سلامت خانواده

چرا در گرما دچار میگرن می شویم؟/ راهکارهایی برای پیشگیری و درمان

به گزارش خبرآنلاین، در تحقیقات قبلی ثابت شده بود که گرما در بروز سردردهای میگرنی نقش دارد. اکنون در یک تحقیق تازه شناسایی شده، افزایش دما با افزایش احتمال میگرن مرتبط است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که به ازای هر ۱۲ درجه سانتی گراد افزایش دما، احتمال ابتلا به میگرن ۶ درصد افزایش می یابد. نکته ای که دکتر عبدالعلی بانکی، متخصص مغز و اعصاب نیز آن را تایید می کند، اما چند نکته را در این زمینه مطرح می کند.

بانکی درباره ارتباط سردردهای میگرنی با گرما بیشتر توضیح داد: افراد یا سردرد تنشی دارند یا سردرد میگرنی، ابتدا باید نوع سردرد مشخص شود. اگر سردرد میگرنی باشد، گرما می تواند آن را تشدید یا شروع کند. اگر افراد در گرما از عینک آفتابی استفاده کنند تا چشمانشان آفتاب نگیرد و مدتی در گرما بماند، این وضعیت تاثیر چندانی در ایجاد سردردهای میگرنی نخواهد داشت. اما قرار گرفتن در گرمای زیاد برای مدت طولانی می تواند باعث ایجاد و تشدید سردردهای میگرنی شود.

این متخصص درباره علل سردردهای میگرنی گفت: نور خورشید، صدای بلند و نورهای بسیار رنگارنگ و روشن می تواند در ایجاد سردردهای میگرنی دخیل باشد.

بانکی درباره نتایج یک تحقیق جدید که نشان می دهد با افزایش هر 12 درجه سانتیگراد دما، احتمال میگرن 6 درصد افزایش می یابد، گفت: این موضوع که با افزایش هر 12 درجه سانتیگراد احتمال میگرن افزایش می یابد، ثابت نشده است. بالای 40 درجه برای همه انسان ها مضر است و باعث کم آبی بدن و گرمازدگی می شود. همچنین در افرادی که بیشتر مستعد میگرن هستند باعث سردرد می شود. اما مهم این است که اساس این افزایش 12 درجه ای از چه درجه ای می تواند در بروز میگرن نقش داشته باشد. اینها در واقع نتایج تحقیقات اولیه است، اما به نظر می رسد در دمای بالای 40 درجه که بدن دچار کم آبی یا کم آبی می شود، رگ های خونی حساس شده و سردردهای میگرنی شروع می شود. زیرا میگرن یک اختلال در عروق خونی و اعصاب است.

وی درباره میگرن توضیح داد: نام دیگر میگرن سردرد عروقی است. میگرن سردردی است که می تواند باعث درد شدید ضربان دار یا حالت ضربان دار شود و معمولاً در یک طرف سر احساس می شود. این سردردها اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه هستند. علل میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. حدود دو سوم افراد مبتلا به این بیماری سردرد را از خانواده خود به ارث می برند. نوسانات سطح هورمون نیز می تواند در بروز آن نقش داشته باشد. میزان بروز میگرن در بین زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. و 13 درصد از مردان و تقریبا 17 درصد از زنان در ایران از میگرن رنج می برند.

بانکی با بیان اینکه راه های مختلفی برای درمان میگرن وجود دارد، گفت: اصلی ترین و بهترین راه درمان و پیشگیری از میگرن تغییر سبک زندگی است. البته داروهای مناسبی نیز برای درمان میگرن وجود دارد که از آن جمله می توان به مسکن ها به طور کلی از خانواده داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای پیشگیری کننده برای کاهش تعداد و شدت حملات اشاره کرد. تغییر سبک زندگی به عنوان مهم ترین درمان غیردارویی میگرن شامل رعایت رژیم غذایی مناسب، استراحت کافی و کاهش استرس است. در صورت نیاز، درمان های جانبی مانند فیزیوتراپی و روان درمانی مانند تکنیک های تنفس عمیق و مدیریت استرس نیز ممکن است استفاده شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا