سلامت خانواده

چه افرادی از پرخوری عصبی رنج می برند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پرخوری عصبی که به آن پرخوری هیستریک نیز گفته می شود، نوعی اختلال در خوردن است که در آن فرد مقادیر زیادی غذا را به طور مکرر و بدون کنترل می خورد. انگیزه پرخوری برخلاف گرسنگی طبیعی، پر کردن معده نیست، بلکه برای رهایی از احساسات منفی مانند اضطراب، تنش یا غم است، اما این تسکین موقتی و کاذب است، بنابراین پرخوری نه تنها مشکلات عاطفی را حل نمی کند. فرد، بلکه وضعیت را بدتر می کند و به سلامتی آسیب می رساند. از نظر جسمی و روحی به شما آسیب می رساند و احساس پشیمانی ناشی از پرخوری نیز به آن اضافه می شود.

پرخوری عصبی در زنان شایع تر از مردان است. این عادت در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می شود، اما می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بین یک تا دو درصد از مردم هر سال پرخوری عصبی را تجربه می کنند، بنابراین پرخوری عصبی می تواند در افراد با هر جنسیت، جنس، سن، نژاد، قومیت یا نوع بدن رخ دهد.

افراد مبتلا به پرخوری عصبی دارای وزن طبیعی هستند. این افراد درگیر یک چرخه پرخوری و پاکسازی هستند، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی کم وزن هستند، آنها درگیر پرهیز شدید، رژیم های غذایی شدید و ورزش های شدید برای کاهش وزن هستند، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی با وجود اینکه بسیار لاغر هستند، اما فکر می کنند. چاق هستند، حتی ممکن است آنقدر لاغر شوند که بیمار به نظر برسند.

در حالی که داروهای شیمیایی یک رویکرد رایج برای درمان پرخوری عصبی هستند، طب سنتی راه حل های طبیعی و جایگزینی را ارائه می دهد که می تواند به افراد مبتلا به این اختلال کمک کند. این روش ها بر اصلاح رژیم غذایی و استفاده از گیاهان دارویی برای رفع ریشه مشکل و کمک به بازگرداندن تعادل و سلامت فرد تمرکز دارد.

اثرات پرخوری عصبی بر مشکلات سلامتی و باروری و از دست دادن تعادل هورمونی

زهرا سادات کاظمی، روانشناس و مشاور آموزشی وی در مورد جنبه های کمتر شناخته شده پرخوری عصبی بیان می کند: پرخوری عصبی با عزت نفس مرتبط است. افراد مبتلا به بولیمیا اغلب عزت نفس پایینی دارند و ارزش خود را بر اساس شکل بدن و وزن خود تعریف می کنند. آنها ممکن است احساس کنند چاق یا غیرقابل قبول هستند و ترس شدیدی از افزایش وزن دارند، که می تواند به چرخه پرخوری به عنوان راهی برای مقابله با احساسات منفی و تصور از خود منجر شود.

وی درباره تاثیر پرخوری عصبی بر روابط افراد ادامه می دهد: پرخوری عصبی می تواند روابط فرد با دوستان، خانواده و همسر را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. شرم و انزوا که اغلب با این اختلال همراه است می تواند منجر به کناره گیری از موقعیت های اجتماعی و دروغ گفتن به عزیزان در مورد رفتار آنها شود.

این روانشناس با بیان پیامدهای پزشکی پرخوری عصبی، تصریح می کند: پرخوری عصبی می تواند منجر به مشکلات جدی پزشکی از جمله آسیب به دستگاه گوارش، مشکلات باروری و از دست دادن تعادل هورمونی، پوکی استخوان، مشکلات قلبی، ضعف عضلانی و حتی مرگ شود.

وی در خصوص درمان پرخوری عصبی بیان می کند: درمان انفرادی به افراد کمک می کند تا ریشه پرخوری عصبی را شناسایی کرده و مکانیسم های مقابله ای سالم را برای مدیریت هیجانات و رفتارهای خود بیاموزند و گروه درمانی نیز می تواند به افراد مبتلا به پرخوری عصبی کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند. کمتر تنها باشید و از تجربیات و حمایت یکدیگر درس بگیرید. لازم به ذکر است که گاهی اوقات استفاده از دارو درمانی مانند داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلقی می تواند برای درمان علائم افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان مرتبط با پرخوری عصبی ضروری باشد. او انجام می دهد.

با مهم ترین خواص اسفناج برای خانم ها آشنا شوید! - مجله اکالا

توصیه های غذایی طب سنتی برای درمان پرخوری عصبی

رضا معطری متخصص طب سنتی و عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران وی در خصوص روش های درمان پرخوری عصبی در طب ایرانی بیان می کند: طب سنتی با ارائه رویکردی جامع و طبیعی به درمان پرخوری عصبی می تواند به افراد مبتلا به این اختلال کمک کند تا سلامت روحی و جسمی خود را بازیابند و زندگی متعادل و رضایت بخشی داشته باشند. .

وی ادامه می دهد: اهمیت مرکبات در درمان پرخوری عصبی به شدت مورد تاکید است، این میوه ها حاوی متابولیت هایی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، اسانس ها و لیمونوئیدها هستند که نقش موثری در سلامت بدن دارند، بنابراین با مصرف میوه هایی مانند به عنوان پرتقال، افراد مبتلا به بولیمیک نگران افزایش وزن نخواهند بود و می توانند میل خود را به پرخوری کنترل کنند و برای دریافت نتایج بهتر، مرکبات را به طور منظم در طول روز در رژیم غذایی خود بگنجانند.

این متخصص طب سنتی بیان می کند: ماهی قزل آلا یکی از غذاهایی است که می تواند در درمان پرخوری عصبی مفید باشد، زیرا منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که نقش مهمی در بهبود عملکرد قلب و کاهش سطح چربی خون دارد. در حالی که پرخوری عصبی ممکن است میل شما را به خوردن غذاهای ناسالم افزایش دهد، ماهی سالمون می تواند با ارائه مواد مغذی ضروری و مفید به بهبود وضعیت فرد کمک کند.

وی می افزاید: رژیم غذایی ضد بولیمیا شامل موارد مختلفی از جمله مصرف دمنوش های گیاهی است، از جمله دمنوش های مورد استفاده در این رژیم چای رازیانه است که به عنوان یک درمان سنتی برای کنترل پرخوری عصبی شناخته شده است، دانه رازیانه به عنوان یک گیاه به طور طبیعی می تواند بنابراین، دو تا چهار قاشق رازیانه را در یک فنجان آب داغ دم کرده و بعد از غذا میل کنید، مصرف این چای می‌تواند میل شما را به خوردن کاهش دهد و به کنترل پرخوری کمک کند.

معطری می گوید: استفاده از آلوئه ورا در درمان بولیمیا می تواند بسیار مفید باشد. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد اضطراب، ضد استرس است آرامش که می تواند به کاهش اضطراب و تنش ذهنی کمک کند، همچنین آلوئه ورا می تواند عملکرد گوارشی را بهبود بخشد و علائم پرخوری عصبی مانند درد معده و سوء هاضمه را کاهش دهد.

وی اضافه می کند: برای استفاده از آلوئه ورا در درمان پرخوری عصبی می توان از عصاره یا ژل آلوئه ورا استفاده کرد، می توان یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را به یک لیوان آب یا آبلیمو اضافه کرد و میل کرد، همچنین می توان از عصاره آلوئه ورا استفاده کرد. به سایر نوشیدنی ها یا غذاهای خود اضافه کنید.

هر آنچه باید در مورد لبنیات بدانید

پروبیوتیک ها به درمان پرخوری کمک می کنند

این متخصص طب سنتی بیان می کند: پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند; این میکروارگانیسم ها در حفظ تعادل باکتری های روده بسیار موثر هستند. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که پروبیوتیک ها می توانند برخی از علائم پرخوری عصبی مانند افزایش تحمل به استرس و کاهش ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول را بهبود بخشند. مصرف پروبیوتیک ها می تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش التهاب معده و روده و تنظیم فعالیت سیستم ایمنی شود.

وی ادامه می دهد: اسفناج ویتامین ها و مواد مغذی مختلفی مانند آهن، فیبر، کلسیم و آنتی اکسیدان ها را در اختیار بدن قرار می دهد که همگی برای کاهش علائم بولیمیا مفید هستند. این مواد مغذی به بهبود سیستم گوارش کمک می کنند و در تنظیم سطح قند خون و کاهش التهاب در بدن نقش دارند، به همین دلیل مصرف اسفناج می تواند به عنوان یکی از روش های درمان پرخوری عصبی مفید باشد.

معطری بیان می کند: برای استفاده از اسفناج به عنوان یک درمان طبیعی برای پرخوری عصبی می توان آن را به صورت تازه مصرف کرد یا به صورت پخته در غذاها استفاده کرد. اگر از اسفناج تازه استفاده می کنید، می توانید آن را به صورت سالاد یا ترشی تهیه کنید، همچنین می توانید اسفناج را به عنوان یکی از مواد اصلی غذاهای خود اضافه کنید. بهتر است اسفناج را بعد از شستن و خشک شدن کامل مصرف کنید. می توانید از اسفناج منجمد یا کنسرو شده نیز استفاده کنید، اما بهتر است از اسفناج تازه استفاده کنید تا بهترین اثر را داشته باشید.

وی می افزاید: گیاه جینسینگ گیاهی پرطرفدار است که می تواند در درمان بولیمیا مفید باشد. جینسینگ دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند به بهبود سلامت روان کمک کند. همچنین، مصرف جینسینگ می تواند به کنترل قند خون و بهبود کلسترول کمک کند که می تواند وضعیت روحی و روانی شما را نیز بهبود بخشد. برای تعمیر چای گیاهی جینسینگ برای درمان پرخوری عصبی ابتدا یک قاشق غذاخوری قاشق چایخوری ریشه جینسینگ در یک فنجان آب بجوشانید و 10 تا 15 دقیقه بگذارید تا مواد آماده شود موثر است انتقال آن به آب؛ برای بهبود طعم و خواص چای می توانید آن را با مقداری عصاره لیمو، عسل یا نعناع ترکیب کنید.

با گفتن این نکته، پرخوری حالتی است که در آن فرد تحت تأثیر احساساتی مانند غم و شادی یا حتی استرس و نگرانی، به غذا خوردن بدون کنترل روی می آورد و از سوی دیگر از دیدگاه سنتی راه حل هایی وجود دارد. پزشکی و روانشناسی این موضوع را کنترل می کند، بنابراین با درمان مناسب، افراد مبتلا به پرخوری عصبی می توانند بر این اختلال غلبه کنند و زندگی سالم و پرباری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا