سلامت خانواده

چهار توصیه برای درمان کبد چرب

به گزارش خبرآنلاین، کبد چرب وضعیتی است که به مرور زمان باعث تجمع چربی در کبد می شود. بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف زیاد الکل است. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ارتباطی با مصرف الکل ندارد و علت آن ناشناخته است. اما بیشتر در افراد مبتلا به چاقی، دیابت نوع 2، کلسترول بالا و فشار خون بالا دیده می شود. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان NAFLD وجود ندارد. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی از موثرترین روش های درمان این بیماری است.

برای درمان کبد چرب علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب می توانید از داروهای خانگی زیر استفاده کنید.

1) نوشیدن قهوه

طبق یک مطالعه در سال 2016، قهوه با تحریک آنزیم های کبدی که با التهاب مبارزه می کنند، برای کبد مفید است. این تحقیق نشان داد که افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی که به طور منظم قهوه مصرف می کردند، کاهش آسیب کبدی را مشاهده کردند. حداقل دو تا سه فنجان قهوه در روز بنوشید تا خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهید. قهوه تیره بهترین انتخاب است زیرا هیچ چربی یا شکر اضافه ای ندارد.

2) کاهش وزن

افراد مبتلا به کبد چرب باید 3 تا 5 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبدشان کاهش یابد. نشان داده شده است که کاهش وزن 7-10 درصد می تواند علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی (التهاب و فیبروز کبد) را کاهش دهد. بهترین راه برای کاهش وزن، تعیین اهداف کوتاه مدت و معقول است. پیروی از روش های دشوار کاهش وزن در درازمدت سخت است، به شما کمکی نمی کند و ممکن است فشار بیشتری به کبد شما وارد کند.

3) مصرف مکمل های امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نوعی از چربی های غیراشباع هستند که در غذاهایی مانند ماهی های چرب، مغزها و دانه ها یافت می شوند و برای سلامت قلب مفید هستند. مصرف این چربی ها به افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی توصیه می شود. مصرف مکمل های امگا 3 می تواند چربی کبد را کاهش دهد و سطح کلسترول خون را بهبود بخشد. البته در مورد میزان مصرف مکمل های امگا 3 باید با پزشک خود مشورت کنید.

4) پرهیز از محرک های کبد

برخی از ترکیبات می توانند به کبد فشار بیاورند. نمونه هایی از این ترکیبات عبارتند از: داروهای بدون نسخه، برخی ویتامین ها و مکمل ها. اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، قبل از مصرف هر گونه دارو، ویتامین یا مکمل های بدون نسخه، با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی، اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که در معرض خطر نیستید.

منبع: Healthline

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا