک گرهعقب ماندگی ذهنی نوزادان و کاهش عوارض ناشی از کمبود ید در زنان باردار (سقط جنین، زایمان زودرس، مرده زایی و بروز ناهنجاری های جنینی) نقش داشته است.

برنامه های جاری و اقدامات آتی در دفتر مدیریت بیماری ها غیر قابل انتقال به منظور کاهش بار بیماری ناشی از اختلالات تیروئید در کشور و با هدف پیشگیری، تشخیص به موقع، درمان مناسب و موثر و کنترل عوارض شامل موارد زیر است:

  • تداوم اجرای موفق برنامه ملی غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان با هدف پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری.
  • تدوین و بومی‌سازی دستورالعمل‌های علمی و اجرایی تشخیص و مدیریت بیماری‌های تیروئید در کشور
  • آموزش پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات در ارتباط با تشخیص، درمان و پیگیری بهینه اختلالات تیروئید در کشور
  • ارتقای دانش عمومی در مورد اهمیت غده تیروئید و مراقبت از آن و جذب خانواده های بهتر و بیشتر برای پیشگیری از بیماری و عوارض آن و مراقبت بهتر از مبتلایان و شیوع آن. خودمراقبتی
  • همکاری بین دستگاهی با سایر وزارتخانه ها و سازمان ها به منظور کنترل عوامل خطر قابل مداخله اختلالات تیروئید و پیشگیری از عوارض جدی آنها.
  • جلب همکاری و مشارکت ذینفعان (داخلی و خارجی) به منظور کاهش آلودگی هوا، آب و مواد غذایی به منظور کاهش بروز اختلالات تیروئید.
  • جلب مشارکت مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی در بررسی و شناسایی اثرات غده تیروئید در بروز سایر بیماری ها از جمله غیر قابل انتقال
  • عزم همهگیرشناسی ژنتیک کم کاری تیروئید نوزادان در کشور، شناسایی مناطق پرخطر
  • توجه بیشتر به جمعیت زنان و مشکلات تیروئید در آنها به دلیل شیوع بالای اختلالات تیروئید در زنان و عوارض مهم این اختلالات در دوران بارداری و علاوه بر آن به دلیل امکان بی عدالتی در برخورداری از خدمات بهداشتی در این جمعیت.
  • جلب همکاری و حمایت بیشتر سازمان های بیمه گر به منظور مدیریت بهینه اختلالات تیروئید
  • همکاری و هماهنگی بیشتر با سازمان های مردم نهاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا