سلامت خانواده

پشه ها چگونه قربانیان خود را شناسایی می کنند؟

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه نیش پشه معمولاً آزاردهنده موقتی محسوب می شود، اما در بسیاری از نقاط جهان می تواند یک نگرانی جدی باشد.

تسنیم در خبری نوشت: برخی از پشه ها مانند Aedes aegypti عامل انتقال ویروس هایی هستند که سالانه بیش از 100 میلیون مورد بیماری مانند تب دنگی، تب زرد و زیکا را ایجاد می کنند. گونه دیگر، Anopheles gambiae، انگل عامل مالاریا را منتقل می کند که سالانه بیش از 400000 نفر را می کشد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این اعداد پشه ها را به کشنده ترین حیوانات تبدیل کرده است.

اخیراً تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا تحقیقاتی را روی نیش پشه انجام داده‌اند که نشان می‌دهد پشه‌های نر بی‌ضرر هستند، اما پشه‌های ماده برای رشد تخم‌ها به خون نیاز دارند.

در این تحقیق، کارشناسان کشف کرده‌اند که پشه‌ها به یک نشانه تکیه نمی‌کنند. بلکه از ترکیب حواس مختلف در فواصل مختلف برای یافتن اهداف خود استفاده می کنند. آنها دریافتند که تشعشعات مادون قرمز از منبعی با دمای تقریباً مشابه پوست انسان، رفتار میزبانی پشه را در صورت ترکیب با دی اکسید کربن و بوی انسان، دو برابر می کند.

پشه ها ترجیح زیادی برای منبع مادون قرمز در فعالیت های جستجوی میزبان خود نشان دادند. محققان همچنین مکان این تشخیص مادون قرمز را شناسایی کردند و نحوه عملکرد آن در سطوح مورفولوژیکی و بیوشیمیایی را کشف کردند.

نیکلاس دبوبیون؛ محقق ارشد این مقاله گفت: پشه Aedes aegypti که ما مطالعه می کنیم در یافتن میزبان انسان و ردیابی علائم فوق العاده ماهر است. این نشانه ها شامل دی اکسید کربن از نفس ما، بوها، بینایی، انتقال حرارت از پوست و رطوبت بدن است. با این حال، هر یک از این نشانه ها دارای محدودیت هایی هستند.

وی افزود: حشرات بینایی ضعیفی دارند و بادهای شدید یا حرکات سریع می تواند توانایی آنها را در ردیابی سیگنال های شیمیایی مختل کند.

با توجه به این محدودیت‌ها، محققان پرسیدند که آیا پشه‌ها می‌توانند نشانه جهت‌گیری قابل اعتمادتری مانند تشعشعات فروسرخ را تشخیص دهند.

لباس های گشاد کمتر از مادون قرمز عبور می کنند

در فاصله حدود 10 سانتی متری، پشه ها می توانند گرمای ساطع شده از پوست ما را تشخیص دهند. آنها همچنین می توانند دمای پوست ما را هنگامی که روی آن فرود می آیند، حس کنند. با این حال، لباس های گشادتر می تواند تشخیص آنها را دشوار کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا