سلامت خانواده

چرا دچار آرتروز زانو می شویم/ علت 95 درصد کمردردها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سید منصور رایگانی با بیان اینکه کمردرد و زانو درد از شایع ترین بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی است، افزود: 95 درصد کمردردها ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی از جمله قوس نامناسب کمر است. اسپاسم و انحنای ستون فقرات، قوس بیش از حد کمردرد، انقباض ناخواسته عضلات و درد ناشی از مشکلات عضلات، رباط‌ها و بافت‌های اطراف دیسک بین مهره‌ای در ستون فقرات است. فتق دیسک کمر در آن نقشی ندارد.

وی گفت: پیشگیری از بیماری ها همیشه مقرون به صرفه است بیشترین و بهترین راه حل درمان بیماری ها است، گفت: سلامت سیستم اسکلتی، عضلانی و عصبی موضوع مهمی در سلامت افراد است و مانند همه بیماری ها باید پیشگیری از آن در دستور کار قرار گیرد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه با انجام منظم چند برنامه ساده می توان احتمال ابتلا به بیماری های اسکلتی و عضلانی را کاهش داد، تصریح کرد: افراد باید از دوران کودکی آموزش ببینند تا فعالیت های ورزشی منظم و منظم داشته باشند.

وی ادامه داد: فعالیت های ورزشی لزوما به معنای فعالیت حرفه ای نیست، بلکه ورزش شامل پیاده روی معمولی دو بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه تا یک فعالیت ورزشی بسیار سنگین است.

رئیس مرکز تحقیقات علوم طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه انجام ورزش منظم حداقل چیزی است که می تواند سلامت اسکلت و عضلات را تضمین کند، ادامه داد: ایجاد سلامت به همه افراد توصیه می شود. و سیستم اسکلتی عضلانی را بهبود می بخشد. یک برنامه ورزشی منظم مانند دو پیاده روی تند 10 دقیقه ای در روز با لباس مناسب و در محیطی آرام داشته باشید و تحت هیچ شرایطی آن را متوقف نکنید.

استاد کامل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر نقش مهم تغذیه در تقویت سیستم اسکلتی عضلانی، تصریح کرد: تغذیه افراد باید حاوی پروتئین، لبنیات، سبزیجات و ویتامین ها باشد و از مصرف مواد مضر برای بدن از جمله پرهیز کنند. جشنواره غذاها و از غذاهای حاوی مواد افزودنی باید اجتناب شود.

وی در ادامه به اهمیت انجام صحیح فعالیت های روزمره اشاره کرد و افزود: همه ما باید متناسب با نوع کار خود آموزش ببینیم تا بدانیم چه کارهایی باعث می شود بدن ما به خصوص سیستم اسکلتی و عضلانی دچار مشکل نشود. آسیب دیده است.

رئیس مرکز تحقیقات علوم طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه به راهکارهای پیشگیری از کمردرد اشاره کرد و افزود: ننشستن و ایستادن طولانی مدت بیش از نیم ساعت یکی از عوامل کاهش کمردرد است و باید انجام دهیم. هر نیم ساعت یکبار در هر شرایطی که هستیم. حالت خود را هر ساعت یک بار تغییر دهید و سپس به کار خود ادامه دهید.

وی افزود: احتیاط در حمل اجسام از دیگر عوامل کاهش بروز کمردرد است و برای داشتن ستون فقرات سالم نباید مستقیم به جلو خم شد و از فاصله دور شی را برداشت و با فاصله از آن حمل کرد. بدن ما برای برداشتن اجسام از روی زمین، ابتدا باید بنشینیم، شی را به بدن نزدیک کنیم و به بدن متصل کنیم و سپس در جای دیگری بگذاریم.

راگانی افزود: اگر کمردرد باعث درد شود، سوزن سوزن شدن، مادر و تیراندازی در بدن و با سرفه و عطسه تشدید می شود یا باعث ضعف در قدرت انگشتان یا مچ پا می شود، احتمالاً نشان دهنده فتق دیسک کمر است و در چنین شرایطی بیمار باید بر اساس نوع بیماری و شدت آن به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و علوم توانبخشی تصریح کرد: اگر بروز کمردرد با پا درد و احساس همراه نبود. سوزن سوزن شدنبی حسی و ضعف وجود نداشت خودمراقبتی درمان می شود، اما اگر درد بیش از سه روز ادامه یابد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

آرتریت زانو در زنان شایع تر است

وی زانو درد را یکی دیگر از بیماری های شایع سیستم اسکلتی عضلانی برشمرد و تصریح کرد: آرتروز زانو معمولا از سن 55 سالگی به بالا بروز می کند و این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان است.

این متخصص طب فیزیکی و علوم توانبخشی یادآور شد: آرتروز زانو در برخی افراد زمینه ژنتیکی دارد و نمی توان خیلی از آن پیشگیری کرد اما عواملی وجود دارد که می تواند آرتروز را کنترل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به عوامل موثر در بروز و تشدید آرتروز اشاره کرد و گفت: بلند کردن اجسام با زانوهای خمیده و با فشار زیاد یکی از عوامل تشدید کننده بروز آرتروز و ورزش مداوم است. فعالیت ها از جمله عوامل هستند. می تواند از آرتروز جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش وزن در کاهش عوارض آرتروز زانو بسیار مهم است، تصریح کرد: ورزش های اختصاصی زانو مانند تقویت عضله چهار سر ران نیز می تواند تاثیر بسزایی در کاهش عوارض ناشی از آرتروز زانو داشته باشد.

راگینی افزود: پوشیدن کفش مناسب هنگام راه رفتن، راه رفتن بر روی سطوح صاف و عدم استفاده مکرر از سطوح شیبدار نیز برای مبتلایان به آرتروز زانو بسیار مهم است و رعایت این شرایط آرتروز زانو را کنترل می کند.

این کارشناس طب فیزیکی و علوم توانبخشی یادآور شد: اگر با همه این موارد بیماری کنترل نشود، بیمار پس از مراجعه به پزشک می تواند تحت درمان هایی مانند روش های طب فیزیکی و فیزیوتراپی، تزریق به زانو، دارودرمانی و در نهایت تعویض مفصل قرار گیرد. . .

وی در پایان تاکید کرد: در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی علاوه بر توصیه و مراقبت، روش های ورزشی و فیزیوتراپی ویژه نیز تجویز می شود تا کارشناسان فیزیوتراپیست آنها را برای بیماران انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا