چهار راه حل برای خنثی کردن مکانیسم سوء مصرف مواد مخدر – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

به گفته خبرگزاری مهر ، سید هوسام الدین شریف نیا ، استادیار دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن علمی علمی ایرانی ، در یادداشتی به خبرگزاری مهر نوشت: “ایران احتمالاً پس از جنگ جهانی دوم و سپتامبر است که جنگ 6 روزه و وقایع زودتر از آن ، وقایع پورت در شالید در شالید رعد ترخیص کالا از گمرک و بنابراین اجرای قابل توجه “مکانیسم ماشه” توسط برخی از کشورها به زودی با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
مشکلات ناشی از جنگ 6 روزه در تأمین کالاهای اساسی
اگرچه مسائل بهداشتی در سالهای اخیر به یک مشکل مزمن تبدیل شده است و عدم نقدینگی و ارز منجر به خستگی تولید داخلی شده است ، اما عواقب جنگ 6 روزه به وضوح مشاهده شده است:
عدم وجود پرسنل اجرایی در روزهای بحرانی
در طول جنگ ، عدم وجود پرسنل با اندازه متوسط و متخصص در سازمانهای مرتبط (سازمان غذا و داروی ، بانکهای عامل ، بانکهای مرکزی و گمرک) مانع از تصمیمات مدیریتی از اجرای بحران شد.
اختلال ارز
عدم تحویل ارز توسط قرارداد وزارت نفت به ذینفعان خارجی بیش از پنج روز ، فرآیندهای مالی و واردات کالا را کند می کند و نشان می دهد که در شرایط مشابه زنجیره تأمین می تواند به سرعت با بحران روبرو شود.
محدودیت در ظرفیت ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالاهای اساسی فقط در برخی از آداب و رسوم امکان پذیر بود. بسیاری از آداب و رسوم مجاز هستند یا قادر به پاکسازی این موارد هستند که در صورت آسیب دیدگی آداب و رسوم اصلی می توانند بحران باشند.
قطع زنجیره حمل و نقل خانگی
قطع مسیرهای حمل و نقل (به ویژه برای کالاهای هوایی و نیاز به زنجیره سرد) می تواند منجر به کمبود شدید وسایل حیاتی شود.
تأثیر مکانیسم ماشه و تحریم های ثانویه
حتی اگر مواد مخدر و موارد اساسی به طور رسمی از تحریم ها معاف باشند ، “فشار ثانویه” و ترس از مجازات ها باعث “رعایت بیش از حد” در بانک ها ، بیمه گذاران و شرکت های حمل و نقل می شود و عملاً دسترسی را محدود می کند. عواقب آن عبارتند از:
کوتاه: اختلال در پرداخت ، بیمه و حمل و نقل کالاهای اساسی ؛
میانی: واردات مواد اولیه (API) ، اجزای و تجهیزات پزشکی را کاهش دهید.
طولانی مدت: اختلال تولید داخلی وارداتی.
مکانیسم های منتهی به موارد زیر موارد زیر است:
قطع یا محدود کردن دسترسی به خدمات بانکی بین المللی (حواله ها ، اعتبار مستند) ؛
محرومیت از بیمه و پوشش دریایی / هوایی ؛
ممنوعیت واردات برخی از کالاها و فناوری ها ؛
محدودیت در تأمین سوخت و انرژی و اختلال در زنجیره سرد.
دسترسی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش دشوار است.
تجربیات قبلی نشان داده است که علیرغم معافیت رسمی مواد مخدر ، بانک ها و بیمه گذاران گاهی از انجام معاملات خودداری می کنند و در نتیجه کاهش واردات ، کمبود و افزایش قیمت ها به وجود آمده است.
پیشنهادات و راه حل ها
پیشنهادات زیر برای جلوگیری یا کاهش عواقب جنگ ، مکانیسم ماشه و تحریم ها قابل توجه است:
الف) ساختار هماهنگی و اجرایی
ایجاد اردوگاه “خاتام” متشکل از همه ذینفعان با عرضه کالاهای اساسی که قدرت تصمیم گیری و اجرای سریع فضای فیزیکی را دارند.
ایجاد سازه های ترخیص کالا از گمرک در آداب و رسوم شرقی (به عنوان مثال Chabahar و Konarak) برای کاهش تأثیر بسته شدن تنگه هورموز.
فرودگاه ها را در کشور شرقی و استفاده از ظرفیت هوایی نیروهای مسلح برای حمل سریع وسایل حیاتی فعال کنید.
راه اندازی مکانیسم های ترانزیت و مذاکره با بنادر و شرکای منطقه ای برای مسیرهای جایگزین با ریسک کمتر.
ب) راه حل های مالی و تجاری
ایجاد یک مکانیسم مالی “نیروی عمده” برای انتقال پول به ذینفعان خارجی.
توسعه کالاها با چین ، هند و سایر شرکای منطقه ای و ایجاد مکانیسم های اجرایی در سفارتخانه ها برای هماهنگی با تأمین کنندگان.
افزایش ذخایر استراتژیک برای مواردی که دارای چرخه تأمین طولانی هستند (1-2 ماه یا بیشتر).
کانال های بانکی/بیمه بشردوستانه را فعال کنید و ضمانت احزاب بین المللی را بدست آورید.
با استفاده از اعتبار مستند پیش پرداخت ، خرید و قراردادهای بلند مدت با تأمین کنندگان قابل اعتماد.
ایجاد کانال های مالی جایگزین (بانک های قراردادی در کشورهای سوم ، مکانیسم های تسویه حساب غیرمستقیم) مطابق با ملاحظات قانونی.
ج) تقویت تولید داخلی و زنجیره تأمین
افزایش تولید داخلی و ظرفیت تولید API و داروهای حیاتی از طریق بودجه ، معافیت مالیاتی و انتقال فناوری.
پشتیبانی از صنایع بسته بندی و زنجیره سرد.
ارائه قطعات یدکی و تجهیزات آزمایشگاهی و ایجاد قراردادهای تضمین شده با شرکت های بیمه برای پوشش خطر حمل و نقل.
د) اقدامات قانونی و دیپلماتیک
تلاش دیپلماتیک برای اطمینان و اجرای معافیت های بشردوستانه.
تعامل فعال با سازمان های بین المللی و سازمان های مردم نهاد برای استفاده از مکانیسم های بشردوستانه.
ایجاد یک چارچوب قانونی داخلی برای تسهیل واردات بشردوستانه و حمایت از بانک ها و شرکای تجاری.
توصیه های خاص برای بازیگران مختلف
وزارت بهداشت / دولت: تهیه لیستی از موارد مهم ، مذاکره با تولیدکنندگان داخلی و خارجی ، تهیه ارز تخصیص و ایجاد صندوق اضطراری برای خرید.
داروسازی: شناسایی منابع API جایگزین ، افزایش خریدهای دوره ای و بررسی بیمه و قراردادهای قانونی.
بیمارستان ها و شبکه های توزیع: بررسی موجودی ، اولویت بندی درمانها و پروتکل های استفاده بهینه.
سازمان های غیردولتی و سازمان های بشردوستانه: تقویت کانال های تأمین محلی و منطقه ای و هماهنگی با دولت برای تسریع در مجوز.
با توجه به وابستگی قابل توجه به عرضه مواد اولیه مواد مخدر به چین و هند (بخش مهمی از عرضه توسط تعداد محدودی از شرکت ها (2 ٪ کمتر از 5 شرکت) ، تقویت همزمان راه حل های دیپلماتیک ، مالی و اجرایی برای حفظ دسترسی به مواد مخدر و کالاهای اساسی اجتناب ناپذیر است.