سلامت خانواده

پوشش 85 درصدی برنامه غربالگری بینایی در کشور – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه عباسی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی عصای سفید، توانمندسازی و همگرایی اجتماعی افراد کم بینا را از مهمترین اهداف بهزیستی عنوان کرد. سازمان گفت: بسیاری از سیاست های سازمان در تامین منابع اعتباری و توسعه طرح ها و برنامه های توانبخشی بر اساس آن ترسیم می شود.

عباسی با بیان اینکه 240 هزار و 219 نابینا و کم بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تدوین و اجرای برنامه های آگاهی بخشی در زمینه پیشگیری از انواع بیماری ها. معلولیت ها در سراسر کشور در قالب فیلم، جزوه و کارگاه آموزشی و به ویژه توسعه برنامه های مشاوره ژنتیک در مراکز تخصصی مناطق مختلف از مهمترین این برنامه هاست.

وی از آغاز اجرای برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال از سال 1375 خبر داد و اظهار داشت: این برنامه در حال حاضر بیش از 85 درصد را پوشش می دهد و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش استثنایی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

عباسی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای برنامه تاکنون بیش از 58 میلیون کودک غربالگری شده اند که از این تعداد بیش از 2 میلیون نفر دارای اختلالات بینایی مختلف هستند و 396 هزار و 73 کودک شناسایی و برای درمان معرفی شده اند. .

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال 1402 بیش از 3 میلیون کودک غربالگری بینایی شدند، گفت: 70 هزار و 795 مورد اختلال بینایی و 16 هزار و 61 مورد نیز تنبلی تشخیص داده شده است. چشم بوده اند در این برنامه کودکان با استفاده از نمودار E و دستگاه غربالگری عیوب انکساری توسط غربالگرهای آموزش دیده غربالگری می شوند.

وی از اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی از سال 76 خبر داد و گفت: ابتدا راه اندازی مراکز مشاوره ژنتیک در 9 استان کشور آغاز شد و در حال حاضر 213 مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و خصوصی در حال ارائه خدمات هستند. در سراسر کشور

عباسی از دستور کار برنامه های مشاوره ژنتیک در رابطه با انواع معلولیت ها از جمله اختلالات بینایی که موارد ارثی و ژنتیکی است، خبر داد و بیان کرد: در سال 1402، 143 هزار و 837 نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند و تاکنون بیش از 2 میلیون نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کرده اند. تحت پوشش برنامه مشاوره ژنتیک

وی با اشاره به ماده یک قانون حمایت از حقوق معلولان، تعیین نوع و شدت معلولیت افراد بر عهده کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان است، گفت: این کمیسیون در سه سطح تشکیل می شود. شهر، استان و کشور و با توجه به نوع معلولیت (معلولیت)، تعداد و ترکیب اعضای آن تعیین می شود. 240 هزار و 219 نفر دارای پرونده کمیسیون پزشکی دارای معلولیت بینایی هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه دریافت به موقع خدمات توانبخشی مستلزم تشخیص به موقع اختلالات بینایی و ارجاع صحیح فرد مبتلا است، گفت: در حال حاضر 17 مرکز غیردولتی با حدود 685 نفر از این مرکز وجود دارد. گروه هدف در کشور کلیه کودکان بهره مند از خدمات مراکز فوق دارای پوشش 100 درصدی یارانه می باشند.

عباسی با اشاره به ارائه 6 هزار و 300 دستگاه کمک بینایی در سال 1402 گفت: 140 هزار و 516 نفر در 14 واحد بینایی سنجی و 888 نفر نیز از محل خرید خدمات برق پزشکی خدمات بینایی دریافت کرده اند.

وی ارتقای سطح دانش نابینایان در حوزه های علمی و هنری را از مهمترین اهداف این سازمان عنوان کرد و افزود: تولید صدها عنوان کتاب گویا و بریل در رشته های مختلف دانشگاهی در مجتمع فرهنگی رودکی برای کوری و توزیع این منابع در مناطق مختلف کشور از جمله اقداماتی است که در راستای تحقق این هدف دنبال می شود. همچنین تجهیز کتابخانه های عمومی سراسر کشور به امکانات مورد نیاز نابینایان و کمک به انجمن های غیردولتی در ارائه خدمات کتابخانه ای. E به نابینایان از دیگر فعالیت های این اداره می باشد.

عباسی با اشاره به آمار کمک های توانبخشی ارائه شده برای افراد کم بینا در سال 1402 گفت: 240 میلیارد ریال اعتبار تجهیزات کمک توانبخشی فقط برای وسایل کمک بینایی هزینه شد که نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

وی از ارائه 13 هزار و 891 وسیله بینایی در سال 1402 خبر داد و گفت: در اجرای طرح توانمندسازی نابینایان و کم بینایان بر اساس نوع نیاز و مهارت های پیش نیاز مردم و به ویژه در حوزه مهارت های شغلی، آموزش های متناسب با نیاز جامعه ارائه خواهد شد. خواهد بود

عباسی با اشاره به کمک هزینه معیشت نابینایان و کم بینایان گفت: 179 هزار و 607 نفر از مستمری این سازمان، 7 هزار و 300 نفر از حق پرستاری و کمک در منزل و 516 نفر از حق پرستاری از ضایعات نخاعی بهره مند می شوند. .

وی افزایش استقلال نابینایان در فعالیت های روزمره را منوط به مناسب سازی فضای زندگی و امکانات مورد نیاز آنها دانست و گفت: در سال 1402 تعداد 1007 نفر از افراد کم بینا از مناسب سازی مسکن و تجهیزات برای فعالیت های روزمره بهره مند شدند.

عباسی با اشاره به کمک هزینه ایاب و برو وی به معلولان گفت: به 8 هزار و 313 معلول نابینا و کم بینا بر اساس دستورالعمل بسته ترافیکی حقوق پرداخت شده است. همچنین بر اساس تبصره 2 ماده 5 قانون حمایت از حقوق معلولان، 20 هزار و 974 نفر از افراد کم بینا با دریافت کارت سفر معلولان ایران (سما) از خدمات بلیط نیم بها سفرهای بین شهری بهره مند شده اند. کارت).

وی با اشاره به بورسیه تحصیلی دانشجویان و دانشجویان دارای معلولیت گفت: تعداد کل دانشجویان نابینا و کم بینا در دانشگاه های دولتی 1174 میلیون و 511 هزار و 745 نفر در دانشگاه های دولتی و غیردولتی و تعداد دانشجویان نابینا و کم بینا در دانشگاه های دولتی است. 504 است که این یارانه را دریافت می کنند. دارند

عباسی از آغاز خدمات توانبخشی جامعه محور در کشور از سال 74 خبر داد و گفت: تاکنون توانسته است 94 درصد جمعیت روستایی کشور و 9 درصد جمعیت شهری را تحت پوشش قرار دهد.

وی گفت: سالانه 73 هزار و 160 نفر از افراد دارای معلولیت بینایی (معادل 14 درصد از کل جمعیت تحت پوشش این طرح) خدمات مختلف در حوزه سلامت، آموزش، معیشت، فعالیت های اجتماعی و توانمندسازی معلولان روستایی دریافت می کنند. آنها از بخش‌های دولتی و غیردولتی و اعضای جامعه کمک دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ورزش ها و بازی های محلی فراگیر در برنامه توانبخشی جامعه محور با هدف ارتقای سلامت و توانمندی های جسمی، روانی و اجتماعی معلولان ساکن در روستا طراحی شده است. بیان کرد: در سال 1402 تعداد 5 هزار و 793 نفر کم بینا در این طرح شرکت کرده اند.

وی در پایان بر تسهیل شرایط استخدامی نابینایان تاکید کرد و افزود: طی سال جاری با همت مشترک سازمان بهزیستی و سازمان امور استخدامی کشور برای اولین بار امکان برگزاری آزمون استخدامی فراهم شد. ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد. در این آزمون 12807 معلول در دستگاه های مختلف به رقابت پرداختند که از این تعداد بیش از 3400 نفر نابینا و کم بینا بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا