بهداشت و درمان

چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، در یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای آینده نگری، نظریه پردازی و پایش کلان سلامت که با حضور سید حسن امامی رضوی، رئیس، محسن شیرازی، رئیس کل دندانپزشکی برگزار شد. اداره فرهنگستان و جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و اعضای گروه. دندانپزشکی به صورت حضوری و مجازی در آکادمی برگزار شد، چالش ها و راهکارهای پذیرش و تربیت دانشجو و جذب و ماندگاری اعضای هیات علمی دندانپزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه محمدجواد خرازی فرد از اعضای گروه دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی و دبیر کمیته اعتباربخشی برنامه دانشکده های دندانپزشکی کشور به بررسی مسائل و چالش های حوزه دندانپزشکی پرداخت و تاکید کرد: افزایش ظرفیت دندانپزشکان منجر به بهبود شاخص های دهان و دندان نمی شود.

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو تاثیر بسیار مخربی خواهد داشت و دانشکده های دندانپزشکی همچنان در شوک افزایش ظرفیت دوره های قبلی هستند و این امر باعث کاهش انگیزه دانشجویان و پایین آمدن سطح سواد و توانایی پذیرفته شدگان می شود. به این حوزه، و این یک بحران خواهد بود. دنبال خواهد شد و باعث تقاضاهای القایی در آینده خواهد شد.

خرازی فرد گفت: دندانپزشک توانمند باید دارای مهارت های ارتباطی، تعهد حرفه ای، رشد فردی و یادگیری مستمر، ارتقاء و پیشگیری سلامت، مهارت های بالینی و دستیابی به توانمندی های مورد انتظار باشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه ای با حمایت آکادمی ملی علوم پزشکی انجام شد که در آن میزان کسب 42 مهارت اصلی بالینی در بین فارغ التحصیلان دانشکده های پزشکی کشور بررسی شد.

عضو کمیته بازنگری برنامه آموزش عمومی و تخصصی دندانپزشکی به چالش های مهم آموزش دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: کمبود شدید کادر علمی، عدم پشتکار و عدم تمایل افراد متعهد، افزایش فضاهای آموزشی، تخصیص نامناسب نیروی متعهد. خدمات دهی به فاکتور K به دانشگاه ها، پذیرش و استخدام متخصصان متعهد به خدمات محلی، کمبود شدید فضا و امکانات آموزشی و بودجه، کمبود بیماران آموزشی، نبود محتوای آموزشی ایده آل و اجرای آن و … از جمله مواردی است که چالش های مهم رشته دندانپزشکی

خرازی ادامه داد: متاسفانه کمتر از 30 درصد فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی وارد شبکه بهداشت و درمان می شوند.

وی خاطرنشان کرد: مهمتر از تامین نیروی انسانی مناسب است. ایجاد بستری برای بهره مندی عموم مردم از خدمات دندانپزشکی به ویژه با استفاده از پوشش های بیمه ای مناسب، تجهیز مراکز خدمات پزشکی دولتی و دانشکده های دندانپزشکی و همچنین تامین کادر علمی مناسب حائز اهمیت است.

در ادامه عباسعلی خادمی، دندانپزشک و عضو گروه دندانپزشکی فرهنگستان نیز به راهکارهای جذب و ماندگاری اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی پرداخت و افزود: پذیرش دانشجوی دندانپزشکی علیرغم اینکه طی 20 سال گذشته سه برابر شده است. که کمبود هیأت علمی در دانشکده های دندانپزشکی 40 درصد برآورد شده است. .

وی در این جلسه مشکلات دانشکده های دندانپزشکی، مشکلات اعضای هیات علمی، عوامل کمبود هیات علمی و راهکارهای پیشنهادی، تجربیات موفق جذب هیات علمی در سایر کشورها را برشمرد.

همچنین رضا یزدانی دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به فعالیت در این حوزه اشاره کرد و گفت: اقدامات مثبتی از جمله افزایش تجهیزات و مواد مصرفی و ضوابط دانشجویان بین المللی را آغاز کرده ایم. همچنین در حال طراحی هستند و با همکاری وزارت بهداشت 10 درصد سقف تعرفه افزایش یافته و باید بیشتر بودجه را صرف پیشگیری کنیم.

در ادامه محمدعلی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: بدون شک مهمترین و تاثیرگذارترین موضوع در حوزه دندانپزشکی، ارائه آموزش و پژوهش، بهداشت و درمان و توانبخشی در این حوزه است. دندانپزشکی با رعایت ارزش‌های اسلامی و انسانی که بند اول سیاست‌های کلی سلامت است. و ناتوانی و ضعف ما در حوزه سلامت ریشه در غفلت از این اصل تحول آفرین و ضروری دارد و یک بعد این موضوع جنبه فرهنگی است و مسئولان باید مفاهیم فرهنگی در حوزه فرهنگ سازی را درک کنند.

وی با تاکید بر نیازهای فرهنگی افزود: مدیران و برنامه ریزان حوزه سلامت با توجه به اهمیت مسئولیت خود باید آموزش های فرهنگی ببینند.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی اذعان داشت: از دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی مهمترین راهبردی که موجب اصلاح و تحول و بهبود نظام سلامت می شود آموزش است و اصلاح روند فعلی با آموزش آغاز می شود. پیشنهاد فرهنگستان علوم پزشکی این است که اجرای همه جانبه سیاست های کلی سلامت برای آموزش و اصلاح است و در بند 9 به صراحت به وظایف حوزه دندانپزشکی پرداخته است.

محققی بیان کرد: در فرهنگستان مجموعه ای از فعالیت ها در حوزه سلامت ساماندهی و پس از 45 سال در جمهوری اسلامی ایران به مسئولان منعکس می شود.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: به منظور تعدیل راهکارهای بحث در حوزه دندانپزشکی، وضعیت موجود بر اساس شاخص ها بررسی و پیشنهادات بررسی می شود تا از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا