سلامت خانواده

چرا 50 هزار پرستار در خانه می مانند / راه حل طول عمر پرستاران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، کمبود نیروی پرستاری را می توان مهمترین چالش نظام سلامت کشور در حوزه نیروی انسانی دانست که متاسفانه روز به روز بحرانی تر می شود.

این در حالی است که هر روز شاهد مهاجرت گروهی از پرستاران برای اشتغال به خارج از کشور هستیم، همچنین برخی دیگر نیز دست به تغییر شغل زده و برای امرار معاش به سراغ حرفه دیگری رفته اند.

اما این سوال پیش می آید که چرا کادر پرستاری از حرفه خود راضی نیستند و سراغ شغل دیگری می روند و به اصطلاح خانه نشینی را به پرستاری ترجیح می دهند؟

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه سالمندان در پاسخ به دلیل این موضوع نکاتی را بیان کرد و گفت: 50 هزار پرستار خانگی داریم اما تا زمانی که زیرساخت ها را درست نکنیم، استخدام مثل آبی است که به زهکشی ریخته می شود. . مشکل امروز حفظ نیرو است، برای همین نیروی جدید نمی آید. این را همه می دانند و غیرقابل انکار است. مهاجرت می کنند یا شغل خود را رها می کنند و سراغ مشاغل دیگری می روند.

وی افزود: مسئولان وزارت بهداشت نیز اذعان دارند که نیروهای جدید یکی دو ماه آموزش نمی بینند، زیرا درآمد کم است.

شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که راه حل چیست و چه باید کرد، گفت: تا جذابیت کار بالا نرود، نمی توانیم همان نیروی انسانی را که در حال کار هستند نگه داریم.

وی در همین زمینه افزود: اگر نیروی کار را با حقوق برابر کنیم، مبلغ فوق العاده فوق العاده نیز افزایش می یابد، شاید بتوانیم در حفظ نیروی کار موفق باشیم. البته من این مبالغ را روی دست بالا می گویم تا مثلاً حقوق پرستاران را دو برابر کنیم و حداقل زندگی تامین شود.

دبیر کل خانه سالمندان تاکید کرد: تا این مسائل را حل نکنیم پرستار نمی ماند. پرستاران مهاجرت می کنند اما این راهی است که وزارت بهداشت پیش روی آنها گذاشته است. همه می گویند بودجه نیست، اتفاقا بودجه هم هست، اما متأسفانه هزینه آن جای دیگر و برای گروه های دیگر نظام سلامت است. می بودن

شریفی مقدم بر اصلاح پرداخت اضافه کاری به پرستاران تاکید کرد و تصریح کرد: حداقل ساعت اضافه کاری پرستار باید 100 هزار تومان باشد و این عدد کاملا منطقی و قابل قبول مسئولین است.

وی افزود: تا زمانی که نتوانیم مشوق های شغلی برای پرستاران ایجاد کنیم نمی توان انتظار داشت که شرایط کار برای آنها قابل قبول باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا