سلامت خانواده

چرا در چرخه نقدینگی یک شرکت بزرگ بیمه اختلال ایجاد می شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

احمد قویدل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عدم پرداخت به موقع از سوی سازمان های بیمه گر سقوط به خصوص سازمان تامین اجتماعی اختلال اساسی در چرخه نقدینگی شرکت های توزیع دارو ایجاد کرده است.

وی افزود: گروهی از بیماران هموفیلی ماه هاست که از کمبود دارو رنج می برند فروتن (برای بیماران مبتلا به اختلال وریدی ویلبراند) و فاکتور 13 در عذاب هستند، در روزهای گذشته این کمبود برطرف شد، اما صدا و سیما به دلیل مطالبات مالی سنگین (5 میلیارد تومان) از داروخانه مرکز جامع درمان هموفیلی ایران که ناشی از عدم پرداخت -پرداخت مطالبات این مرکز توسط سازمان تامین اجتماعی از تحویل سهمیه دارویی این مرکز خودداری کرده است.

قویدل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که سازمان های بیمه گر سقوط از چه تاریخی مطالبات آن مرکز را پرداخت نکرده است؟ هستندوی گفت: پرداختی های بیمه سلامت با اینکه عقب افتاده است اما از نظم خاصی برخوردار است و مطالبات داروخانه مرکز درمان هموفیلی بالغ بر 18 میلیارد تومان است. اما از مرداد 1402 سازمان تامین اجتماعی به صورت بی رویه و با گذاشتن برخی فاکتورها بدهی های خود را پرداخت می کند و از دی ماه 1402 پرداختی صورت نمی گیرد و حجم زیادی از نقدینگی شرکت های پخش در این سازمان بلوکه شده است. مثلاً مطالبات داروخانه مرکزی ما از سازمان تامین اجتماعی 42 میلیارد تومان است.

وی افزود: انصافا هر مرکز طرف قراردادی در کشور چنین مطالباتی در حوزه دارو از سازمان های بیمه گر دارد. سقوط در واقع نقدینگی بخش خصوصی کشور در این سازمان ها مسدود است.

قویدل ادامه داد: این شرکت ها اهرمی برای وصول مطالبات خود ندارند و با توسل به اهرم تجاری متعارف از تحویل محصول خود به مرکز بدهکار صرف نظر از اینکه دارو باشد و دردی از بیمار دوا کند، خودداری می کنند.

مشاور هیات مدیره کانون هموفیلی ایران افزود: دارو فروتن با توجه به خونریزی ماهانه طبیعی زنان و دختران، برای این دسته از بیماران بسیار ضروری و حیاتی است. متأسفانه 4 سال گذشته یکی از دردناک ترین دوران برای بیماران هموفیلی بوده است.

وی بیان کرد: بسیار امیدواریم که دولت جدید بتواند مشکلات حوزه دارو و درمان را حل کند. از آنجایی که رئیس جمهور تدبیر و برنامه خود را به رهبری توصیه کرده است که «بیمار جز رنج بیماری نبیند»، منتظر اقدامات فوری رئیس جمهور و وزیر بهداشت دولت چهاردهم هستیم.

قویدل ادامه داد: اگرچه دستور رئیس جمهور در خصوص عدم تعجیل در عزل و نصب مدیران میانی دستور حکیمانه ای است، اما از سوی دیگر در برخی حوزه ها از جمله بهداشت و درمان به ویژه سازمان غذا و دارو و بهزیستی نه آنقدر جدی است که وزرای جدید باید برای نصب مدیران کارآمد عجله کنند.

وی افزود: اگر چرخه نقدینگی بین شرکت های بیمه، مراکز درمانی، داروخانه ها و صدا و سیما اصلاح نشود، بحران های جدی تری سلامت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. رنج کشیدن بیا این است که بیمار نیاز به دارو دارد و دارو در انبار شرکت پخش قفل می شود. بیمار همه رنج ها را می کشد، وضعیت اقتصادی صدا و سیما بحرانی می شود و هیچکس از سازمان تامین اجتماعی نمی پرسد که چرا اینقدر گره کور در حوزه سلامت ایجاد کرده و پاسخگو نیست.

کوویدل گفت: شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد رئیس جمهور برای به حرکت درآوردن چرخه نقدینگی ارائه دارو و خدمات بهداشتی، تقاضای برداشت از صندوق ذخیره ارزی را خواهد داشت.

وی در پایان افزود: دولت چهاردهم باید معتقد باشد که حوزه بهداشت و درمان یک حوزه امنیتی برای مردم است که هم در قانون اساسی آمده و هم در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا