بهداشت و درمان

چاقی عامل ۴۰ درصد از سرطان‌های سینه در زنان

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، محققان گزارش دادند که حدود 40 درصد از سرطان های هورمونی مثبت سینه در زنان یائسه ممکن است مربوط به چربی اضافی بدن باشد.

به گفته محققان، تاثیر واقعی چاقی بر خطر ابتلا به سرطان سینه احتمالا دست کم گرفته می شود زیرا BMI (شاخص توده بدن) اندازه گیری دقیق چربی بدن نیست.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی ورونیکا داویلا-باتیستا، دانشیار اپیدمیولوژی در دانشگاه لاس پالماس د گرن کاناریا در اسپانیا، به این نتیجه رسیدند: «یافته‌های این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن معیارهای دقیق‌تر چربی بدن نسبت به BMI را برای تخمین بار سرطان نشان دهنده چاقی در سرطان سینه در زنان یائسه است.

برای این مطالعه، محققان BMI را با اندازه گیری متفاوت چربی بدن به نام CUN-BAE مقایسه کردند، معادله ای که جنسیت و سن را در اندازه گیری های BMI در نظر می گیرد.

این دو معیار برای وزن دهی ۱۰۲۲ زن مسن اسپانیایی مبتلا به سرطان سینه و ۱۱۴۳ زن مشابه دیگری که سرطان نداشت مورد استفاده قرار گرفت.

محققان دریافتند که حدود 23 درصد از موارد سرطان سینه با اضافه وزن بدن مرتبط است که با BMI اندازه گیری می شود.

با این حال، نتایج نشان داد که حدود 38 درصد از سرطان‌های سینه با چربی اضافی که توسط CUN-BAE اندازه‌گیری شد، مرتبط بودند.

به گفته محققان، این تفاوت‌ها در مورد سرطان‌های هورمون مثبت که توسط هورمون‌های زنانه مانند استروژن ایجاد می‌شوند، قوی‌تر بود.

محققان نوشتند: «نتایج مطالعه ما نشان می دهد که چربی اضافی بدن یک عامل خطر مهم برای سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت در زنان یائسه است».

به گفته محققان، چربی بدن می تواند سطح استروژن را در زنان افزایش دهد زیرا بافت چربی هورمون زنانه را ترشح می کند.

یافته‌های ما نشان می‌دهد که هنگام استفاده از تخمین‌های سنتی BMI می‌توان تأثیر جمعیت را دست‌کم گرفت و معیارهای دقیق‌تر چربی بدن، مانند CUN-BAE، باید هنگام تخمین بار سرطان ناشی از چاقی در سرطان سینه مورد استفاده قرار گیرد. تیم نتیجه گرفت در دوران یائسگی باید در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا