سلامت خانواده

پیشگیری از پیشرفت بیماری کبد با داروی دیابت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو نت، در یک مطالعه جدید که چندین دهه را در بر می گیرد، افراد مبتلا به دیابت و آنچه به عنوان این بیماری شناخته می شود استاتوز احتمال بروز بیماری کبد مرتبط با متابولیک (MASLD) با GLP-1 در مقایسه با سایر داروهای دیابت 14 درصد کمتر است. سیروز بودند

به گفته تیمی به سرپرستی دکتر.فصح کانوالاستاد گوارش در دانشکده پزشکی بلور در هیوستون تگزاسیک داروی GLP-1، سماگلوتاید (Ozempic/Wegovy)، به نظر می رسد در این زمینه بسیار قوی است.”

کانوال به طور کلی، استفاده از داروهای GLP-1 با خطر کمتر پیشرفت همراه است سیروز و مرگ مربوط بود.»

آنها با اشاره به اینکه این دارو باید در اوایل دوره MASLD استفاده شود، خاطرنشان کردند: GLP-1 به افرادی داده می شود که MASLD قبلاً به پیشرفت رسیده است. سیروز پیشرفت کبد کمکی نکرد.

یک کبد سالم دارای محتوای چربی تنها 5 درصد وزن بدن یا کمتر است، اما در MASLD چربی می تواند به سطوح ناسالم افزایش یابد و افراد را در معرض خطر قرار دهد. سیروزسرطان کبد یا حتی نیاز به پیوند کبد. چاقی و دیابت از عوامل خطر اصلی بیماری کبد چرب هستند.

در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی داده های بیش از 32000 فرد مبتلا به دیابت و MASLD را که همگی تحت مراقبت های بیمارستانی بودند، بررسی کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان حدود 67 سال بود. نیمی از آنها دارویی شبیه GLP-1 هستند سماگلوتاید (Ozempic)، لیراگلوتاید (Saxenda) یا دولاگلوتاید (Trulicity) به عنوان یک درمان دیابت، در حالی که نیمی دیگر از وضعیت سلامتی مشابهی برخوردار بودند اما به جای آن دسته دیگری از داروهای دیابت به نام DPP-4s را دریافت کردند.

نتایج از سال 2006 تا پایان سال 2022 پیگیری شد.

به گفته محققان، استفاده از GLP-1 در مقایسه با افرادی که از DPP-4 استفاده می کنند، احتمال کلی پیشرفت به سیروز 14 درصد کاهش می یابد. احتمال مرگ در طول دوره مطالعه نیز 11 درصد در میان کاربران GLP-1 کاهش یافت.

این اثرات معمولاً در عرض 18 تا 24 ماه پس از استفاده از GLP-1 آشکار می شوند.

گروه کانوال وی گفت: رابطه حفاظتی این داروها در بیماران مبتلا به سیروز در حال حاضر مشاهده نشده است و این امر بر اهمیت درمان زودهنگام در سیر بیماری MASLD تاکید دارد.

به گفته محققان، GLP-1 داروهای وزن بدن، قند خون [مشکلات قند خون] و کاهش التهاب – اقداماتی که می تواند خطر ابتلا به MASLD را کاهش دهد.

تیم کانوال وی افزود: در واقع، آزمایشات قبلی نشان داده است که داروهای GLP-1 حتی می توانند بیماری کبد چرب را به طور کلی معکوس کنند.

در بدترین حالت بیماری کبد چرب و سیروز می تواند منجر به سرطان کبد شود. با این حال، محققان می گویند تعداد موارد سرطان کبد در این مطالعه به اندازه کافی زیاد نبود تا مشخص شود که آیا GLP-1 می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش دهد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا