سلامت خانواده

پیگیر لغو مجوز تاسیس داروخانه غیر داروسازان هستیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، سید حیدر محمدی روز سه شنبه 6 شهریور 1403 در مراسم روز داروسازی به بررسی چالش ها و دستاوردهای اخیر حوزه دارو پرداخت و اظهار داشت: بین آنچه گفته می شود و آنچه انجام می شود فاصله وجود دارد. عمل، و مدیریت و نظارت بر زنجیره دارو واقعیت پیچیده است.

وی به یکی از چالش های بزرگ چند دهه اخیر پرداخت حق فنی داروسازان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع را قانونی کردیم و در برنامه پنج ساله پیشرفت مصوب شد تا تلاش شود. از داروسازان به عنوان متخصص می توان به نوعی قدردانی کرد.”

محمدی همچنین افزود: بحث ارث داروخانه ها از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری و با رایزنی انجمن داروسازی منتفی شد.

وی از ورود 4 فرآورده سلولی و بافتی جدید به لیست دارویی خبر داد و افزود: این اقدام ما را به یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه تبدیل کرده است.

محمدی همچنین به راه اندازی 41 داشبورد مدیریتی در سایت سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این داشبوردها برای شفاف سازی و اطلاع رسانی به ذینفعان طراحی شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره «حذف شرط داروساز بودن برای تاسیس داروسازی»، افزود: این مطلب نیز از آرای هیئت مدیره حوزه عمومی دادگاه است و در این زمینه همزمان با پیگیری لغو وراثت داروخانه ها درخواست بررسی کردیم. پیگیر ابطال این موضوع هستم و امیدواریم با تلاش قضات دادگاه اصلاح شود. اما در این بین راه حل کوتاه مدت داشتن بخشنامه و در نظر گرفتن امتیازدهی بود. اما برخی از این اقدام بخواب گرفته شد این موضوع را هم در برنامه پنج ساله هفتم آورده بودیم که در بررسی حذف شد. امیدواریم با پیگیری های مستمر در قوانین جاری گنجانده شود.

در ادامه غلامحسین صادقیان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: مهمترین مشکل در حوزه دارو نقدینگی است که در صورت هم افزایی، زنجیره تامین با مشکل مواجه می شود.

وی افزود: امیدواریم دولت جدید به مسائل دارویی توجه ویژه ای داشته باشد که خوشبختانه وزیر بهداشت در این زمینه به آن توجه خواهد کرد. بخشی از اولویت ها اعلام شده است.

صادقیان گفت: امید است سایر دستگاه های دولتی نیز اهمیت موضوع را درک کرده و همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند.

وی افزود: در حال بررسی در یک سری از فرآیندها از پتانسیل بخش خصوصی استفاده کنید و دستورالعمل های برون سپاری را منتشر کنید م و شرایط تعیین شده است.

صادقیان گفت: از سازمان های دارویی انتظار داریم وظایف خود را برون سپاری کنند غیر غالب کمک کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا