بهداشت و درمان

پوکی استخوان، بیماری خاموش و همه‌گیر در سالمندان

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، علیرضا کریمی با اشاره به اینکه 29 مهرماه مصادف با 29 اکتبر، روز جهانی پوکی استخوان است، اظهار کرد: در حال حاضر 29 مهرماه مصادف با روز جهانی پوکی استخوان است. بنابراین پوکی استخوان یکی از مهمترین مشکلات سلامتی محسوب می شود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش امید به زندگی، شیوع پوکی استخوان در اکثر جوامع رو به افزایش است. پوکی استخوان نه تنها بیماری زنان است، بلکه در مردان نیز به میزان قابل توجهی دیده می شود.

کارشناس مسئول واحد بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه از هر سه زن بالای 50 سال یک نفر و از هر 5 مرد بالای 50 سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود، گفت: شیوع این بیماری در کشورهای مختلف جهان متفاوت است. است

کریمی خاطرنشان کرد: در مطالعه ای که در سال های 89 تا 1378 بر روی 6000 نفر از جمعیت ایران انجام شد، حدود 5.4 درصد زنان ایرانی و 302 درصد مردان بالای 50 سال مبتلا به پوکی استخوان بودند.

وی با اشاره به اینکه در این بیماری توده استخوانی کاهش می یابد و بافت استخوانی به تدریج تحلیل می رود، گفت: در زنان بالای 45 سال تعداد روزهای بستری به دلیل پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن بیشتر از کل روزهای ناشی از آن است. به عوارض دیابت ، حملات قلبی و سرطان سینه رخ می دهد.

کارشناس مسئول واحد بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه با افزایش سن جمعیت در ایران می توان این پدیده را انتظار داشت، افزود: شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در سال اول بعد از شکستگی باعث افزایش 30 درصدی مرگ و میر می شود و افزایش می یابد. خطر مرگ تا پنج سال بعد از شکستگی وجود دارد.

کریمی ادامه داد: به دنبال شکستگی لگن 40 درصد افراد هرگز بدون کمک قادر به راه رفتن نیستند و حدود 80 درصد افراد نمی توانند فعالیت های اولیه مانند خرید روزانه را به صورت مستقل انجام دهند.

وی با بیان اینکه شکستگی معمولا مهم ترین و جدی ترین عواقب پوکی استخوان است، گفت: شکستگی اغلب پس از زمین خوردن اتفاق می افتد، اما ممکن است پس از خم شدن برای بستن بند کفش، شکستگی در مهره ها نیز رخ دهد.

کریمی با اشاره به اینکه شکستگی های ناشی از پوکی استخوان عمدتا در مچ دست، لگن و مهره ها رخ می دهد، گفت: انحنای ستون فقرات یا کوتاه شدن بیش از سه سانتی متر قد از علائم هشدار دهنده شکستگی در مهره ها است.

شکستگی لگن؛ جدی ترین و خطرناک ترین نوع شکستگی

کارشناس مسئول واحد بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت ملایر خاطرنشان کرد: شکستگی لگن جدی ترین و خطرناک ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می تواند منجر به بستری طولانی مدت، ناتوانی طولانی مدت و یا مادام العمر شود. حتی مرگ

وی بیان کرد: وجود شکستگی های قبلی، کهولت سن، سابقه خانوادگی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتونی، کاهش وزن بیش از حد، بیماری های گوارشی از جمله عواملی است که فرد را مستعد شکستگی می کند. پوکی استخوان

کریمی یادآور شد: نتیجه متاآنالیز مطالعات منتشر شده تا پایان سال 1396، شیوع پوکی استخوان در زنان یائسه را معادل 32 درصد و شیوع استئوپنی را 51 درصد نشان داد که به این معنی است که بیش از 80 درصد از جمعیت زنان یائسه در کشور، تراکم استخوان مناسبی ندارند.

وی توصیه کرد: افراد بالای 50 سال برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. پزشک ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی کرده و از آنها برای تخمین خطر شکستگی استفاده می کند. در صورت لزوم، تراکم استخوان ممکن است اندازه گیری شود. همچنین توصیه می شود.

کارشناس مسئول واحد بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ملایر بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تاکید کرد و گفت: اقدامات توصیه شده برای حفظ سلامت استخوان شامل دریافت کافی پروتئین، کلسیم، ویتامین D، فعالیت های ورزشی منظم و پرهیز از آن است. مصرف دخانیات و الکل، تجویز داروهای ضد پوکی استخوان که به تشخیص پزشک است، جلوگیری از زمین خوردن سالمندان، تکرار اندازه گیری تراکم استخوان هر دو سال یا بیشتر، مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین D و فعالیت بدنی منظم. و تقویت قدرت عضلانی نیز بخشی از پروتکل درمانی است.

وی با بیان اینکه درمان پوکی استخوان معمولاً شامل توصیه هایی برای کاهش عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی و همچنین درمان دارویی است، افزود: در زنان 60 تا 64 ساله یا زنان یائسه کمتر از 65 سال که دارای عوامل خطر پوکی استخوان هستند، مردان اگر در افراد 70 سال به بالا و یا مردان بین 65 تا 70 سال که دارای عوامل خطر پوکی استخوان هستند، اندازه گیری تراکم استخوان باید انجام شود.

کریمی خاطرنشان کرد: در خانم های زیر 50 سال اگر نارسایی تخمدان دارند و استروژن خونشان کاهش یافته است، اندازه گیری تراکم استخوان توصیه می شود.

وی تصریح کرد: مصرف لبنیات، غذاهای حاوی منیزیم، مصرف ویتامین D، ورزش منظم، پیاده روی زیر نور آفتاب، استفاده از مواد سرشار از کلسیم، ویتامین C و پتاسیم، دویدن، پیاده روی و شنا، مصرف روزانه سبزیجات حاوی ویتامین کلسیم . مانند کلم پیچ و کلم بروکلی، اصلاح سبک زندگی و کاهش مصرف نمک می تواند نقش موثری در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا