سلامت خانواده

پوکی استخوان علائم خاصی ندارد/تشخیص با اندازه گیری تراکم استخوان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

آروین نجفی گفت ویگو وی به خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: پوکی استخوان در دنیا بسیار شایع است و به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می شود و با توجه به اهمیت پوکی استخوان روز 29 مهر ماه به عنوان روز پوکی استخوان یا پوکی استخوان نامگذاری شده است. پوکی استخوان تعیین می شود

این متخصص ارتوپدی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه پوکی استخوان باعث شکستگی استخوان می شود، افزود: طبق بررسی های انجام شده سالانه حدود یک و نیم میلیون شکستگی حتی در کشورهای پیشرفته به دلیل پوکی استخوان رخ می دهد.

وی بیان کرد: تشخیص و درمان به موقع پوکی استخوان می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد. این بیماری علائم خاصی ندارد و تشخیص آن یک تشخیص بالینی است و با اندازه گیری تراکم استخوان تشخیص داده می شود.

به گفته نجفی، ریز فاکتورهای تعریف شده برای پوکی استخوان به دو عامل ژنتیکی و زندگی روزمره بستگی دارد. در عامل ژنتیکی، استعداد ذاتی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد، اما عوامل ریز مرتبط با زندگی روزمره شامل فعالیت بدنی ناکافی، افزایش سن، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات است که افراد را مستعد پوکی استخوان می کند.

این متخصص ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: سه شکستگی شایع ناشی از پوکی استخوان، شکستگی مچ دست، شکستگی ستون فقرات و شکستگی لگن است. در صورت مشاهده این شکستگی ها در هر سنی باید اندازه گیری تراکم استخوان انجام شود.

به گفته وی، با در نظر گرفتن اقتصاد سلامت در شرایط فعلی و با توجه به بار اقتصادی بیماری هایی مانند کرونا، سنجش تراکم در جوانان ضروری نیست و کمکی به بیماران نمی کند و با افزایش سن و تغییرات هورمونی در متابولیسم یا متابولیسم استخوان که فرآیندی بین تشکیل استخوان و تحلیل استخوان است.

نجفی افزود: در این فرآیند هر چه سن بالاتر می رود تولید کمتر و جذب استخوان بیشتر می شود که این خود دلیل ضعیف شدن استخوان است. میزبانبنابراین درمان و پیشگیری از داروهای پوکی استخوان باعث افزایش تولید استخوان و کاهش جذب استخوان می شود.

این متخصص ارتوپدی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد: بیماری های غدد درون ریز مانند هایپر تیروئید، هایپر بیماری های پاراتیروئید و آدرنال باعث تسریع بروز پوکی استخوان می شوند، بنابراین اندازه گیری تراکم استخوان در این افراد باید زودتر انجام شود.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می شود خانم های 65 سال به بالا، آقایان 70 سال به بالا و افراد در معرض خطر از 60 سال به بالا هر دو سال یک بار تراکم استخوان را اندازه گیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا