اخبار سلامت

“پشه آئدس” تا 50 نفر را آلوده می کند/ توصیه مهم به زائران

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، حسن نوری ساری با بیان اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که عمدتاً از طریق نیش پشه آئدس منتقل می شود، اظهار داشت: این بیماری از طریق ارتباط انسان با انسان قابل انتقال نیست، مگر اینکه از طریق انتقال خون و در موارد نادری که خون فرد مبتلا به تب دنگی گرفته می شود و به فرد دیگری تزریق می شود که البته به دلیل وجود تب در بیماران تب دنگی بسیار نادر است.

وی افزود: عامل بیماری تب دنگی نیش پشه آئدس است و این بیماری از طریق سایر گونه های پشه قابل انتقال نیست. پشه آئدس رفتار خاصی دارد. نوع پشه ای که در ایران وجود دارد، روزانه است و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک غروب آفتاب نیش می زند. این پشه در صورتی که فرد گزیده شده به این ویروس آلوده باشد به ویروس دنگی مبتلا می شود و سپس تمام نیش های بعدی آن پشه می تواند باعث انتقال بیماری شود.

نوری تصریح کرد: پشه آئدس در طول عمر خود می تواند تا 50 بار نیش بزند بنابراین اگر این پشه در روز اول گزش فرد مبتلا را نیش بزند تا 50 نفر دیگر را نیز آلوده می کند. اما اگر پشه یک فرد غیر آلوده را نیش بزند، خود پشه بیماری را منتقل نمی کند و نیش های بعدی مشکلی ایجاد نمی کند. به عبارت دیگر، اگر فرد مبتلا به تب دنگی در خانه باشد و پشه در آن مکان نباشد، انتقال بیماری رخ نمی دهد.

معاون سازمان اورژانس کشور به تشریح علائم تب دنگی پرداخت و گفت: علائم این بیماری به تدریج و با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می شود. درد پشت چشم، تب و لرز، سردرد، سرگیجه و بدن درد از علائم شایع این بیماری است، اگرچه سرفه در این بیماری نادر است، اما بیشتر بیماران از درد پشت چشم و بدن درد رنج می برند.

وی با بیان اینکه 98 درصد بیماران بدون عارضه بهبود می یابند، گفت: اگر فردی به یک نوع ویروس تب دنگی مبتلا شود تا پایان عمر دوباره به همان نوع ویروس مبتلا نمی شود، اما به دلیل با وجود سه نوع مختلف ویروس، فرد می تواند در طول زندگی خود سه بار در طی ابتلا به تب دنگی مبتلا شود.

نوری با اشاره به راهکارهای پیشگیری از گزش پشه آئدس افزود: زائران اربعین برای پیشگیری از تب دنگی باید از لباس و جوراب آستین بلند استفاده کنند تا سطح کمتری از بدن در معرض گزش قرار گیرد. همچنین استفاده از اسپری ها یا پمادهای دافع حشرات به ویژه در ساعات حساس روز به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر توصیه می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا