سلامت خانواده

چرا دست ها در خواب بی حس می شوند؟

به گزارش خبرآنلاین، اکثر ما تجربه بیدار شدن در نیمه شب و مواجهه با بی حسی در دستانمان را داشته ایم. گاهی اوقات این بی حسی با احساس سوزش و پریدن همراه است، اما به نظر شما چرا هنگام خواب دستان ما بی حس می شوند؟ این ممکن است در قسمت های مختلف بدن اتفاق بیفتد.

نمانک در این خبر نوشت: بی حسی معمولاً علامت هشدار دهنده ای ندارد و با فشار روی اعصاب ایجاد می شود و به طور کلی بی ضرر است و می تواند نشانه بیماری زمینه ای باشد. البته به شرطی که مکرر اتفاق بیفتد.

علل مختلف بی حسی دست ها و پاها در خواب

موقعیت و قرارگیری اشتباه بدن می تواند دلیل بی حسی دست باشد. هر گونه موقعیت اشتباه و فشار زیاد روی اعصاب دست می تواند دست ما را بی حس کند و در نتیجه در جریان خون اختلال ایجاد شود و سیستم عصبی با بی حسی به آن واکنش نشان دهد.

پیچیدگی اعصاب

معمولاً عصب اولنار از شانه تا آرنج امتداد دارد که مسئول احساس سوزش در دست است. خستگی یا هرگونه ضعف در مچ دست یا بی حسی در دست باعث درد مداوم عصبی یا فشار روی عصب اولنار می شود. این درد معمولاً خود به خود از بین می رود، اما اگر بیش از دو روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 در گوشت قرمز، ماهی، گوشت بوقلمون و محصولات لبنی یافت می شود و اعصاب و سلول های خونی را سالم نگه می دارد. کمبود ویتامین B12 در بدن عامل مشکلات عصبی و بی حسی دست است.

استرس و اضطراب
وقتی تحت استرس و اضطراب هستیم، بدن واکنش دفاعی ایجاد می کند. هورمون های استرس در نقاط هدف بدن تولید می شوند و معمولاً عاملی برای تهدید طبیعی بدن هستند. این واکنش فیزیولوژیکی باعث توقف و کند شدن جریان خون در قسمت های مختلف بدن می شود که می تواند باعث گزگز و بی حسی در دست ها شود. استرس همچنین می تواند باعث تنش در عضلات شود.

بیماری های زمینه ای

بی حسی دست نیز ممکن است نشانه یک بیماری پزشکی باشد که بر سیستم عصبی بدن تأثیر می گذارد. این بی حسی ممکن است با ضعف عضلانی یا علائم دیگر همراه باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خون رسانی ضعیف

شایع ترین علل بی حسی دست ها و پاها در هنگام خواب، خون رسانی نامناسب است که به دلیل وضعیت نامناسب بدن در هنگام خواب ایجاد می شود و با تغییر روش خواب قابل حل است.

چگونه از بی حسی دست و پا جلوگیری کنیم؟

احساس سوزش یا بی حسی در بازوها با برداشته شدن فشار از روی بازوها از بین می رود. دست دادن می تواند جریان خون را در این ناحیه افزایش دهد. همچنین می‌توانید شانه‌های خود را بالا و پایین بیاورید تا تنش را از بین ببرید و اعصاب را آرام کنید.

رویای موقعیت صحیح

به وضعیت دست ها و پاهای خود بیشتر توجه کنید. دستان خود را در داخل بدن خم نکنید. مچ دست خود را صاف نگه دارید تا جریان خون آسان شود. دستان خود را در کنار بدن قرار دهید و زیر سر قرار ندهید زیرا باعث کاهش جریان خون در این ناحیه می شود.

هنگام خواب از مچ بند استفاده کنید

مچ بند یا مچ بند مخصوص مچ دست را ثابت نگه می دارد و دیگر لازم نیست نگران خم شدن مچ خود در هنگام خواب باشید. در نتیجه می توانید از بی حسی دست جلوگیری کنید.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

ورزش منظم به سلامت کلی قلب و عروق کمک می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. عادات غذایی سالم همچنین به جلوگیری از کمبود ویتامین و کاهش درد عصبی کمک می کند.

به دنبال درمان پزشکی باشید

برای علائم مزمن یا شدید، حتما با پزشک مشورت کنید. از او در مورد شرایط مختلف درمانی بپرسید تا بتوانید مشکل خود را حل کنید.

علائم هشداردهنده ای که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند را در نظر بگیرید

بی حسی ناگهانی می تواند نشانه سکته مغزی باشد. به خصوص اگر همراه با سرگیجه، تشنج، مشکلات گفتاری، از دست دادن تعادل یا سردرد شدید باشد که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا