سلامت خانواده

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش/ کمپین عمومی از امروز آغاز می شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو ، علیرضا رئیسی در خصوص فرا رسیدن ۲۹ مهر روز جهانی پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن و یک تهدید اقتصادی-اجتماعی است که همزمان با افزایش سن به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است. جمعیت و با از بین بردن بافت استخوانی، کاهش تراکم توده استخوانی و از دست دادن کیفیت ریزساختار استخوانی می تواند منجر به از بین رفتن استحکام استخوان و افزایش شکنندگی آن شود.

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش

وی افزود: به عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان وقوع شکستگی نمی توان این بیماری را شناسایی کرد و در بسیاری از موارد اولین تشخیص همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت ها بعد از آن اتفاق می افتد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور به پوکی استخوان مبتلا هستند، تصریح کرد: شکستگی های ناشی از پوکی استخوان به دلیل کاهش کیفیت و کمیت استخوان ها و در نتیجه آن ضربات بسیار خفیف یا سقوط از ارتفاع کوتاه. رخ می دهد، عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و همچنین افزایش میزان مرگ و میر در سالمندان را به دنبال دارد.

رئیسی تصریح کرد: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه نسبت به این بیماری، عوامل موثر بر آن و راه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می تواند مدیریت این بیماری و عوارض آن را بهبود بخشد. در جامعه ببخش. از این رو، گرامیداشت روز جهانی پوکی استخوان همه ساله در تمامی دانشگاه های کشور بر اساس تدابیر پیش بینی شده از سوی معاونت پیشگیری و کنترل بیماری های اسکلتی- عضلانی با هدف اصلی آموزش عموم مردم به ویژه گروه در معرض خطر از جمله زنان بالای سر. 50 ساله، در مورد بیماری. پوکی استخوان برنامه ریزی شده است.

غربالگری جهانی پوکی استخوان از 28 اکتبر

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: هر ساله 29 مهرماه به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. شعار روز جهانی در سال 1403 “هر قدم قدمی به سوی استخوان های قوی تر” است و کمپین عمومی پوکی استخوان از 7 مهر تا 13 آبان با هدف آموزش و آگاهی عمومی نسبت به این بیماری اجرا می شود.

وی ادامه داد: همچنین «همایش مردمی پوکی استخوان» و سمینار به روز رسانی پوکی استخوان در روزهای دوم و سوم آبان ماه توسط پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری وزارت بهداشت برگزار می شود. درمان و آموزش پزشکی.

روز هفته ملی سلامت استخوان

بنابراین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، رئیسی در تشریح و تشریح برنامه هفته ملی سلامت استخوان گفت: شنبه 28 مهرماه با عنوان پوکی استخوان و تغذیه، یکشنبه 29 مهرماه با عنوان پوکی استخوان و فعالیت بدنی، دوشنبه 30 مهرماه مهر با عنوان پوکی استخوان و ویتامین D و نور آفتاب سه شنبه اول آبان با عنوان پوکی استخوان و پیشگیری از افتادن و شکستگی چهارشنبه دوم آبان با عنوان پوکی استخوان و تشخیص به موقع پنجشنبه سوم آبان ماه با عنوان پوکی استخوان و شروع به موقع درمان و جمعه چهارم آبان ماه با عنوان پوکی استخوان و پیگیری و ادامه درمان کامل به نام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا