سلامت خانواده

پیری یک شبه؛ آیا امکان دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، یک روز استرس می تواند انسان را تنها در 24 ساعت دچار 5 سال تغییرات ژنتیکی کند، اما این بدان معنا نیست که یک روز پر استرس خاص می تواند سال ها زندگی را از بین ببرد.

ایندیپندنت فارسی در گزارشی نوشت: نتایج یک تحقیق جدید برای اولین بار نشان می دهد که استرس می تواند سلول های بدن را در عرض یک روز پنج سال پیر کند. البته خواب خوب شبانه بیشتر این آسیب را جبران می کند.

برخی به دنبال پیری در گذر سال ها و برخی دیگر به دنبال خطوط صورت و خطوط لبخند هستند، اما از دیدگاه دانشمندان، موضوع کمی پیچیده تر است. آنها می گویند سن بیولوژیکی معیار مهم تری است.

به گزارش دیلی میل، سن بیولوژیکی با باز کردن DNA و خواندن آن برای بررسی تغییرات کوچک به نام ساعت اپی ژنتیک تعیین می شود. این تغییرات را می توان با پوسیدگی ناخن یا خراش روی سی دی مقایسه کرد که در سطح میکروسکوپی رخ می دهد.

دکتر آرت پترونیس، متخصص ژنتیک از دانشگاه کانادا، می گوید که افراد در طول زمان تغییراتی را در این ساعت ها انباشته می کنند و دانشمندان تاکنون فکر می کردند که این ساعت های اپی ژنتیک در مدت زمان کوتاهی کاملاً ثابت و بدون تغییر هستند. اما طبق تحقیقات دکتر پترونیس که در مجله Aging Cell منتشر شده است، این ساعت ها ممکن است به تغییراتی که در طول روز رخ می دهد حساس باشند.

این ساعت بسیار حساس است و یک روز استرس می تواند انسان را تنها در 24 ساعت پنج سال تغییرات ژنتیکی را تجربه کند. اما این بدان معنا نیست که یک روز پر استرس می تواند سال های زندگی را از بین ببرد. زیرا این تغییرات ژنی می تواند در جهت مثبت نیز عمل کند.

به همین دلیل، شرکت‌های متعددی در سرتاسر جهان ایجاد شده‌اند که آزمایش‌های خانگی را برای افراد کنجکاو در مورد پیری سلولی خود ارائه می‌دهند. کارشناسان می گویند در زمینه اپی ژنتیک، هنوز چیزهای زیادی درباره اعتبار این آزمایش ها نمی دانیم.

دکتر پترونیس و همکارانش با نمونه گیری از خون 52 سالمند هر سه ساعت یکبار به این نتیجه رسیدند. آنها 17 آزمایش مختلف را روی هر یک از نمونه ها انجام دادند که هر کدام تغییرات اپی ژنتیکی متفاوتی را نشان دادند. در 13 آزمایش، محققان یک نوسان بزرگ را در یک دوره 24 ساعته مشاهده کردند.

ساعت های اپی ژنتیک کمترین سن را در طول شب نشان می دادند و به تدریج در روز افزایش می یافتند و بیشترین سن را در حوالی ظهر نشان می دادند. بنابراین اگر آزمایش حوالی ظهر انجام می شد، اوج سن بیولوژیکی را نشان می دادند.

این مطالعه نشان می دهد که همه ما در یک مقیاس نوسانی از تغییرات اپی ژنتیکی هستیم، نه یک سن ایستا. محققان امیدوارند از طریق این آزمایش درهای جدیدی را در زمینه ساعت های اپی ژنتیک باز کنند.

47236

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا