سلامت خانواده

چرا اسکرول در اینستاگرام باعث کاهش خستگی نمی شود؟

علی سلیمی: بی حوصلگی یک احساس جهانی است که اغلب به اشتباه درک می شود. مانند سایر احساسات ناخوشایند مانند خشم یا غم، بی حوصلگی نیز بخشی از زندگی است. تجربه و مدیریت احساسات منفی برای سلامت روان و رفاه ما ضروری است. کسالت با فقدان تحریک، علاقه یا چالش مشخص می شود. در حالی که برخی خستگی را با تنبلی یا عدم جاه‌طلبی یکی می‌دانند، اما می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد، زیرا مانند سایر احساسات منفی، نشان می‌دهد که چیزی باید تغییر کند.

امروزه یکی از روش های رایج رفع خستگی استفاده از فضای مجازی به خصوص اینستاگرام است. اما بر اساس یافته‌های تحقیقاتی و برخلاف تصور عمومی، پیمایش در اینستاگرام یا سایر رسانه‌های اجتماعی لزوماً باعث کاهش خستگی نمی‌شود و حتی گاهی اوقات باعث افزایش کسالت می‌شود زیرا بیشتر محتوای اینستاگرام آنقدر سطحی است که افراد را درگیر احساس خستگی نمی‌کند. کاهش یافته است برای رهایی از کسالت، ما نیاز به انجام یک فعالیت معنادار داریم، نه فقط برای پر کردن وقت خود.

بی حوصلگی اغلب به ما انگیزه می دهد تا کاری را که انجام می دهیم تغییر دهیم. زمانی سالم و سازگار است که ما را به سمت فعالیت‌های خلاقانه‌تر، جذاب‌تر و معنادارتر هدایت کند. جستجوی انگیزه پاسخی طبیعی به کسالت است و دنیای دیجیتال و فضای مجازی (مانند اینستاگرام) به صورت ۲۴ ساعته محتوای رسانه ای را ارائه می دهد. اسکرول کردن یا پیمایش روی تلفن همراه می تواند به سرعت به واکنشی به احساس کسالت تبدیل شود. اما این ممکن است همیشه به نفع ما نباشد.

بر اساس نتایج جدیدترین تحقیقات، برخلاف تصور اکثر مردم، رسانه های دیجیتالی مانند اینستاگرام راه حلی سریع برای رفع خستگی نیستند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که پیمایش در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که احساس بی‌حوصلگی بیشتری کنید.

چرا اسکرول در اینستاگرام باعث کاهش خستگی نمی شود؟

بسیاری از مردم بر این باورند که دیدن محتوای بیشتر و متفاوت به رفع احساس کسالت کمک می کند. منطقی به نظر می رسد که تغییر مطالب احتمال پیدا کردن چیز جالب را افزایش دهد. نتایج مطالعات نشان داد که در حالی که پیمایش ممکن است به طور موقت خستگی را کاهش دهد، بسته به زمینه می تواند آن را تشدید کند.

یافته ها نشان می دهد که تغییر مکرر کمتر و غوطه ور شدن بیشتر در یک محتوا می تواند منجر به تجربیات مثبت رسانه ای شود. به عنوان مثال، محتوای طولانی تر، مانند روایت ها، امکان تعامل عمیق تر را فراهم می کند. در حالی که ویدیوهای کوتاه اغلب فاقد قوس داستانی قانع کننده هستند، که منجر به افزایش پیمایش، اسکرول و در نهایت کسالت و کسالت بیشتر می شود. اگر برای رفع حوصله خود به اینستاگرام پناه می برید بهتر است از مطالب بسیار سطحی دوری کنید و بر اساس علاقه خود مشغول یادگیری و بررسی یک موضوع خاص باشید، در غیر این صورت اینستاگرام نه تنها احساس کسالت را کاهش نمی دهد، بلکه باعث افزایش نیز می شود. آن را

منبع: psychologytoday

بیشتر بخوانید: “ببخش و فراموش کن”؛ آیا چنین چیزی ممکن است؟/ پاسخ های یک فیلسوف و محقق حافظه

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا