بهداشت و درمان

چرا ظفرقندی در انتصاب معاونان وزارت بهداشت تعلل می‌کند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، با گذشت نزدیک به دو ماه از انتخاب محمدرضا ظفرکندی به عنوان وزیر بهداشت، هنوز تکلیف معاونان مهم این وزارتخانه مشخص نشده است و معلوم نیست وزیر بهداشت می خواهد با همین معاونت ها ادامه دهد یا نه. هدف آن معرفی گزینه های جدید است.

از میان معاونان وزارت بهداشت، معاونت پزشکی، معاونت پرستاری، معاون آموزشی، معاونت تحقیقات و فناوری و سازمان های غذا و دارو، بهداشت و درمان. بیمه، انتقال خون و هیات امنای پس انداز ارز همچنان بلاتکلیف است.

اما شاید مهمترین تصمیم وزیر بهداشت که بسیاری منتظر اعلام آن هستند، معرفی رئیس سازمان غذا و دارو باشد. این سازمان را می توان بزرگترین معاونت وزارت بهداشت دانست و مدیریت آن نیز با چالش های زیادی همراه است.

شاید بتوان گفت اگر وزارت غذا و دارو از وزارت بهداشت جدا شود، این وزارتخانه با چالش کمتری مواجه خواهد شد. این در حالی است که معاونت آموزشی نیز وارد چالش های خاص خود شده است و روز گذشته شاهد تجمع دانشجویان معترض به تصمیمات این معاونت بودیم. اما آن طور که به نظر می رسد این معاونت به اندازه سازمان غذا و دارو با چالش هایی مانند کمبود نقدینگی، تامین دارو و… مواجه نیست.

از این رو وقتی وزیر بهداشت می خواهد تکلیف سازمان غذا و دارو را مشخص کند، چشم فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی به تصمیم وزیر بهداشت معطوف است.

شنیده ها حاکی از آن است که از میان گزینه های متعددی که برای معرفی رئیس سازمان غذا و دارو در نظر گرفته شده، تنها یک گزینه همچنان پابرجاست و برخی معتقدند گزینه مورد نظر با توجه به قدمت آن برای این پست مناسب نیست. مناسب نیست

در این میان بحث ابقای رئیس فعلی سازمان غذا و دارو نیز مطرح است. طی روزهای اخیر گزینه های مختلفی برای تصدی پست ریاست سازمان غذا و دارو مطرح شد که فعالیت آنها در بخش خصوصی یا عضویت در هیات مدیره شرکت ها شبهه تضاد منافع را در اذهان ایجاد کرده است. به نظر می رسد ظفرکندی فردی با تجربه، تمیز و بدون تضاد منافع را انتخاب کرده است.

پس از آن نیز انتصاب معاونان درمان، پرستاری، آموزشی و پژوهشی و فناوری به قوت خود باقی است.

انتصاب مدیرعامل سازمان انتقال خون، سازمان بیمه سلامت و در نهایت انتصاب رئیس هیات امنا برای صرفه جویی ارزی در درمان بیماران از دیگر مجموعه های بلاتکلیف وزارت بهداشت در چهاردهم است. دولت

در همین راستا رضا لاری پور، معاون سازمان نظام پزشکی نیز در توئیتی از برخی فشارها و لابی ها برای انتخاب روسای دانشگاه های علوم پزشکی انتقاد کرد.

علی جعفریان، مشاور عالی و معاون وزیر بهداشت درباره روند انتصابات در این وزارتخانه گفت: انتصابات طبق مسیر تعیین شده در حال انجام است و به نظر من با بررسی همه جوانب، هماهنگی های لازم، جمع آوری اطلاعات، مصاحبه و استعلام انجام می شود. روند انتصاب سریعتر از این خواهد بود که اکنون اتفاق نمی افتد.

وی افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته است م تکلیف دانشگاه های علوم پزشکی قبل از آبان ماه مشخص شود.

اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا در انتصابات وزارت بهداشت این همه تاخیر وجود دارد؟ آیا مشکل در تخصص و کارآمدی افراد مورد نظر است؟ یا اینکه دست هایی در کار هستند که گزینه های خود را به وزیر بهداشت تحمیل می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا