سلامت خانواده

چند درصد از جمعیت کشور سالمند هستند؟/ پیری ایران به سمت زنانه شدن پیش می رود

به گزارش خبرآنلاین، دکتر صابر جباری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگرچه سالمندی با مشکلات و معضلات زیادی همراه است، گفت: سالمندی افراد یکی از نشانه های افزایش امید به زندگی است. نظام سلامت کشور؛ اما «پیری جمعیت» که یکی از مولفه های مرتبط با جمعیت است، شاخص مطلوبی محسوب نمی شود. وقتی صحبت از سالمندی جامعه می شود به این معناست که تعداد جوانان جامعه کمتر از سالمندان است و سالمندی جامعه می تواند کشور را با بحران مواجه کند.

11.5 درصد جمعیت سالمند در کشور

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی های انجام شده در سال 1403، اگر شروع سالمندی را 60 سال بدانیم، سالمندان حدود 11.5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که از این تعداد 47.7 درصد مرد و 52.3 درصد زن هستند. بر این اساس ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان به سمت زنانه شدن دوران سالمندی پیش می رود.

ارائه برنامه های مراقبتی برای زنان برای پیشگیری از بیماری ها در دوران سالمندی

جباری درباره برنامه های مراقبت های بهداشتی برای زنان سالمند گفت: وزارت بهداشت برای زنان از سنین پایین به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی بسته های بهداشتی ارائه می کند. به عنوان مثال دیابت یک بیماری غیرواگیر است و جزو پنج عامل اصلی مرگ و میر زنان محسوب می شود که در سنین بالا مشکلات زیادی را ایجاد می کند. وزارت بهداشت در نظر دارد از ابتلای زنان به بیماری هایی مانند دیابت جلوگیری کند و در صورت ابتلا از عوارض خطرناک آن جلوگیری کند.

اهمیت بیمه تکمیلی سالمندان

وی با بیان اینکه شورای عالی سالمندان می تواند نقش موثری در سلامت سالمندان داشته باشد، تصریح کرد: شورای سالمندان باید بیمه تکمیلی سالمندان را در نظر بگیرد تا در زمان بیماری درگیر مسائل مالی نشوند. .

تفاهم با وزارت آموزش و پرورش برای تکریم سالمندی

رئیس مرکز جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در مرحله امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش هستیم، گفت: بر اساس این تفاهم نامه در نظر داریم تغییراتی در این زمینه ایجاد کنیم. نگاه ما به سالمندی و نگاه سخاوتمندانه به سالمندان و درس گرفتن از تجربیاتمان. از آنها استفاده کنیم. حفظ کرامت سالمندان با توجه به افزایش نیازهای جسمی، عاطفی و روانی آنها ضروری است.

تنهایی، چالش اصلی همه سالمندان جهان

جباری با بیان اینکه سالمندان با چالش های زیادی مواجه هستند، گفت: تنهایی چالش اصلی همه سالمندان در سراسر جهان است و با افزایش سن جامعه، کاهش جمعیت جوان و کاهش فرزندآوری این موضوع بیشتر می شود.

از بهداشت دهان و دندان گرفته تا اختلالات بینایی و شنوایی

وی ادامه داد: مسائلی مانند بهداشت دهان و دندان، اختلالات شنوایی و بینایی از جمله چالش های سلامتی سالمندان است و هزینه های زیادی را بر آنها تحمیل می کند. سالمندان برای رفع مشکلات سلامت دهان و دندان، اختلالات شنوایی و بینایی که از گران ترین خدمات بهداشتی هستند، به دندان مصنوعی، سمعک و جراحی بینایی نیاز دارند. امیدوارم در مسیری باشیم که اقدامات مداخله ای برای رفع اختلالات بینایی، شنوایی و سلامت دهان و دندان سالمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرد.

جباری گفت: سالمندان به دلیل مشکلات سلامتی به پزشکان زیادی مراجعه می کنند و مجبور به مصرف داروهای زیادی می شوند. گاهی اوقات داروهای تجویزی با یکدیگر تداخل دارند و مشکلات بیشتری را برای سالمندان ایجاد می کنند. وزارت بهداشت دوره های آموزشی برای پزشکان برگزار می کند تا کمتر دارو تجویز کنند تا سالمندان با داروی کمتری درمان شوند.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا