سلامت خانواده

چرا کبد چرب می کنیم؟/ 10 راه برای دوری از کبد چرب

به گزارش خبرآنلاین، بیش از 30 درصد مردم ایران به یکی از درجات کبد چرب مبتلا هستند و بسیاری از آنها از این موضوع اطلاعی ندارند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: بیماری های کبدی یکی از ۵ عامل مرگ و میر در ایران است و یکی از این بیماری ها که به دلیل نداشتن علائم بالینی به بیماری خاموش معروف است، «کبد چرب» نام دارد.

کبد چرب به معنای تجمع چربی اضافی در کبد است. یک کبد سالم همیشه حاوی مقدار کمی چربی است. زمانی که بیش از 10 درصد وزن کبد شما چربی باشد مشکل ساز می شود. این عضو به عنوان یک فیلتر برای تمام غذاها و نوشیدنی ها قبل از ارسال به سایر قسمت های بدن عمل می کند. اگر به طور مداوم چربی های مضر مصرف کنیم، کبد نمی تواند آنها را فیلتر یا از بین ببرد و اگر این چربی ها به مدت طولانی در کبد باقی بمانند، به مرور زمان بر عملکرد آن اثر گذاشته و باعث آسیب های مختلف کبدی می شوند.

بر اساس آخرین آمار بیش از 30 درصد مردم ایران به یکی از درجات کبد چرب مبتلا هستند و بسیاری از آنها از این موضوع اطلاعی ندارند. زیرا این بیماری علائم خاصی ندارد و فرد با ابتلا به آن پی می برد. بنابراین پزشکان تاکید می کنند که افراد برای اطمینان از سلامت کبد سالی یک بار آزمایش خون و سونوگرافی انجام دهند.

بیماری خطرناکی که هیچ علامتی ندارد

بسیاری از افراد در مورد عملکرد، نقش و اهمیت کبد و همچنین عوامل آسیب رسان به آن چیزی نمی دانند و به دلیل همین ناآگاهی گاهی آسیب های جبران ناپذیری به این اندام مهم وارد می کنند. باید بدانیم که کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که وظیفه بسیار مهم تصفیه خون را بر عهده دارد و بیماری کبد چرب زمانی رخ می دهد که کبد به دلیل تجمع بیش از حد چربی در این اندام نتواند وظیفه خود را انجام دهد. .

به گفته کارشناسان، تغذیه ناسالم مانند مصرف زیاد چربی های مضر، فست فود، سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا و…، کم تحرکی، چاقی، عوامل ژنتیکی، دیابت، مصرف برخی داروها، کلسترول خون بالا و تری گلیسیرید بالا از مهم ترین آن ها هستند. عواملی که منجر به آنها منجر به کبد چرب می شود.

دکتر ایرج خسرونیا فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبدی به این نکته مهم اشاره می کند که بیماری کبد چرب هیچ علامتی ندارد و اگر فردی برای آزمایش خون و سونوگرافی مراجعه کند متوجه بیماری خود می شود.

دکتر خسرونیا بیماری کبد چرب را خیلی ساده توضیح می دهد و می گوید: چربی هایی که وارد بدن ما می شوند باید سوزانده شوند. اگر این چربی ها بیشتر از نیاز بدن ما باشند در کبد تجمع می یابند و فرد به مرور زمان به بیماری کبد چرب مبتلا می شود.

چرا 30 درصد مردم ایران کبد چرب دارند؟

اما دلایل و عوامل ایجاد کبد چرب که 30 درصد ایرانی ها به آن مبتلا هستند چیست؟ دکتر خسرونیا در این زمینه توضیح می دهد: این بیماری مختص ایرانیان نیست و یک بیماری شایع در سراسر جهان است و از عوامل بروز آن می توان به رژیم غذایی غلط و مصرف چربی های مضر، عدم فعالیت بدنی منظم و مناسب، چاقی، مصرف برخی از آنها اشاره کرد. داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و مسکن ها، الکل، خواب نامنظم و ناکافی و دیابت.

این متخصص بیماری های گوارش و کبد تاکید می کند: مصرف زیاد و طولانی مدت آنتی بیوتیک ها و مسکن ها هم بر سلامت کبد و هم بر سلامت کلیه ها تاثیر می گذارد. کبد مانند فیلتر بدن عمل می کند و تمام مواد سمی و مواد مفیدی که وارد بدن می شود باید از طریق کبد وارد سیستم بدن ما شود. اگر این مواد مضر باشند، اولین جایی که تحت تاثیر قرار می گیرد کبد است. بنابراین باید از مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و الکل خودداری کرد. وی می گوید: چاقی هم مشکلی است که باید به آن رسیدگی شود. آمار چاقی در ایران در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و هر سال در حال افزایش است.

10 راه برای دوری از کبد چرب

خیلی ها فکر می کنند بیماری کبد چرب قابل درمان نیست اما دکتر خسرونیا تاکید می کند که این بیماری درمان دارد و درمان آن ورزش کافی، کاهش وزن و تغذیه مناسب است. ما موارد زیادی از بیماران خود داریم که به طور کامل بهبود یافته اند. فقط نگذارید خیلی دیر شود و کبد خیلی درگیر شود.

این متخصص بیماری های گوارش و کبد می گوید: کبد چرب مانند دیابت و فشار خون نیست که خوب نشود و برای همیشه در کنار فرد بماند. فرد مبتلا به دیابت دیگر 100 درصد بهبود نمی یابد یا فردی که فشار خون بالا دارد، اگر کنترل نشود، ممکن است دچار خونریزی مغزی یا حمله قلبی شود و به طور ناگهانی بمیرد. اما کبد چرب مدت زیادی طول می کشد تا به درجه 1، 2 و 3 برسد.

این پزشک البته پیشگیری را بهتر از درمان می داند و می گوید: تغییر سبک زندگی اولین قدم برای پیشگیری از این بیماری است. افراد باید ورزش و فعالیت بدنی را به برنامه روزانه خود اضافه کنند، از چاق شدن خودداری کنند، تغذیه مناسب و سالمی داشته باشند، مصرف فست فودها را کاهش دهند و سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب مصرف کنند، از مصرف زیاد و طولانی مدت آنتی بیوتیک ها خودداری کنند. داروهای مسکن الکل ننوشید، خواب منظم و کافی داشته باشید، سالانه قند خون خود را چک کنید تا مطمئن شوید که دیابت ندارید و همچنین حداقل سالی یک بار چکاپ (آزمایش خون و سونوگرافی) انجام دهید تا از سلامت کبد خود مطمئن شوید. . تبدیل شود

آیا افراد لاغر مبتلا نمی شوند؟

بیماری کبد چرب دارای 4 مرحله یا درجه است و درجه 4 سیروز کبدی است. در این مرحله بافت آسیب دیده جایگزین بافت سالم کبد شده و عملکرد کبد را به شدت کاهش می دهد. به طوری که می تواند عملکرد کبد را به طور کامل مختل کند. نگران‌کننده‌تر، سیروز کبدی می‌تواند منجر به نارسایی کبد و حتی سرطان کبد شود.

دکتر خسرونیا می گوید: سیروز کبدی در مراحل آخر اتفاق می افتد و نباید بگذاریم به آنجا برسد. اگر هر 6 ماه یا سالی یک بار چکاپ کامل انجام دهیم به این بیماری مبتلا نمی شویم یا حداقل به موقع متوجه آن می شویم و از پیشرفت آن جلوگیری می کنیم.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند یا آقایان می گوید: با توجه به اینکه چاقی و تجمع چربی در خانم ها بیشتر است، اکثر خانم ها به این بیماری مبتلا می شوند. به طور کلی افراد چاق بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. اگرچه به گفته پزشکان، این بدان معنا نیست که افراد لاغر تحت تأثیر قرار نمی گیرند. افراد لاغر ممکن است به دلایل ژنتیکی و همچنین مصرف الکل و سبک زندگی نامناسب به کبد چرب مبتلا شوند. بنابراین رعایت تمامی نکات خودمراقبتی برای داشتن کبدی سالم ضروری است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا