سلامت خانواده

چه زمانی وجود ازن برای سلامت انسان خطرناک می شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی کمری گفت: زمانی که ترکیبات آلاینده هوا توسط منابعی مانند خودروها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه ها منتشر می شود، با نور خورشید واکنش شیمیایی می دهند و به عنوان آلاینده شناخته می شوند.

وی درباره گاز ازن توضیح داد و افزود: ازن، مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق اصلی ترین آلاینده های هوا هستند. بد باش

کارشناس بهداشت هوای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: اگر ازن در لایه های بالایی جو در فاصله 15 تا 45 کیلومتری از سطح زمین تولید شود، سپر ایمنی در برابر اشعه های مضر خورشید مانند اشعه ماوراء بنفش تشکیل می دهد. همه ما لایه اوزون می نامیم. می دانیم که این لایه برای سلامت انسان بسیار حیاتی است و وجود آن از بیماری هایی مانند سرطان پوست و آب مروارید جلوگیری می کند.

به گفته کمری، ترکیبات آلاینده هوا به ویژه دی اکسید نیتروژن NO2 که از منابعی مانند خودروها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه ها ساطع می شود، در مجاورت نور خورشید واکنش نشان می دهد و در لایه های زیرین جو و در محدوده، آلاینده ازن ایجاد می کند. از تنفس انسان این آلاینده می تواند اثرات مضری بر سلامت انسان داشته باشد.

چگونه متوجه می شوید که کیفیت ازن ناسالم است؟

وی با بیان اینکه بررسی کیفیت هوا به سادگی پیش بینی هواشناسی از طریق وب سایت است، ادامه داد: پیش بینی های روزانه کیفیت هوا و شرایط ازن برای شهر تهران را می توانید از طریق سایت www.airnow.tehran.ir و برای مشاهده شهرهای استان از طریق سایت www.aqms.doe.ir و حتی اطلاع از کیفیت هوای صدا و سیما. همه این منابع از شاخص کیفیت هوا یا AQI برای گزارش سطوح ازن و سایر آلاینده های رایج در هوا استفاده می کنند.

کمری افزود: AQI یک شاخص رنگی ساده است، به عنوان مثال رنگ زرد به معنای شرایط «قابل قبول» و قرمز به معنای شرایط «ناسالم» است. این طرح رنگی نمونه برای آلاینده ازن می تواند به شما کمک کند در یک نگاه متوجه شوید که آیا آلاینده های هوا در منطقه ای که زندگی می کنید به سطوح ناسالم رسیده است یا خیر.

آیا در معرض خطر قرار گرفتن در معرض ازن هستید؟

وی با بیان اینکه چندین گروه از افراد هنگام انجام فعالیت های بیرون از منزل نسبت به ازن حساس هستند، گفت: با توجه به اینکه سطح ازن در فضای باز بیشتر است، فعالیت بدنی باعث تنفس سریع تر و عمیق تر می شود و باعث ورود بیشتر این آلاینده به بدن می شود. .

کمری افزود: به طور کلی با افزایش غلظت ازن در سطح زمین، هم تعداد افراد مبتلا افزایش می یابد و هم عوارض سلامتی جدی تر می شود و این در حالی است که اکثر مبتلایان به بیماری های ریوی به پزشک یا اورژانس مراجعه می کنند و مجبور می شوند. برای رفتن به بیمارستان ها .

به گفته این کارشناس هوا، زمانی که سطح ازن بسیار بالا است، همه باید نگران قرار گرفتن در معرض ازن باشند، در حالی که افرادی که حساسیت بیشتری به ازن دارند، از جمله مبتلایان به بیماری های ریوی مانند آسم، برونشیت مزمن و آمفیزم، کودکان به ویژه کودکان. در فصل تابستان از آنجایی که معمولاً در فضای باز بازی می‌کنند و ریه‌هایشان هنوز کامل نشده است، افراد مسن به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، ورزشکاران یا افرادی که به طور مداوم در فضای باز فعالیت می‌کنند، برخی افراد سالم که به دلیل مشکلات ژنتیکی حساسیت بیشتری نسبت به آن دارند. آنها بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند.

ازن چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد؟

وی با اشاره به اینکه ازن می تواند سیستم تنفسی شما را تحریک کند، تصریح کرد: این امر می تواند باعث سرفه، سوزش یا درد در گلو شود یا حتی در هنگام تنفس عمیق منجر به سفتی یا درد در قفسه سینه شود که این روند عملکرد ریه کاهش می یابد.

کمری با بیان اینکه اثرات مخرب ازن می تواند باعث ایجاد مشکل در تنفس به ویژه در حین ورزش شود، به دیگر خطرات ازن اشاره کرد و افزود: ازن باعث التهاب و سوختگی مجاری تنفسی می شود، ریه های شما را مستعد عفونت و تشدید آسم می کند. او انجام می دهد.

این کارشناس بهداشت هوا خاطرنشان کرد: زمانی که ازن در سطح ناسالم است، افراد بیشتری که علائم آسم دارند نیاز به مراقبت های پزشکی یا مصرف دارو دارند. ازن حساسیت افراد را نسبت به آلرژن ها افزایش می دهد، در حالی که مبتلایان به آسم ممکن است شدیدتر تحت تأثیر قرار گیرند. کاهش عملکرد ریه و التهاب مجاری تنفسی.

وی با اشاره به اینکه ازن باعث تشدید بیماری های مزمن ریوی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن می شود، ادامه داد: ازن باعث آسیب دائمی به ریه ها می شود، آسیب های مکرر ازن کوتاه مدت به ریه های در حال رشد کودکان می تواند منجر به کاهش عملکرد ریه در بزرگسالی شود. بزرگسالان، قرار گرفتن در معرض ازن، کاهش طبیعی عملکرد ریه را که با افزایش سن رخ می دهد، تسریع می کند.

کمری با اشاره به اینکه بسیاری از این عوارض می تواند منجر به افزایش بیماری ها شود، گفت: تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض ازن می تواند خطرات مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی یا ریوی را افزایش دهد.

چگونه از تماس نامناسب با ازن جلوگیری کردن

وی تصریح کرد: زمانی که ازن به سطوح ناسالم می رسد، احتمال ابتلای شما بیشتر است و هر چه مدت زمان بیشتری فعالیت های بیرون از منزل خود را انجام دهید و یا فعالیت شما سنگین تر باشد، تاثیر آن بیشتر می شود. در شرایط ناسالم باید برای حفظ سلامت خود اقداماتی انجام دهید.

کاهش زمان فعالیت در فضای باز، برنامه ریزی برای انجام فعالیت ها برای صبح یا عصر که معمولاً سطح ازن کمتر است از جمله راهکارهای کاهش اثرات مضر ازن است که کمری به آن اشاره کرد و افزود: تغییرات روزانه ازن معمولاً از 6 شروع به افزایش می کند. یا 7 صبح و بین 12 تا 17 ساعت به حداکثر می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد، بهتر است ورزشکاران به جای دویدن، فعالیت های سبک تری را جایگزین کنند، مثلاً پیاده روی.

وی در پایان توصیه کرد: برای انجام امور روزمره از خدمات الکترونیکی استفاده کنید و مبتلایان به بیماری های زمینه ای اسپری ها و داروهای تنفسی خود را به همراه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا