سلامت خانواده

چند راهکار علمی برای تقویت حافظه

علی سلیمی: حافظه قوی به سلامت و شادابی مغز شما بستگی دارد. آیا شما یک دانش آموز برای امتحانات خود مطالعه می کنید؟ آیا شما فردی شاغل هستید که دوست دارید کار خود را با قدرت ذهنی بالا انجام دهید؟ یا با افزایش سن به دنبال حفظ حافظه خود هستید؟ کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود حافظه و عملکرد ذهنی خود انجام دهید.

مغز خود را ورزش دهید

در زمان رسیدن به بزرگسالی، مغز شما میلیون ها مسیر عصبی را توسعه داده است که به شما کمک می کند اطلاعات را به سرعت پردازش و به خاطر بیاورید، مشکلات آشنا را حل کنید و کارهای معمول را با حداقل تلاش ذهنی انجام دهید. اما اگر همیشه به این روش های قدیمی پایبند باشید، به مغز خود انگیزه لازم برای رشد و توسعه را نمی دهید. بعضی چیزها را باید هر از چند گاهی تغییر داد.

4 عنصر کلیدی یک فعالیت تقویت کننده مغز خوب

1_ چیز جدیدی به شما یاد می دهد: مهم نیست که فعالیت چقدر به تلاش ذهنی نیاز دارد، اگر آن چیزی است که قبلاً در آن مهارت دارید، ورزش مغز خوبی نیست. این فعالیت باید کاری باشد که ناآشنا و خارج از عادت شما باشد. برای تقویت مغز خود، باید به یادگیری و توسعه مهارت های جدید ادامه دهید.

2_ چالش برانگیز است: بهترین فعالیت های تقویت کننده مغز نیاز به توجه بی دریغ شما دارد. این کافی نیست که یک فعالیت در نقطه ای چالش برانگیز شود. به عنوان مثال، یادگیری نواختن یک قطعه موسیقی جدید چالش برانگیز است، اما نواختن یک قطعه دشوار که قبلاً حفظ کرده اید، چالش برانگیز است.

3- مهارتی است که می توان آن را ارتقا داد:به دنبال فعالیت‌هایی باشید که به شما امکان می‌دهند از سطحی آسان شروع کنید و با بهبود مهارت‌هایتان راه خود را ارتقا دهید.

4_ برای شما لذت بخش و مورد علاقه است: هر چه بیشتر از یک فعالیت لذت ببرید و درگیر آن شوید، احتمال اینکه به انجام آن ادامه دهید و مزایای بیشتری را تجربه کنید بیشتر می شود. بنابراین، فعالیت هایی را انتخاب کنید که اگرچه چالش برانگیز هستند، اما همچنان لذت بخش و رضایت بخش هستند.

به چیز جدیدی فکر کنید که همیشه می خواستید امتحان کنید، مانند یادگیری یک ساز، سفالگری، شطرنج یا یادگیری یک زبان جدید. هر یک از این فعالیت ها می تواند به بهبود حافظه شما کمک کند، به شرطی که شما را درگیر خود نگه دارد.

چند راهکار علمی برای تقویت حافظه

از ورزش بدنی غافل نشوید

در حالی که ورزش ذهنی برای سلامت مغز مهم است، این بدان معنا نیست که شما هرگز نیازی به ورزش و عرق کردن ندارید. ورزش بدنی به مغز شما کمک می کند هوشیار بماند. اکسیژن را به مغز شما افزایش می دهد و خطر ابتلا به اختلالاتی مانند دیابت یا بیماری های قلبی عروقی که منجر به از دست دادن حافظه می شود را کاهش می دهد.

ورزش همچنین اثرات مواد شیمیایی مفید مغز را افزایش می دهد و هورمون های استرس را کاهش می دهد. شاید مهمتر از همه، ورزش با افزایش فاکتورهای رشد و تحریک اتصالات عصبی جدید، نقش مهمی در انعطاف پذیری عصبی مغز ایفا می کند.

نکاتی برای ورزش بدنی

ورزش هوازی به ویژه برای مغز مفید است. به طور کلی، هر چیزی که برای قلب شما مفید باشد، برای مغز شما نیز مفید است. وقتی از خواب بیدار می شوید، مدت زیادی طول می کشد تا مه خواب پاک شود؟ اگر چنین است، ممکن است متوجه شوید که ورزش صبحگاهی می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. علاوه بر این، شما را برای یادگیری در طول روز آماده می کند. فعالیت های بدنی که نیاز به هماهنگی دست و پا یا مهارت های حرکتی پیچیده دارند برای ساختار مغز بسیار مفید هستند.

توجه به مغز و بدن می تواند به شما کمک کند تا حافظه ای قوی داشته باشید.

منبع: helpguide

بیشتر بخوانید: کاهش وزن چه تاثیری بر مغز دارد؟

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا