پرورش اندام

چرا زانو ورم می‌کند؟ + راهکارهای درمان ورم زانو در خانه






بهترین راه های درمان ورم زانو چیست؟ چرا زانوهای ما متورم می شود؟ علائم و نشانه های تورم زانو چیست؟

تورم زانو تقریباً یک مشکل رایج در دنیاست و اگر از آن چشم پوشی کنیم و درمان را به تعویق بیندازیم، می تواند هزینه بسیار سنگینی برای ما داشته باشد. برای درمان ورم زانو ابتدا باید علت آن را بشناسیم و سپس بهترین راه حل درمانی را انتخاب کنیم. در این مقاله به معرفی انواع علل ورم زانو و علائم آن می پردازیم و سپس راهکارهای درمان ورم زانو را بیان می کنیم.

دلایل ورم زانو چیست؟

چه خفیف، دردناک یا ناتوان کننده ورم زانو باشد، باید علت آن شناسایی شود تا بهترین روش درمان ورم زانو انتخاب شود. تورم مزمن یا طولانی مدت زانو ممکن است منجر به آسیب به بافت مفصلی، تخریب غضروف و نرم شدن استخوان شود، بنابراین تشخیص علت و سپس شروع درمان ورم زانو ضروری است. در ادامه به طور خلاصه به معرفی علل ورم زانو می پردازیم.

  1. آسیب دیدگی زانو
    آسیب به استخوان ها، رباط ها، تاندون ها، منیسک یا غضروف مفصل زانو می تواند باعث درد و تورم شود. یک آسیب جدی می تواند باعث خونریزی داخلی در مفصل شود که بسیار دردناک است و با کبودی و سفتی همراه است. این بیماری همارتروز نامیده می شود و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
علل تورم زانو
  1. آرتریت زانو
    استفاده نادرست یا زیاد از زانو باعث آتروفی غضروف مفصل زانو و در نتیجه تورم زانو می شود. بنابراین دومین علت تورم زانو آرتروز است. چنین وضعیتی بسیار دردناک و ناراحت کننده است.
  2. بورسیت زانو
    هنگامی که بورس زانو (کیسه ای که حاوی مایع بین مفصلی است) عفونی می شود، زانو بسیار دردناک و متورم می شود. زانو دارای 11 بورس است و 2 تای آنها به طور خاص مستعد بورسیت هستند. در حالی که درمان اکثر موارد بورسیت ساده است و نیازی به مداخله فوری ندارد، اما در صورت بی توجهی به آن و درمان نشدن ورم زانو می تواند خطرناک باشد. در صورت احساس تب همراه با تورم زانو، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  3. نقرس
    تجمع دردناک کریستال های میکروسکوپی اسید اوریک در مفصل نشان دهنده نقرس است. چنین تورمی اغلب در شب و هنگام دراز کشیدن در رختخواب مشاهده می شود. برای درمان این مشکل معاینه پزشک و اصلاح عادات غذایی ضروری است.
  4. روماتیسم مفصلی
    آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل را هدف قرار می دهد. این بیماری می تواند باعث تورم، سفتی، درد، حساسیت و قرمزی زانو شود. هنگام فشار دادن زانو، ممکن است احساس کنید که زانو “اسفنجی” شده است. علاوه بر درد و تورم مفاصل، آرتریت روماتوئید می تواند علائم دیگری مانند خستگی، تب خفیف و بی حالی عمومی ایجاد کند.
  5. کیست در مفصل زانو
    اگر تورم در پشت زانو رخ دهد، ممکن است نشان دهنده کیست بیکر باشد. این کیست ممکن است علائم دیگری نداشته باشد یا فقط با درد و سفتی همراه باشد. این کیست معمولا با درمان های خانگی برطرف می شود.
  6. آرتریت روماتوئید نوجوانان
    آرتریت روماتوئید نوجوانان نوعی آرتریت است که در نوجوانان یا کودکان زیر 16 سال بروز می کند و بسیار دردناک و متورم است. در مواردی که نوجوان شما زانو متورم و دردناک همراه با بثورات پوستی را تجربه می کند، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  7. آرتریت سپتیک
    باکتری ها یا سایر میکروارگانیسم ها می توانند به پوشش ظریفی که مفصل زانو را احاطه کرده است نفوذ کرده و مفصل را عفونی کرده و به طور بالقوه باعث بورسیت شوند. بورسیت سپتیک یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
  8. تومور
    آخرین عاملی که ممکن است علت تورم زانو باشد، یک تومور خوش خیم یا بدخیم است. اما فقط پزشک می تواند این مشکل را تشخیص دهد.
    درمان سریع ورم زانودرمان سریع ورم زانو

    عوامل تشدید کننده ورم زانو چیست؟

    قبل از رفتن به سراغ راهکارهای درمانی ورم زانو، بهتر است عوامل تشدید کننده این ورم را معرفی کنید. برخی از عوامل بر تورم زانو تاثیر می گذارد و روند آسیب این وضعیت را تشدید می کند. اکنون به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

    • سن: با افزایش سن و احتمال ابتلا به آرتریت، احتمال ورم زانو بیشتر می شود.
    • ورزش: انجام ورزش هایی مانند بسکتبال که نیاز به چرخش زیاد زانو در حین تمرین دارد، احتمال ابتلا به این حالت را بسیار افزایش می دهد.
    • چاقی: هر کیلوگرمی که به وزن شما اضافه می شود، احتمال ورم زانوهای شما را افزایش می دهد.

    اگر به دنبال روشی سالم و ایمن برای کاهش وزن هستید، همین حالا با مربیان ویتامین مشورت کنید، آنها با توجه به شرایط بدنی شما یک برنامه کاملا شخصی برای شما طراحی خواهند کرد.

    علائم ورم زانو چیست؟

    شما می توانید ادم زانو را با پف و تورم زانوهای خود پس از انجام فعالیت تشخیص دهید. یکی از نشانه های ورم زانو این است که انعطاف پذیری آن کاهش یافته و دیگر نمی توانید زانوهای خود را به راحتی خم و صاف کنید. به طور کلی، علائم ورم یا تورم زانو شامل موارد زیر است:

    • تورم: پوست اطراف کشکک زانو متورم است و با مقایسه زانوی آسیب دیده و زانوی سالم ورم به راحتی تشخیص داده می شود.
    • خشکی و سفتی: وقتی مفصل زانو متورم می شود و آب اضافی دارد، دیگر نمی توانید مانند قبل زانوهای خود را خم و صاف کنید. به عبارت دیگر دامنه حرکت مفصل زانو محدود است.
    • درد: اینکه زانوی شما درد می کند یا نه کاملاً به علت این وضعیت بستگی دارد. اما گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که حتی نمی توانید وزن خود را روی زانوی متورم قرار دهید.
    • قرمزی و کبودی: بسیاری اوقات این تغییر رنگ و کبودی با التهاب موضعی همراه است.

    تفاوت بین تورم زانو و تورم زانو چیست؟

    پزشکان گاهی اوقات از اصطلاح “ورم زانو” برای اشاره به تورم زانو استفاده می کنند. این اصطلاح توضیحی در مورد ورم زانو در زبان عامیانه است! همانطور که گفتیم ورم زانو به دلیل تجمع مایع مفصلی در اطراف مفصل زانو ایجاد می شود و اگر به زانو نگاه کنید، می بینید که گویی کیسه ای آب زیر پوست و اطراف زانو جمع شده است. بنابراین به نظر می رسد که زانو آب دارد.

    روش های درمان ورم زانو در خانه

    اگر در ناحیه زانو احساس درد می کنید و علائم ورم زانو را در بدن خود مشاهده می کنید، می توانید با انجام راهکارهای زیر به کاهش درد و درمان ورم زانو کمک کنید. اگر مشکل شما خفیف است، راه حل های زیر به شما کمک می کند. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

    درمان ورم زانودرمان ورم زانو

    1. استراحت کنید!

    اولین قدم برای درمان ورم زانو استراحت دادن به آن است. به مدت 24 ساعت یا بیشتر از ورزش و سایر فعالیت های ورزشی خودداری کنید و حتی وزن خود را روی زانو قرار ندهید تا به زانوی خود فرصت استراحت و بهبودی بدهید.

    با این حال، خوب است که زانو را چند بار در روز به آرامی صاف و خم کنید. این به زانو کمک می کند دامنه حرکتی خود را حفظ کند.

    2. یخ را روی زانو بگذارید!

    در دو تا سه روز اول پس از آسیب دیدگی زانو، هر دو تا چهار ساعت یکبار به مدت 15 تا 20 دقیقه روی زانو یخ قرار دهید. این به کنترل درد و کاهش تورم کمک می کند. به خاطر داشته باشید که از حوله بین کیسه یخ و پوست خود استفاده کنید تا به پوست خود آسیب نرسانید.

    3. زانوهای خود را ببندید!

    قدم بعدی برای درمان ورم زانو می تواند بستن آن باشد. زانو را با باند یا پارچه تمیز بپوشانید. مراقب باشید آن را خیلی محکم نبندید تا باعث تورم در ساق پا شود.

    4. در هنگام استراحت زانو را بالا بیاورید!

    با یخ روی زانوی خود بنشینید یا دراز بکشید. پای خود را روی بالش های بلند قرار دهید تا جریان خون در زانوی آسیب دیده کاهش یابد. این روش همچنین به کاهش التهاب زانو کمک می کند. در عین حال مطمئن شوید که پاهایتان بالاتر از سطح قلبتان باشد.

    5. داروهای ضد التهابی مصرف کنید!

    داروهای بدون نسخه می توانند به زانو درد کمک کنند. مسکن هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین التهاب و درد شما را کاهش می دهند.

    6. زانو را گرم نگه دارید!

    پس از 72 ساعت آسیب و تورم زانو، می توانید مفصل را گرم کنید. چند بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه از دوش آب گرم، کیسه آب گرم یا حوله گرم استفاده کنید.

    یادداشت مهم: اگر تورم زانو به تدریج بدتر و شدیدتر شد، اعمال گرما را متوقف کنید.

    7. به پزشک مراجعه کنید!

    برخی از آسیب های قابل توجه زانو نیاز به معاینه پزشک دارند. اگر ورم زانو به موقع درمان نشود، آسیب شما بدتر می شود. پس در صورت بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

    • تو تب داری.
    • با گذشت زمان، تورم شدیدتر شد.
    • شما نمی توانید زانو را کاملاً خم کنید یا کاملاً صاف کنید.
    • تورم و درد زانو با استراحت یا مصرف مسکن برطرف نشد.
    • شما نمی توانید روی پاهای خود بایستید یا بایستید (این می تواند نشانه پارگی رباط یا پارگی منیسک باشد).
    تورم زانو بعد از ورزشتورم زانو بعد از ورزش

    آیا ورم زانو با ورزش قابل درمان است؟

    نه! در صورت تورم و التهاب زانو پس از تمرین، استراحت دادن به زانوها توصیه می شود. استراحت دادن به زانو برای کاهش التهاب و جلوگیری از استرس یا آسیب بیشتر ضروری است.

    با ورزش بیشتر زانوی خود را تحریک نکنید و به مفصل زانو متورم فرصت دهید تا بافت آسیب دیده خود را ترمیم کند و بهبود یابد. اگر تورم و التهاب شما ادامه داشت یا علائم دیگری مانند قرمزی و درد شدید وجود داشت، به پزشک مراجعه کنید.

    حرف پایانی

    زانو درد و تورم زانو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای شروع درمان باید علت ورم زانو خود را به خوبی بدانیم. در این مقاله ابتدا همه چیز را در مورد علل و علائم ورم زانو گفتیم و بهترین راه حل ها برای درمان ورم زانو را معرفی کردیم.

    منابع: arthritis-health – verywellhealth – healthline

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا