سلامت خانواده

چرا بدن در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، آزیتا نبی زاده با اشاره به اینکه مقاومت آنتی بیوتیکی در واقع زیرمجموعه ای از مقاومت میکروبی است و مهم ترین دلیل بروز آن استفاده بی رویه و نادرست از آنتی بیوتیک ها است، اظهار کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی زیر مجموعه ای از مقاومت های میکروبی است. عواملی که منجر به بروز مقاومت می شود، استفاده بیش از حد و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها است.

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیک در مواقعی که بدن به آن نیاز ندارد نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند باعث ایجاد مقاومت نیز شود. به عنوان مثال، در بیشتر موارد، گلودرد ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

رئیس اداره ارزیابی و مدیریت فناوری سلامت و مطالعات اقتصادی سازمان غذا و دارو یکی دیگر از دلایل بروز مقاومت به آنتی بیوتیک ها را استفاده نادرست از آن ها اعلام و تصریح کرد: باکتری ها از هر فرصتی برای تکثیر استفاده می کنند، در این شرایط اگر فرد داروی خود را مصرف کند حتی اگر برای یک یا چند روز فراموش کند، درمان خود را زودتر از زمان تجویز شده توسط پزشک معالج قطع کند یا از آنتی بیوتیک مناسب استفاده نکند، باکتری ها شروع به تکثیر می کنند و در روند تکثیر با تغییرات ایجاد می شود. و جهش هایی که رخ می دهند، به برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند. بودن.

وی ادامه داد: در دامپروری به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری های موجود در بدن حیوان، یکی از دلایل بروز مقاومت آنتی بیوتیکی نیز می باشد و گاهی ساختار ژنتیکی باکتری ها به خودی خود تغییر می کند که باعث می شود آنتی بیوتیک قادر به شناسایی باکتری ها و از بین بردن آنها است. از سوی دیگر، اگر آن را مصرف نکنید، باکتری های مقاوم به درمان آنتی بیوتیکی ممکن است به فرد دیگری سرایت کنند و بیمار جدید به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا