سلامت خانواده

چالش های تامین اجتماعی با مراکز فیزیوتراپی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج عبداللهی درباره نحوه پوشش خدمات فیزیوتراپی توسط سازمان تامین اجتماعی گفت: خدمات فیزیوتراپی دارای کدهای مختلفی است که تنها دو کد آن توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود ضمن اینکه کد ورزش درمانی نیز در مطابق با استاندارد مربوطه باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد اما تامین اجتماعی از پرداخت کد طبابت اجتناب می کند.

وی افزود: در مورد مراکز خصوصی فیزیوتراپی با توجه به تفاوت تعرفه های بخش دولتی و خصوصی و همچنین محدود بودن کدهای پرداختی بیمه و سقف ریالی، مبلغ پرداختی سازمان تامین اجتماعی شامل اندکی است. بخشی از حدود 20 درصد تعرفه و پرداخت عمده هزینه درمان بر عهده خود بیمار است.

عبدالهی در پاسخ به این سوال که آیا پرداختی سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد به موقع انجام می شود یا خیر، گفت: متاسفانه خیر. با توجه به مشکلات مالی که به نظر می رسد سازمان تامین اجتماعی با آن درگیر است، پرداخت قبوض مراکز فیزیوتراپی با منها کردن قابل توجه است و تاخیر زیادی دارد به طوری که بیش از 8 ماه تاخیر در پرداخت ها در کشور وجود دارد.

وی به مشکلات ثبت نسخ فیزیوتراپی در تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: سامانه ثبت نسخ در تامین اجتماعی کند و زمان بر است و با وقفه های زیادی مواجه است. فیزیوتراپی مشکلاتی دارد و برخی خدمات در سیستم وجود ندارد. از طرفی روش انتخاب مناطق درمانی در سیستم دقیق نبوده و پزشکان و مراکز فیزیوتراپی را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: اخیرا سازمان تامین اجتماعی با هدف صرفه جویی در هزینه ها و بدون در نظر گرفتن مشکلات زیرساختی، نرم افزاری و سخت افزاری، مصلحت بیماران و مراکز فیزیوتراپی، کد یکبار مصرف ارسالی را به سامانه تلفن همراه بیمار از طریق سیستم در هر جلسه درمانی اجباری است و حداکثر ظرف مدت یک دقیقه باید این کد در سامانه ثبت شود. در حالی که امکان انجام چنین فرآیندی از سوی مراکز فیزیوتراپی وجود ندارد و اکثر نسخه های روزانه مراجعه کنندگان قابل ثبت نبود و با وجود جلسات مشترک با مدیریت سازمان تامین اجتماعی م و قول مساعد دوستان هنوز این مشکل بزرگ حل نشده است.

وی افزود: فیزیوتراپی یک جلسه درمانی نیست و طی جلسات خاصی انجام می شود و به دلایل متعددی از جمله همراه نبودن یا رجیستر نشدن تلفن همراه بیمار و یا عدم آنتن دهی مناسب در برخی از مراکز درمانی، مشکلات اینترنتی، و بسیاری موارد دیگر عملا امکان ضبط بسیاری از جلسات در این مدت کوتاه محقق نشده است که منجر به آزار و اذیت و ضرر مالی برای بیمار و مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی می شود.

عبدالهی خاطرنشان کرد: امیدوارم سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن توصیه های فنی و کارشناسی انجمن فیزیوتراپی ایران این روند غیرمنطقی را اصلاح کند. در غیر این صورت و با توجه به عملکرد مالی غیرقابل قبول سازمان تامین اجتماعی، مراکز فیزیوتراپی به دلایل فوق چاره ای جز اخذ نسخه ثبت نشده فیزیوتراپی نخواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا