سلامت خانواده

پیاده روی اربعینی ها در شب به دلیل گرما – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، این روزها دمای هوا در طول روز و در مسیر پیاده روی اربعین بین نجف و کربلا به بیش از ۴۵ درجه رسیده است.

این امر باعث شده برخی از زائران در این هوای گرم دچار گرمازدگی شده و توان بدنی خود را از دست بدهند و در برخی موارد این وضعیت بدتر شده و زائران به مراکز درمانی مراجعه کنند.

از این رو متخصصان اورژانس اعلام کرده اند که پیاده روی طولانی مدت و فعالیت بدنی و ذهنی به ویژه علاوه بر قرار گرفتن در معرض گرمای خورشید در روزهای گرم و خشک تابستان عراق، باعث کاهش رطوبت و مایعات بدن و غلبه بر گرما و خشکی می شود. بالای قلب و کبد و معده و در نتیجه فرد به شدت تشنه و تشنه می شود، این حالت همچنین باعث خشکی پوست و مو، یبوست، کاهش تمرکز، کم خوابی، بی خوابی، پرخاشگری، تحریک پذیری، بی قراری و… می شود، به ویژه در گرما و مردم خشک

کلیه غذاهای گرم و خشک و ادویه جات كيسه صفرا غذاهای چرب و سرخ کردنی، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر گرمای روز و نور خورشید، بوهای تند، اضطراب و عصبانیت و هر چیزی که باعث افزایش حرارت در مغز، قلب، معده و کبد شود تشنگی را افزایش می دهد. بنابراین اولین قدم در کاهش تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی، اجتناب از این عوامل زمینه‌ای است.

از این رو به زائران حسینی توصیه می شود تا حد امکان از مصرف چربی ها و غذاهای سرخ شده و پرچرب و میوه های گرمسیری مانند خرما، موز و انبه خودداری کنند. بیاورید از سیر و پیاز خام، بادمجان، کشک پاستا، کنسروها، شیرینی جات بسیار شیرین و چرب خودداری کنید.

زائران مواظب باشند که تشنگی لزوماً با نوشیدن آب رفع نشود; پس بیشتر سوپ جو سلام آلو دارد خرما شربت هندی و زرشک، شربت آبلیمو یا شربت کدو تلخ با گلاب یا آب سیب زمینی خرما یا زرشک، همه با کاسنی یا بدون آن، به تنهایی یا با یک قاشق چایخوری خوردن تخم خرفه، آب جو به جای چای خیار و کاهو و … بخورند و با افزودن کمی سرکه یا گشنیز به آب میل به نوشیدن آب را از بین می برد.

زائران باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که بتوانند قسمت اصلی پیاده روی را در دو بازه زمانی انجام دهند: صبح خیلی زود یا عصر تا شب و حوالی ظهر که گرمای روز به اوج خود می رسد، بخوابند. حداقل 8 ساعت یا در سایه یا در محیط خنک استراحت کنید. .

همچنین توصیه می شود زائران در فاصله بین زمان های پیاده روی حدود 10 دقیقه در سایه یا در هوای خنک استراحت کنند و بیشتر از لباس های رنگ روشن و خنک مانند نخی و کتان استفاده کنند و از لباس های نایلونی خودداری کنند.

بیماری های ناشی از گرما می تواند خطرناک و کشنده باشد

تعریق، گرفتگی عضلات ناشی از گرما، سنکوپ گرما، ضعف و خستگی مفرط ناشی از گرما و گرمازدگی، در حالی که این بیماری به راحتی و به سرعت تشخیص و درمان می شود، می تواند خطرناک و کشنده باشد. گرمازدگی از روش زیر پیروی می کند.

با انجام ورزش در هوای گرم یا گرم و مرطوب، بدن برای حفظ دمای خود شروع به تعریق می کند که باعث از دست رفتن آب و املاح از بدن می شود. ما معمولا با مصرف آب بدون املاح جایگزین آن می کنیم که باعث اختلال در املاح بدن و دردهای عضلانی می شود. گرفتگی عضلات ناشی از گرما کمی افزایش می یابد و بدن دچار کم آبی می شود که منجر به سردرد می شود. سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع، غش، افزایش ضربان قلب، رنگ پریدگی پوست و افزایش دما تا 39 درجه سانتیگراد.

در صورت ادامه این روند، کمبود شدید آب در بدن منجر به افزایش شدید دمای بدن بالای 40 درجه، خشکی پوست، قطع تعریق، اختلال در عملکرد اعضای بدن، اختلال در هوشیاری و گاهی مرگ می شود. حمله گرمایی در تمام این مراحل بدن، خون بیشتری را به پوست می فرستد تا با تبادل دما با محیط، دمای آن را کاهش دهد و این ممکن است به طور لحظه ای خون رسانی به مغز را کاهش دهد و به طور ناگهانی سطح هوشیاری را کاهش دهد. غش کردن یا سنکوپ ناشی از گرما است.

به محض بروز علائم گرمازدگی به اورژانس مراجعه کنید

علائم گرمازدگی عبارتند از تب، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، گیجی، هذیان، تشنج، توهم، عدم هماهنگی حرکت، لرزش، گفتار نامنسجم، حرکات سریع کره چشم، افزایش سرعت تنفس، درد و گرفتگی عضلات، کاهش حجم ادرار یا تغییر رنگ ادرار.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا