سلامت خانواده

چرا باید زبان خود را مسواک بزنید؟

به گزارش خبرآنلاین از عصرترکیه، وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان به میان می آید معمولا افراد کمی به بهداشت زبان توجه می کنند. دلیل این امر بسیار روشن است. زیرا خانواده ها و دندانپزشکان از دوران کودکی به افراد یادآوری می کنند که حداقل دو بار در روز مسواک بزنند. اما به ندرت به مردم گفته می شود که زبان خود را مسواک بزنند. در این مقاله دلایلی را توضیح خواهیم داد که به ما نشان می دهد چرا باید زبان خود را مسواک بزنید.

نیاز به پاکسازی زبان

دهان شما یکی از بهترین مکان ها برای رشد باکتری ها است. محیط دهان تاریک، مرطوب و گرم است. از سوی دیگر، مقدار زیادی غذای باقی مانده در داخل دهان وجود دارد که باکتری های دهان می توانند از آنها تغذیه کنند. در واقع، اکنون میلیاردها باکتری در دهان شما زندگی می کنند. در حالی که برخی از باکتری ها برای سلامتی مفید هستند، سویه های مضری نیز وجود دارند.

باکتری های سطح زبان می توانند روی سطح زبان رشد کرده و تکثیر شوند زیرا شکاف های زیادی در سطح زبان وجود دارد که محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. مسواک زدن و تمیز کردن زبان یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن این باکتری ها است. در زیر خلاصه ای از دلایل مسواک زدن زبان آورده شده است.

نفس و دهان با طراوت

باکتری های بوی بد دهان یکی از عوامل اصلی بوی بد دهان هستند. اگرچه باکتری‌های مفید در دهان تمام تلاش خود را برای مبارزه با باکتری‌های بدبو انجام می‌دهند، اما مسواک زدن دندان‌ها و استفاده از روش‌های دیگر تمیز کردن زبان به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. با تمیز کردن یا مسواک زدن زبان، باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند از بین می روند.

افزایش قدرت طعم

باکتری های روی سطح زبان می توانند باعث پوشاندن جوانه های چشایی شوند. به مرور زمان وجود این باکتری های مضر در سطح زبان، حس چشایی افراد را کاهش می دهد. با تمیز کردن زبان می توانید جوانه های چشایی زبان را از این باکتری های مضر پاک کنید و از طعم غذا بیش از پیش لذت ببرید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، باکتری های بد در دهان باعث پوسیدگی دندان و سایر بیماری های لثه می شوند. با از بین بردن باکتری های سطح زبان، می توانید سلامت دهان و دندان خود را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به بیماری های لثه، دندان و فک را کاهش دهید. روش های تمیز کردن زبان منجر به افزایش سلامت دندان و دهان می شود.

از برفک دهان اجتناب کنید

به مرور زمان و با مصرف غذاها و نوشیدنی های مختلف لکه هایی روی سطح زبان ایجاد می شود. این لکه ها که به برفک زبان معروف هستند نه تنها ظاهر زبان را به خطر می اندازند، بلکه باعث بروز بیماری های ثانویه نیز می شوند. تمیز کردن زبان به از بین بردن این لایه کمک می کند. از طرفی تمیز کردن زبان نقش زیادی در جلوگیری از جذب مجدد سموم در بدن دارد.

روش های پاکسازی زبان

باکتری های سطح زبان به راحتی از بین نمی روند و برای از بین بردن این باکتری ها باید از روش های خاصی استفاده کرد. لازم به ذکر است که استفاده از دهانشویه و غرغره کردن محلول های مختلف مانند فلوراید نمی تواند در از بین بردن باکتری های زبان موثر باشد. دلیل این امر این است که این باکتری ها به سطح زبان چسبیده اند. بنابراین لازم است برای از بین بردن این باکتری ها، زبان را مسواک زده یا با روش های دیگر تمیز کنید.

مسواک

برای تمیز کردن زبان به ابزار خاصی نیاز نیست. فقط با انتخاب مسواک مناسب می توانید زبان خود را تمیز کنید. به این ترتیب مسواک روی زبان خود را به پهلو، پشت و جلوی زبان ببرید و این کار را چندین بار تکرار کنید. این کار را می توانید در حین مسواک زدن و یا بعد از مسواک زدن انجام دهید و تاثیرات مثبت این کار را ببینید.

اسکرابر تخصصی زبان

امروزه زبانه های تخصصی بسیاری در بازار وجود دارد که برای از بین بردن باکتری های دهان طراحی شده اند. این خراش های زبان با تراشیدن لایه مخاطی زبان به تمیز کردن زبان کمک می کند. شما می توانید این ابزارها را در هر داروخانه ای خریداری کنید و خوشبختانه ارزان هستند.

مسواک با خراش های داخلی

طراحی برخی از مسواک ها به گونه ای است که در انتهای دسته خود حکاکی های خاصی برای تمیز کردن زبان دارند. ابتدا می توانید زبان خود را مسواک بزنید و سپس آن سطح زبان خود را با کمک این تراشه ها تمیز کنید تا مطمئن شوید که سطح زبان شما عاری از هر نوع باکتری است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا