سلامت خانواده

چرا ریزش مو بر سلامت روان زنان تاثیر می گذارد؟

به گزارش خبرآنلاین، یک سوم زنان در طول زندگی خود نوعی ریزش مو را تجربه می کنند، با این حال، موضوع پیچیده ای که کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است این است که این پدیده سلامت روان زنان را به خطر می اندازد.

سلامت نیوز در خبری نوشت: هدر که نویسنده ای 32 ساله است، تجربه خود را اینگونه برای یورونیوز روایت می کند: موهای من همیشه کم پشت بوده اند، اما در تابستان 2020 متوجه ریزش سریع آن شدم. در آینه حمام و زیر نور، متوجه انعکاس نور بر روی پوست سرم شدم.”

وی می افزاید: از آن زمان احساس می کنم آدم دیگری شده ام، هرچند بارها فکر کرده ام که این فقط یک ریزش مو است و خیلی مهم نیست، اما به نظر می رسد که نمی توانم خود قبلی را بازگردانم. -اعتماد به نفس

طبق یک مطالعه دانشگاه هاروارد، تقریباً یک سوم زنان در طول زندگی خود نوعی ریزش مو به نام آلوپسی را تجربه می کنند که دلایل مختلفی دارد. این میزان در میان زنان یائسه به دو سوم افزایش می یابد.

دکتر زینب لفتاح، متخصص پوست در Healthcare UK The Shard به یورونیوز گفت: “بیشتر تحقیقات ریزش مو بر روی مردان انجام می شود زیرا شیوع بالایی دارد.”

وی افزود: به همین دلیل تاکید بیشتر بر درک مکانیسم های هورمونی مردانه و توسعه روش های درمانی اختصاصی مردانه، هدف اولیه پژوهش بوده است، غافل از این که ریزش مو در زنان می تواند بیشتر باشد و عوامل پیچیده و مختلف هورمونی و محیطی در آن نقش دارند که کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، با به اشتراک گذاشتن این موضوع در گروه‌های مختلف، شیوع ریزش مو در بین زنان بیش از پیش آشکار شده است.

هدر به عضویت گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که برخی از آن‌ها 56000 عضو دارند، شده است و فکر می‌کند صحبت از یک مشکل رایج مانند ریزش مو در وهله اول می‌تواند آرامش‌بخش باشد، اما حضور بیش از حد در این گروه‌ها روانی خاص خود را نیز دارد. آسیب، زیرا احساس ناامیدی به دلیل یافتن راه حل افزایش می یابد.

بر اساس NHS، اکثر ما روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم بدون اینکه متوجه باشیم.

زمانی که ریزش مو شدیدتر می شود، معمولاً در یکی از سه حالت اصلی که هر کدام محرک ها و گزینه های درمانی متفاوتی دارند، نقش دارد.

شایع ترین آن آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی الگوی زنانه است که باعث کوچک شدن فولیکول های مو و جلوگیری از رشد موهای جدید می شود. موهای جدید نیز رشد می کنند، ضعیف و نازک به نظر می رسند.

تغییرات هورمونی مانند شروع یائسگی یا اختلالات تیروئید از جمله دلایل این نوع ریزش مو هستند. البته دکتر لافت معتقد است که اغلب یک جزء ژنتیکی نقش برجسته ای دارد.

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش مو موقت است که در اثر تجربه یک رویداد استرس زا مانند بیماری، کاهش وزن سریع یا بارداری ایجاد می شود. البته زمانی که عامل استرس زا از بین رفت، موها باید دوباره رشد کنند.

حالت سوم آلوپسی آره آتا است که یک بیماری خود ایمنی است.

دکتر لفتاح می گوید: «سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند که منجر به ریزش ناگهانی مو در توده های کوچک و گرد روی پوست سر یا سایر قسمت های بدن می شود.

تاثیر روانی ریزش مو در زنان چیست؟

در حالی که ریزش موی خانم ها گاهی می تواند مربوط به یک بیماری باشد و اغلب عواقب جسمی جبران ناپذیری ندارد، اما اثرات روانی آن سخت ترین جنبه محسوب می شود.

مارتا، دانشجوی 20 ساله، به یورونیوز گفت: اثرات روانی ریزش مو که از 15 سالگی با آن مواجه بوده ام، بسیار زیاد بوده و اساساً زندگی من را بدبخت کرده است.

مطالعات نشان می دهد که بسیاری از زنان مبتلا به ریزش مو احساس تنهایی یا انزوا می کنند. واکنشی که می تواند ناشی از الگوهای زیبایی شناختی رایج در جوامع در مورد زنان باشد.

کارلا، مدیر 31 ساله مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، می گوید: «جامعه این تصور را دارد که موهای زیبا و پر نشانه زنانگی و زیبایی است، اما من این ویژگی را ندارم و به همین دلیل احساس شکست می کنم. “

در این میان، زنانی هستند که آموزش ساخت کلاه را در شبکه های اجتماعی برای مبارزه با این الگوی ذهنی آغاز کرده اند و برخی از آنها مانند اولیویا مک وی بیش از 200 هزار فالوور در TikTok جذب کرده اند.

هدر در مورد تجربه خود از کلاه گیس گفت: «با وجود ریزش مو می توان زندگی کامل و شادی داشت. من حتی اولین روسری ام را بر اساس این ایده خریدم، و اگرچه هنوز هنگام پوشیدن آن در مکان های عمومی عصبی می شوم، اما به محض اینکه آن را امتحان کردم، احساس آرامش و اعتماد به نفس فوق العاده ای داشتم.

ریزش موی زنانه چگونه درمان می شود؟

در حالی که درمان بسته به نوع ریزش مو متفاوت است، درمان اصلی برای آلوپسی آندروژنیک زنان، ماینوکسیدیل موضعی است، یک داروی فشار خون که نشان داده شده است رشد مو را تحریک می کند.

دکتر لفتح گفت: داروهای خوراکی مانند اسپیرونولاکتون که اثرات آندروژن ها را کاهش می دهد و ماینوکسیدیل خوراکی با دوز پایین نیز قابل تجویز است.

با این حال، این درمان ها تضمینی برای جلوگیری از ریزش مو برای همه افراد نیست.

به گزارش یورونیوز، دکتر لافت افزود: اگر ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد، ممکن است درمان های هورمونی دیگری مانند برخی از داروهای ضد بارداری یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT) توصیه شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا