سلامت خانواده

پیش نویس قطعنامه درباره ایران به دبیرخانه شورای حکام ارائه شد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال دوشنبه شب با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) مدعی شد پیش نویس قطعنامه برنامه هسته ای ایران به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه شده است. شورای حکام.

لارنس نورمن در پیام خود نوشت: به من گفته شده که قطعنامه ترویکا علیه ایران رسما به شورای حکام ارائه شده است.

در این سند که خبرگزاری رویترز مدعی شد هفته گذشته بین اعضای شورای حکام توزیع کرده است، از روند همکاری ایران و آژانس انتقاد کرده و از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است: ارائه گزارش جامع تری از فعالیت های هسته ای ایران.

گروسی هر سه ماه یکبار گزارشی از راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافق‌نامه پادمانی به اعضای شورای حکام ارائه می‌کند.

وی در آخرین گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد، ضمن تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، مدعی شد که ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور به 30 برابر حد مجاز در برجام رسیده است. وی همچنین ادعاهایی درباره روند اجرای توافق موسوم به “13 اسفند” داشت و مدعی شد که اختلافات پادمانی با ایران هنوز حل نشده است.

بیانیه 13 اسفند توافقی بود که در مارس 1401 بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل همه مسائل باقی مانده بین دو طرف حاصل شد. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران داوطلبانه با راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها و حفظ منافع ملت ایران) موافقت کرد. پس از آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار شد و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

گروسی در سفر سه هفته پیش خود به ایران در خصوص ادامه اجرای بیانیه 13 اسفند با مقامات ایرانی رایزنی کرد و مقرر شد مذاکرات با معاونان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تهیه طرحی آغاز شود. پیش نویس تداوم تعاملات بر اساس بیانیه مشترک. بودن

ساعاتی پیش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست برجام نه از صدور قطعنامه علیه ایران حمایت کرد و نه با آن مخالفت کرد. اما تلویحا فشار بر ایران را رویکردی حساب شده ندانست و با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و دیدار با مقامات کشورمان گفت که به تعامل با ایران ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا