اخبار سلامت

پیگیری ویژه مطالبات پرستاران از سوی وزارت بهداشت

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری روز گذشته با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار کردند و در این جلسه مهم ترین مشکلات حوزه پرستاری مورد بررسی قرار گرفت.

محمدرضا ظفرکندی; وزیر بهداشت در این دیدار با بیان اینکه وزارت بهداشت نگاه ویژه ای به حل مشکلات حوزه پرستاری دارد، اظهار داشت: وزارت بهداشت به حل مشکلات حوزه پرستاری نگاه ویژه ای دارد. وی بیان کرد: پس از اعلام بودجه برای پرداخت مطالبات پرستاران، معاون درمان وزارت بهداشت به روسای دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرد که این بودجه صرفا برای پرداخت معوقات پرستاران است و نباید پرداخت شود. در جای دیگری خرج کرد

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود دولت و عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی برخی سازمان های بیمه گر، افزود: مراکز درمانی در پرداخت هزینه های دارو و تجهیزات پزشکی با تاخیر مواجه هستند. این چرخه اقتصادی معیوب است اما با این وجود در اولین روزهای کاری با پیگیری جدی رئیس جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه اولین گام را برای پرداخت معوقات پرستاران برداشتیم.

وزیر بهداشت گفت: گام بعدی تامین اعتبار برای معوقات باقی مانده است که باید در سازمان برنامه و بودجه رفع شود. پزشکان، معاون اول رئیس جمهور و معاونت اجرایی نیز پیگیر مطالبات پرستاران هستند و صددرصد از حقوق پرستاران حمایت می کنند. به همین دلیل به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا هر چه سریعتر مشکلات پرستاران برطرف شود.

وی با بیان اینکه بخشی دیگر از مطالبات پرستاران مانند اخذ مالیات در اختیار وزارت بهداشت و حتی دولت نیست و نیازمند تصویب مجلس است، یادآور شد: در کنار پرستاران نیز هستیم. در زمینه حمایت از معیشت جامعه سلامت آماده همکاری با سازمان نظام پرستاری هستیم. پیگیری پرونده ها

به گفته ظفرکندی، بخش مهمی از خواسته های پرستاران، حفظ کرامت و جایگاه خود است. ما معتقدیم پرستاران جایگاه بالایی دارند و باید به آنها نگاه ویژه ای داشت. آنها می توانند مطالبات قانونی خود را پیگیری کنند، ما در وزارت بهداشت کاملاً در کنار پرستاران هستیم و برخورد مقابله ای وجود ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت پرداخت مطالبات پرستاران و پیگیری ویژه دولت در این زمینه گفت: معتقدیم در صورت عدم تحقق مطالبات پرستاران، نظام سلامت و مردم متضرر خواهند شد. از سوی دیگر، وضعیت پرستاران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در این جلسه از سازمان نظام پرستاری به عنوان یکی از بزرگترین پایه ها در حوزه سلامت یاد کرد و گفت: این سازمان در کنار سایر سازمان های مردم نهاد، ایفای نقش می کند. نقش محوری و کلیدی در دفاع از حقوق پرستاران و مردم. انجام داده است

وی با اشاره به عضویت 270 هزار نفر از اعضای شاغل و بازنشسته در سازمان نظام پرستاری و فعالیت آنها در بیش از 1600 بیمارستان کشور، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های آموزشی وزارت بهداشت، فعالیت 212 دانشکده پرستاری در سطح کشور است. کشوری که از این تعداد 90 مورد زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشکده ها، وابسته به وزارت بهداشت نیز می باشد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 6 انجمن علمی و پرستاری، 16 مرکز تحقیقاتی مصوب و 35 نشریه علمی پژوهشی به وزارت بهداشت کمک می کنند، افزود: شورای عالی سازمان نظام پرستاری 30 عضو دارد و خوشبختانه با همکاری و همکاری این سازمان به ویژه در دوره ششم با نگاهی به تغییر رویکرد سازمان، نقش صنفی این سازمان پررنگ‌تر شده است.

عبادی به اقدامات مثبت انجام شده در سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از 15 سال اجرایی شد و امیدواریم لایحه حمایت های مادی و معنوی نیز در دوره جدید وزارت بهداشت تدوین شود. با مساعدت وزیر بهداشت و تصویب مجلس. ارسال شود

وی از تهیه پیش نویس قانون جامع نظام پرستاری با مشارکت سازمان نظام پرستاری خبر داد و افزود: تهیه این قانون در برنامه هفتم به وزارت بهداشت، سازمان های نظام پزشکی و نظام پرستاری محول شده است. و امیدواریم این قانون نیز تصویب شود.

احمد نجاتیان; رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری دو هدف اصلی را در اولویت برنامه های خود دارد، اظهار داشت: حمایت از حقوق سلامت مردم و حمایت از حقوق صنفی از مهمترین اهداف سازمان نظام پرستاری است. این سازمانی که در این چند سال ما با آن وزارت بودیم.

وی افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر در سیاست های وزارت بهداشت اقدامات و رویکردهای خوبی در حوزه پرستاری انجام شده است و امیدواریم در دوره جدید وزارت بهداشت نیز همین نگاه و رویکرد جامعه پرستاری در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیریت اتخاذ خواهد شد. بیمارستان ها تا پرستاران بتوانند نقش خود را در نظام سلامت به خوبی ایفا کنند.

نجاتیان با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه را از منظر پرستاری تحلیل کرده ایم، یادآور شد: بر اساس این تحلیل می توانیم در اجرای 20 ماده این برنامه در کنار وزارت بهداشت باشیم تا این وزارتخانه و نظام سلامت به وضعیت مطلوب خود برسند. اهداف یکی از مهمترین این برنامه ها کاهش پرداخت از جیب مردم است.

رئیس سازمان نظام پرستاری در پایان تاکید کرد: معتقدیم می توان از ظرفیت پرستاران برای کاهش پرداخت از جیب مردم استفاده کرد. همچنین در زمینه ثبت الکترونیک و گردشگری سلامت، این سازمان آمادگی کامل برای کمک به اهداف نظام سلامت را دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا