سلامت خانواده

چرا بعضی ها باید بلافاصله بعد از غذا به دستشویی بروند؟/ دلیل باورنکردنی!

نادیا زکالوند: توضیحات و توصیه های زیادی در مورد پیشگیری از یبوست و سلامت عملکرد روده وجود دارد. اما به گفته یک پزشک از بریتانیا، اگر احساس می کنید باید به محض خوردن غذا به دستشویی بروید، توضیح بسیار ساده ای وجود دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است.

به گفته دکتر جوزف صالحب، نیاز فوری به توالت رفتن بعد از غذا خوردن لزوما به معنای IBS نیست. این وضعیت که رفلاکس معده نامیده می شود، ممکن است فقط به عملکرد مغز مربوط باشد. در واقع، همانطور که تصور می کنیم، غذا بلافاصله در سیستم گوارش ما حرکت نمی کند. هنگامی که فرآیند هضم شروع می شود، اولین سیگنال ها به مغز ارسال می شود.

رفلکس معده به حالت فیزیولوژیکی در پاسخ به کشش معده پس از مصرف هر نوع غذا و ورود محصولات جانبی روده کوچک ناشی از هضم غذا اشاره دارد. معمولاً 20 تا 30 دقیقه پس از صرف غذا، کشش معده سیگنالی به مغز می فرستد که معده پر از غذا است و در این لحظه باید کمی فضا برای خوردن غذای بیشتر باز کنیم. باز کردن در این لحظه است که مغز ممکن است به شما بگوید که به دستشویی بروید. این رفلکس معده در صبح بعد از صبحانه قوی تر است.

علاوه بر این، افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر حساسیت بیشتری به رفلکس معده دارند و به همین دلیل ممکن است گرفتگی شکم و حتی اسهال را تجربه کنند. انقباضات روده بزرگ در افراد مبتلا به IBS بسیار شدیدتر است.

همچنین علائم رفلاکس معده در افراد متفاوت است و مصرف نوشابه های گازدار، نوشیدنی های شیرین یا الکلی، لبنیات، سرخ کردنی ها و حتی برخی از مرکبات این حالت را تشدید می کند.

منبع:

خواندنی

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا