اخبار سلامت

پیرترین و جوان ترین استان های ایران کدامند؟/ میانگین سنی مادران و پدران هنگام فرزندآوری

صابر جباری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با بیان اینکه روند کاهشی نرخ رشد باروری در سال جاری متوقف شده است، اظهار داشت: یکی از دلایل این امر را می توان اجرای قانون جوانان دانست. از جمعیت در حال حاضر نرخ باروری کل حدود 1.65 است که طبق قانون برنامه هفتم باید ظرف 5 سال به 2.5 برسد.

قدیمی ترین و جوان ترین استان های کشور

وی افزود: در حال حاضر استان های گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مرکزی و تهران از قدیمی ترین استان های کشور و سیستان و بلوچستان و هرمزگان از جوان ترین استان های کشور هستند.

چرا جمعیت برخی استان ها پیرتر شده است؟

جباری بیان کرد: عوامل مختلفی در سالمندی استان های مذکور موثر بوده است که از جمله آن بالا بودن سن ازدواج افراد در این استان ها می باشد. جوانان از این استان ها به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند و سالمندان بیشتر در این استان ها ساکن شده اند. نرخ باروری و فرزندآوری در استان های قدیمی کمتر است که همه این عوامل باعث شده که سن در استان های مذکور بیشتر از سایر استان ها باشد.

رئیس مرکز جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشتر این استان ها که قدمت دارند جزو استان های برخوردار از لحاظ اقتصادی هستند، اظهار داشت: این نشان می دهد که علاوه بر مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی نیز در این زمینه وجود دارد. در مسئله جوانان جمعیت نقش اساسی تری دارد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در زوج های ایرانی 4 تا 5 سال است، تصریح کرد: میانگین سنی مادران در زمان بچه دار شدن 27.3 سال و پدران است. 32 سال است بیشترین میانگین سنی پدران در تولد اولین فرزند مربوط به استان تهران و برابر با 34 سال است و کمترین میانگین سنی پدران در تولد اولین فرزند نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با سن است. 27 سال.

زوج ها باید برای داشتن حداقل 3 فرزند برنامه ریزی کنند

وی تاکید کرد: توصیه ما به جوانان این است که در صورت آمادگی برای ازدواج از نظر شرایط جسمی، روحی و اجتماعی در ازدواج تعلل نکنند و همچنین سعی کنند در دو سال اول ازدواج صاحب فرزند شوند. گرفتار درمان های پیچیده ناباروری نشوید، زیرا اگر باروری باشد در صورت تاخیر ممکن است مشکل ناباروری دیر تشخیص داده شود و درمان آن دشوارتر شود. همچنین توصیه می کنیم برای داشتن حداقل سه فرزند برنامه ریزی کنند چرا که در آینده کشور بیش از هر زمان دیگری با مشکل تنهایی سالمندان مواجه خواهد شد و سالمندانی خواهیم داشت که شاید مشکل اقتصادی نداشته باشند اما به دلیل این که دارند. بچه دار نمی شوند یا چند فرزند داشته اند، تنها هستند. انها رنج می برند

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا