بهداشت و درمان

پیش بینی زمان مرگ با یک روش جدید

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، این آزمایش آنچه را که به عنوان اپی ژنتیک شناخته می شود ردیابی می کند: روشی که محیط یا سبک زندگی افراد بر عملکرد ژن های آنها در طول زندگی تأثیر می گذارد.

یک نشانگر کلیدی اپی ژنتیک متیلاسیون DNA است، تغییرات مولکولی در بخش‌هایی از DNA که می‌تواند فعالیت یک ژن را بدون تغییر ترکیب اصلی آن تغییر دهد.

تست جدید CheekAge یک «ساعت اپی ژنتیک» است که نشانگرهای متیلاسیون DNA اپی ژنتیک را در سلول‌های سواب گرفته شده از گونه تجزیه و تحلیل می‌کند.

به گفته محققان، به نظر می رسد الگوهای خاصی از متیلاسیون با امید به زندگی مرتبط است.

دکتر ماکسیم شوخایروف، نویسنده اول این مطالعه توضیح داد: «محل‌های متیلاسیون خاص برای این ارتباط اهمیت ویژه‌ای دارند و پیوندهای بالقوه بین ژن‌ها و فرآیندهای خاص و مرگ و میر انسان ثبت‌شده توسط ساعت ما را آشکار می‌کنند.»

یافته های جدید بر اساس داده های یک برنامه دانشگاه ادینبورگ است که سبک زندگی، ژنتیک و سلامت بیش از 1500 اسکاتلندی متولد سال های 1921 تا 1936 را بررسی می کند.

شرکت کنندگان هر سه سال یک بار تحت آزمایش متیلاسیون DNA با استفاده از سلول های خونی قرار گرفتند. بیش از 450000 محل متیلاسیون جداگانه روی ژنوم آنها مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج اپی ژنتیک سلول های خون آنها با نتایج آزمایش CheekAge مقایسه شد.

نویسندگان می‌گویند: «نتایج ما نشان می‌دهد که CheekAge به طور قابل‌توجهی با مرگ و میر در مجموعه داده‌های طولی مرتبط است و نسبت به ساعت‌های نسل اول آموزش داده شده بر روی مجموعه داده‌های حاوی داده‌های خونی بهتر عمل می‌کند».

به طور خاص، “به ازای هر یک افزایش انحراف معیار در CheekAge”، احتمال مرگ به هر دلیلی 21٪ افزایش می یابد.

در حال حاضر، آزمایش اپی ژنتیک مبتنی بر خون استاندارد طلایی است، اما یک سواب ساده گونه برای بیماران آسانتر از خونگیری است.

شوخایرف گفت: “بر اساس این مطالعه جدید، به نظر می رسد که نتایج CheekAge منعکس کننده نتایج آزمایش خون است.” “این نشان می دهد که یک سواب گونه ساده و غیر تهاجمی می تواند جایگزین ارزشمندی برای مطالعه و ردیابی زیست شناسی پیری باشد.”

او افزود: «مطالعات آتی نیز برای شناسایی ارتباط‌هایی غیر از مرگ و میر ناشی از همه علل با CheekAge مورد نیاز است. اینها می تواند شامل طول عمر سالم و عاری از بیماری و ناتوانی مزمن مرتبط با افزایش سن باشد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا