سلامت خانواده

پوکی استخوان؛ دشمن خاموش سلامتی

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پوکی استخوان یا پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع استخوانی است که به تدریج تراکم استخوان ها را کاهش داده و خطر شکستگی را افزایش می دهد.

پوکی استخوان به دلیل عدم تعادل بین تجدید و تخریب بافت استخوانی ایجاد می شود. در حالت طبیعی، بدن به طور مداوم بافت استخوانی را تجدید می کند، اما در افراد مبتلا به پوکی استخوان، این روند به دلیل سن، جنس، ژنتیک، کمبود کلسیم و ویتامین D، رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم، کم تحرکی اختلال ایجاد می کند. و عوامل محیطی و سبک زندگی از جمله عواملی است که در بروز این بیماری موثر است، در این زمینه لازم است بدانید که با افزایش سن، تولید هورمون هایی مانند استروژن و تستوسترون کاهش می یابد که تاثیر منفی بر سلامتی افراد دارد. استخوان ها، و زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به آن هستند. آنها در معرض خطر پوکی استخوان هستند، به خصوص اگر بالای 40 یا 50 سال سن داشته باشند، اگرچه سابقه خانوادگی پوکی استخوان می تواند این خطر را افزایش دهد.

پوکی استخوان معمولاً علائم شدیدی ندارد، اما مواردی مانند کاهش قد، کمردرد مزمن، شکستگی های مکرر حتی با ضربه های کوچک و تغییر در وضعیت بدن از علائم اولیه آن است.

در این راستا پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است و شامل تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می شود، در واقع با افزایش مصرف لبنیات، سبزیجات با برگ سبز تیره، ماهی های چرب و مکمل های ضروری می توان به تقویت استخوان ها و همچنین تقویت استخوان ها کمک کرد. انجام فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی، دویدن و وزنه برداری نقش مهمی در تقویت استخوان ها دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، تمامی افراد باید به طور مستمر و برنامه ریزی شده با مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات پزشکی منظم، وضعیت سلامت خود را بررسی کرده و از تراکم استخوان خود آگاه شوند و در صورت تشخیص زودهنگام پوکی استخوان، اقدامات لازم را برای درمان و انجام دهند. از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

درمان پوکی استخوان شامل ترکیبی از تغییر سبک زندگی و استفاده از داروها برای افزایش تراکم استخوان است، بنابراین برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان باید به مصرف مواد غذایی سالم و مفید مانند میوه ها، سبزیجات و لبنیات همراه با ورزش توجه ویژه داشت. و فعالیت های بدنی در برنامه روزانه برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان با حرکت دادن اندام ها و ماهیچه ها گنجانده شده است.

پیاده روی منظم روزانه بهترین راه برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان است

اسماعیل ابراهیمی تکمجانیدبیر هیأت فیزیوتراپی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. موسس انجمن علمی فیزیوتراپی کشور و عضو هیئت علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پوکی استخوان در اثر بیماری هایی مانند روماتیسم، بیماری های التهابی یا افزایش سن یا به دلیل عدم استفاده از عضلات و مفاصل به وجود می آید.

وی با بیان اینکه با کم تحرکی و عدم استفاده از قدرت عضلات و مفاصل، بافت های آن آسیب می بیند و به تدریج پوسیده می شود، می افزاید: حفظ سلامت بسیاری از استخوان ها به ویژه استخوان های مهره ها و اندام های تحتانی که بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، بستگی دارد. به فعالیت های بدنی

موسس انجمن علمی فیزیوتراپی کشور با تاکید بر اینکه پیاده روی بهترین راه پیشگیری و درمان پوکی استخوان است، ادامه می دهد: تقویت عضلات بدن آنقدرها در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیری ندارد، اما پیاده روی روزانه حدود یک ساعت اندام ها و ماهیچه های بدن به ویژه اندام تحتانی و ستون مهره ها را فعال می کند و به پیشگیری یا درمان پوکی استخوان کمک می کند.

ابراهیمی تکمجانی وی بیان می کند: پیاده روی سلول های استخوانی را در جهت استخوان سازی تحریک می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند یا قوام آن را بهبود می بخشد، بنابراین بهترین راه برای درمان پوکی استخوان پیاده روی منظم روزانه است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین، ساده ترین و رایج ترین راه پیشگیری از پوکی استخوان و پیشرفت آن پیاده روی منظم و انجام ورزش های هوازی است، می افزاید: گاهی به دلیل وجود برخی بیماری ها پوکی استخوان بروز می کند و نیاز به درمان های دارویی تخصصی دارد. و فرد مبتلا باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

مصرف لبنیات به پیشگیری یا درمان پوکی استخوان کمک نمی کند

عضو هیأت علمی گروه آموزش فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تأثیر مصرف لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مصرف لبنیات در آمریکا و کانادا بوده است اما امروزه ثابت شده است که برعکس. طبق باور عمومی مردم، مصرف لبنیات کمکی به پیشگیری از پوکی استخوان نمی کند. و پوکی استخوان را درمان نمی کند، حتی اگر اثر داشته باشد، بسیار کم است.

ابراهیمی می افزاید: بر اساس پزشکی موجود در آمریکا و کانادا نیز این گونه است که با وجود مصرف لبنیات در این دو کشور، شیوع پوکی استخوان در این دو کشور قابل توجه است و این نشان دهنده کمبود رابطه مستقیم بین مصرف لبنیات و پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان؛ دشمن خاموش سلامتی

چرا پوکی استخوان در زنان شایع تر است؟

احمد موذن زاده، نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران و عضو هیئت مدیره انجمن های پزشکی کشور. وی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم استخوان است، اظهار کرد: معمولا پوکی استخوان در سنین 40 تا 50 سالگی بروز می کند و ممکن است به تدریج افزایش یابد. .

وی اضافه می کند: پوکی استخوان بیشتر در خانم ها دیده می شود و دلیل آن تغییرات هورمونی آنها در سن یائسگی و بعد از آن است که باعث پوکی استخوان می شود و این بیماری در آقایان نیز مشاهده می شود و علت آن بیشتر کم خونی و کاهش فعالیت بدنی است. . قدیمی است.

نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با اشاره به اینکه ممکن است فرد در سنین پایین، در دوران جوانی یا نوجوانی با وجود برخی بیماری ها مانند کم خونی، شاهد کاهش قوام استخوان های خود باشد. ، ادامه می دهد: زنان در سنین 40 سال به بالا بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند و همچنین افراد مبتلا به بیماری های سیستمیک مانند دیابت، افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند و لبنیات، سبزیجات، مواد معدنی و مواد غذایی تازه کمتر مصرف می کنند. افراد چاق و کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند، بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند.

نیاز به انجام آزمایشات برای تشخیص پوکی استخوان

موذن زاده در خصوص علائم پوکی استخوان اظهار می کند: ممکن است پوکی استخوان علائم شدیدی نداشته باشد، هرچند در صورت بی توجهی به نکات درمانی منجر به درد استخوان شود. به عبارت دیگر، زمانی که قوام استخوان کاهش می یابد، احتمال بروز درد استخوان وجود دارد، بنابراین همه افراد به ویژه خانم ها باید هر ساله در تست تشخیص پوکی استخوان شرکت کنند و در صورت اثبات و مشاهده علائم پوکی استخوان، برنامه های لازم برای درمان شامل مصرف کلسیم، ویتامین D، پیاده روی روزانه و توجه به ورزش مناسب است.

وی می افزاید: علم فیزیوتراپی نیز به افراد یاد می دهد که چه نوع فعالیت های بدنی برای آنها مناسب است و از چه فعالیت هایی باید پرهیز کنند و همچنین با در نظر گرفتن مسائل تغذیه ای و دارویی افراد سعی در تضمین و حفظ سلامتی آنها دارد.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به بهترین روش برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان خاطرنشان کرد: پیاده روی مداوم و منظم روزانه حدود 40 دقیقه می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان داشته باشد، در واقع پیاده روی. یکی از شاخص های سلامت است. و افراد باید یک برنامه پیاده روی روزانه را نه تنها برای حفظ و تقویت قدرت عضلانی یا جلوگیری از مشکلات قلبی عروقی، بلکه برای جلوگیری از پوکی استخوان در نظر بگیرند.

پوکی استخوان؛ دشمن خاموش سلامتی

بر این اساس پوکی استخوان یک بیماری جدی است که می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و دانستن عوامل خطر، علائم و روش های پیشگیری و درمان آن می تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کند یا پیشرفت آن را مدیریت کند، بنابراین توجه به سلامت استخوان ها باید بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های بهداشتی هر فرد باشد. پیشگیری از پوکی استخوان نیازمند توجه به عوامل متعددی از جمله تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم، پرهیز از عادات ناسالم و مضر و مراقبت های پزشکی است، بنابراین با در نظر گرفتن این روش ها می توان تا حد زیادی از بروز این بیماری پیشگیری کرد و سلامت استخوان ها را حفظ کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا