بهداشت و درمان

چرا برخی سرطان‌ها بعد از درمان عود می‌کنند؟

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، ترس از عود سرطان یکی از مهم ترین نگرانی های افرادی است که سابقه ابتلا به این بیماری را داشته اند. با این حال، مدیریت این ترس بخش مهمی از درمان سرطان است.

چرا سرطان می تواند عود کند؟

در حالی که درمان اولیه سرطان ممکن است موفقیت آمیز به نظر برسد، گاهی اوقات تعداد کمی از سلول های سرطانی خاموش می مانند. با گذشت زمان، این سلول های سرطانی می توانند دوباره رشد کنند و ممکن است شروع به ایجاد علائم کنند.

این وضعیت به عنوان عود سرطان شناخته می شود. زمانی که سرطان پس از یک دوره بهبودی عود می کند. این دوره می تواند روزها، ماه ها یا حتی سال ها باشد. سرطان جدید همان نوع سرطان اصلی است، اما گاهی اوقات می تواند از طریق فرآیندی به نام متاستاز در مکان جدیدی رشد کند.

دلیل دقیق عود سرطان بسته به نوع سرطان و درمان دریافتی متفاوت است. تحقیقات در حال حاضر برای شناسایی ژن‌های مرتبط با عود سرطان ادامه دارد و یافته‌های احتمالی از این مطالعات ممکن است در نهایت به پزشکان اجازه دهد تا برای افراد در معرض خطر برنامه‌ریزی درمانی داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که بار سرطان در جهان در حال افزایش است و این آژانس سازمان ملل پیش بینی می کند تا سال 2050 تعداد موارد سرطان در جهان 77 درصد افزایش یابد.

یک مقام سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: نظرسنجی جهانی جدید سازمان بهداشت جهانی نابرابری های عمده و عدم حمایت مالی از سرطان را در سراسر جهان روشن می کند و به ویژه در کشورهای کم درآمد مردم نمی توانند دسترسی به اصول اولیه مراقبت از سرطان نیست.

احتمال بازگشت سرطان چقدر است؟

خطر عود سرطان در بین سرطان ها و بین انواع فرعی همان سرطان متفاوت است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، غربالگری و گزینه های درمانی جدید میزان عود بسیاری از انواع سرطان را کاهش داده است. به عنوان مثال، بین سال های 2004 تا 2019، خطر عود سرطان روده بزرگ بین 31 تا 68 درصد کاهش یافته است.

مهم است که به یاد داشته باشید که فقط تیم درمانی یک فرد می تواند خطر بازگشت سرطان را در یک فرد ارزیابی کند.

به گفته متخصصان، برای اکثر انواع سرطان، بیشترین خطر عود سرطان در سه سال اول پس از بهبودی است. این به این دلیل است که سلول های سرطانی باقیمانده که با درمان از بین نمی روند، احتمالاً شروع به رشد می کنند. سه سال پس از شروع بهبودی، میزان عود بیشتر سرطان ها کاهش می یابد، به این معنی که خطر بازگشت سرطان با گذشت هر روز کاهش می یابد.

این در حالی است که هر روز که می گذرد بر تعداد اکتشافات جدید و تولید داروهای سرطان نیز افزوده می شود که امید به درمان بهتر این بیماری را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا