سلامت خانواده

پیامدهای آلوده شدن حوزه پزشکی به اهداف تجاری – خبرگزاری مهر ایران و جهان

محمدرضا امینی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، ابتدا به انتظارات جامعه آزمایشگاهی از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: انتظارات جامعه آزمایشگاهی کشور مانند سایر بخش های جامعه پزشکی برحسب است. به حضور یک دکتر دانشگاه با تجربیات فراوان به نمایندگی از وزارت و وزارت. در راس قوه مجریه و استاد خوشنام دانشگاه با سابقه دو دوره ریاست سازمان نظام پزشکی کل کشور و دانشگاه و دو معاونت در شناخت مشکلات عمده جامعه پزشکی و حل بخش مهمی از این مشکلات برخاسته است.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش های حوزه سلامت کشور پایین بودن سرانه درمان نسبت به درآمد کشور و نبود منابع مالی پایدار است که آثار خود را در نبود پوشش بیمه ای مناسب برای خدمات تشخیصی و درمانی بر جای گذاشته است. و افزایش شدید پرداخت از جیب مردم.

امینی فرد ادامه داد: بیمه های ضعیفی که در راستای حفظ حداقل ظرفیت پرداخت انجام می شود فریز کنید تعرفه های پزشکی نشان داده است که دولت باید منابع مالی کافی و پایدار را به عنوان یکی از مهمترین اولویت های خود پیش بینی کند و نظام بهداشت و درمان کشور را از وضعیت نامطلوب کنونی نجات دهد.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد: بحران در حوزه آزمایشگاهی ابعاد بیشتر و عمیق تری نشان می دهد به طوری که عدم تعادل شدید افزایش هزینه ها ناشی از قطع ارز ترجیحی و تورم در مقابل افزایش جزئی تعرفه ها. منجر به تعطیلی و ورشکستگی آزمایشگاه ها و کاهش تمایل به استفاده از تجهیزات و روش های به روز شده است.

امینی فرد افزود: از آنجایی که بیش از 70 درصد تشخیص های بالینی و پیگیری های درمانی با روش های آزمایشگاهی بالینی و پاتولوژی تایید می شود، تضعیف حوزه آزمایشگاهی نه تنها تاثیرات نامناسبی بر تشخیص های پزشکی می گذارد؛ بلکه با استفاده از روش های آزمایشگاهی بالینی و پاتولوژی، تضعیف می شود. بلکه با افزایش مراجعات به پزشک و استفاده متعدد از دارو و افزایش بستری شدن در بیمارستان، بار مالی مضاعفی بر بیمه های ناکارآمد و پرداخت از جیب مردم وارد می کند و خانواده ها را به فقر می کشاند. اعضای خانواده که از بیماری هایی مانند سرطان یا جراحی های بزرگ رنج می برند. .

وی گفت: در چنین شرایطی انتظار می رود دولت جدید در اولین طرح بودجه با توجه به کارشناسان اقتصاد سلامت سهم مناسب و منابع کافی و پایدار را در بودجه سالانه لحاظ کند و با توجه به احیاء و کارآمدی بیمه‌های پایه و تعرفه‌های پزشکی و اتخاذ تدابیر فوری در جهت کاهش مهاجرت و ناامیدی پزشکان و توجه کافی به حوزه آزمایشگاهی، اقدامات ملموسی اندیشیده و اجرا شود.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران ادامه داد: حداقل انتظار همگان از دولت چهاردهم بهبود وضعیت ارائه خدمات پزشکی در بخش دولتی و کاهش سرگردانی بیماران است.

وی در ادامه از مداخلات غیرکارشناسی و غیرتخصصی در حوزه آزمایشگاهی انتقاد کرد و افزود: مداخلات راه اندازی سلام تجارت با اهداف سواد و عدم سرمایه گذاری تهدید دیگری است که جامعه پزشکی و حوزه آزمایشگاهی را تهدید می کند.

امینی فرد گفت: آلوده کردن حوزه پزشکی کشور به مقاصد تجاری به بهانه تسهیل دسترسی و سرمایه گذاری، صرفاً اخلاق پزشکی را با کالا مبادله نمی کند. بلکه منجر به غلبه سرمایه داری ناآشنا برای بیمار و رابطه بیمار و پزشک در حوزه پزشکی کشور می شود. بنابراین در اعطای مجوزها، وزارت بهداشت باید آن را محدود به متخصصان گروه های پزشکی کرده و با اعطای تسهیلات بانکی، روند سالم اقتصادی و غیرتجاری را در نظر بگیرد.

بیست و ششمین کنفرانس بین المللی آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی و دوازدهمین کنفرانس بین المللی آکادمی بین المللی پاتولوژی واحد ایران در تاریخ 20 تا 22 مهر ماه 1403 در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

این همایش دارای امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا