اخبار سلامت

پشت پرده عجیب تخفیف های شگفت انگیز مکمل ها در داروخانه ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اگر حتی یک بار هم سری به داروخانه های شهر تهران زده باشید، حتما در قفسه داروخانه ها انواع مکمل های رژیمی و غذایی با برندهای مختلف را دیده اید. مکمل هایی که همگی تولید داخل یا مجوز دارند و در داروخانه ها از تعداد و تنوع بالایی برخوردارند.

تولید و مصرف مکمل ها در کشور چگونه است؟

در حال حاضر بیش از 12 هزار فرآورده مکمل در کشور داریم و آن طور که رئیس سازمان غذا و دارو می گوید سالانه 250 میلیون مکمل و فرآورده گیاهی در کشور شناسایی می شود.

تاکنون آمار دقیقی از میزان مصرف مکمل ها در کشور اعلام نشده است، اما به نظر می رسد این میزان تولید بسیار بیشتر از نیاز کل کشور باشد. سالانه 22 میلیون و 309 هزار عدد از این قرص و کپسول صادر می شود که با توجه به رقم نسبتا پایین صادرات نشان می دهد که مکمل ها بسیار بیشتر از نیاز مردم کشور تولید می شود.

حراج چوب داروخانه مکمل ها و مولتی ویتامین ها

شاید در نگاه اول این تصور ایجاد شود که تولید بیش از حد مکمل ها و مولتی ویتامین ها باعث می شود افراد به راحتی به این محصولات دسترسی داشته باشند و این موضوع به عنوان یک خبر مثبت تلقی می شود، اما نگاهی به پشت صحنه توزیع این مکمل ها در کشور آشکار می کند. ابعاد جدید یک بحران جدی در زمینه تولید دارو و مکمل افشا می کند.

تصاویر زیر نمونه هایی از تخفیف های ویژه و شگفت انگیز داروخانه ها بر روی مکمل ها می باشد، نام تجاری این مکمل ها برای جلوگیری از تبلیغات پوشانده شده است.

سازمان غذا و دارو، داروهای شیمیایی، مکمل های غذایی و دارویی، بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو، داروهای شیمیایی، مکمل های غذایی و دارویی، بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو، داروهای شیمیایی، مکمل های غذایی و دارویی، بهداشت و درمان،

بررسی دلایل این امر پیشینه چنین تخفیف هایی را آشکار خواهد کرد.

رقابت تولیدکنندگان مکمل برای فروش محصولات خود به داروخانه ها

پیگیری های خبرنگار تسنیم نشان می دهد که تولید بی رویه مکمل ها در کشور باعث رقابت شدید بین تولیدکنندگان مکمل ها برای فروش محصولات خود به داروخانه ها شده است. این موضوع باعث شده تا شرکت های تولید کننده مکمل ها و مولتی ویتامین ها با دادن تخفیف های ویژه داروخانه ها را تشویق به خرید محصولات خود کنند.

بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران درباره این موضوع به تسنیم گفت: شرایط تولید دارو و مکمل با یکدیگر متفاوت است و سیستم انقباضی موجود در حوزه تولید دارو در این زمینه وجود ندارد. تولید مکمل به عبارتی شرایط در سازمان غذا و دارو برای دریافت مجوز برای تولید مکمل راحت‌تر است و همین امر باعث شده تعداد زیادی از کارخانه‌ها به تولید مکمل‌ها بپردازند و میزان تولید مکمل‌ها بیش از نیاز جامعه باشد. .

این امر منجر به شکل گیری رقابت ناعادلانه بین شرکت ها و دادن تخفیف های ویژه به داروسازان برای فروش مکمل ها شده است.

محمدرضا دری; دبیر انجمن داروسازان تهران نیز درباره این موضوع به تسنیم گفت: کارخانه‌های مکمل‌سازی به دلایل مختلف از جمله بالا بودن میزان تولید نسبت به تقاضا، طولانی بودن مدت بازپرداخت مطالبات و هزینه‌های بالای تولید، با چالش‌های زیادی مواجه هستند. هزینه های خود را بپردازند و برای اینکه بتوانند چرخ اقتصادی خود را بچرخانند، محصولات خود را در اختیار داروخانه هایی قرار دهند که هزینه محصولات را به صورت نقدی و بدون بازپرداخت طولانی مدت پرداخت کنند، از سوی دیگر، داروخانه ها را به خرید تشویق کنند این محصولات به طور غیراصولی مکمل‌ها را ارزان‌تر می‌فروشند یا برای آن‌ها پیشنهادات و تخفیف‌های عجیبی در نظر می‌گیرند.»

سازمان غذا و دارو، داروهای شیمیایی، مکمل های غذایی و دارویی، بهداشت و درمان،

سازمان غذا و دارو، داروهای شیمیایی، مکمل های غذایی و دارویی، بهداشت و درمان،

فقدان مقررات سختگیرانه برای تولید مکمل در کشور

او به این سوال پاسخ داد؛ چرا سازمان غذا و دارو میزان نیاز کشور را محاسبه و به شرکت های تولیدی اعلام نمی کند تا این تولیدکنندگان مکمل های مازاد بر نیاز کشور تولید نکنند؟ وی تصریح می کند: سازمان غذا و دارو موضوع تولید مکمل ها را کنترل و نظارت می کند اما در زمینه تولید مکمل ها مقررات سفت و سختی وجود ندارد زیرا اقتصاد تولید مکمل بر اساس رقابت و بازار آزاد است.

سبد فروشی، دلیل دیگری برای حراج مکمل ها

بررسی های بیشتر نشان می دهد به دنبال بروز کمبود دارو، پدیده ای به نام سبد فروشی نیز در بازار دارویی کشور شکل گرفته است که پس از کمبود دارو تشدید شده است.

منظور از سبد فروشی، فروش داروهای کمیاب و سهمیه خرید داروهایی است که کمتر مصرف و خریداری می شود.
یعنی شرکت های پخش دارو به این شرط داروهای کمیاب را به داروخانه ها می فروشند که داروخانه ها هم تعدادی مکمل از شرکت های پخش بخرند!
به عنوان مثال یکی از صاحبان داروخانه می گوید: به دلیل کمبود وارفارین در کشور به داروخانه ها می گویند; وارفارین را به شما می فروشیم به شرطی که شما هم نوعی مولتی ویتامین بخرید.

یکی دیگر از داروسازان نیز این اسناد را در اختیار خبرنگار تسنیم قرار داده است که در صورت کمبود داروی متیمازول، داروی متی مازول تنها به شرط خرید کپسول زینک پلاس در اختیار این داروخانه قرار می گیرد!

سازمان غذا و دارو، داروهای شیمیایی، مکمل های غذایی و دارویی، بهداشت و درمان،

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در این باره می گوید: شرکت های مکمل سازی شرکت های توزیع دارو مجزا ندارند، یعنی شرکت های پخش دارو نیز مکمل ها را به داروخانه ها توزیع می کنند و همین امر باعث شده شرکت های پخش در ازای آن داروهای کمیاب را به داروخانه ها بفروشند. برای خرید اجباری مکمل ها به عنوان مثال در شرایط کمبود وارفارین، داروسازان مجبور به خرید چند جعبه مکمل برای هر جعبه وارفارین می شوند که به آن پدیده سبد فروشی نیز می گویند داروخانه با حجم زیادی از مکمل ها مواجه است که گاهی تاریخ انقضا آنها نزدیک است و با قیمت کمتری می فروشد.

سال گذشته سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای به کلیه شرکت‌های پخش دارو اعلام کرد که فروش سبد، نقدی و توقف فروش دارو توسط شرکت‌های پخش ممنوع است و هرگونه تخلف در این موارد از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

با وجود این، در سایه ضعف نظارت این سازمان، پدیده سبد فروشی به امری عادی و رایج بین داروسازان و شرکت های پخش تبدیل شده است.

سکوها روی مولتی ویتامین ها چوب حراج می کنند

ماجرای عجیب تخفیف های مکمل ها به اینجا ختم نمی شود; گشت و گذار در برخی از پلتفرم ها نشان می دهد که آنها نیز با حراج مکمل ها، مشتریان خود را به استفاده از این محصولات تشویق می کنند.

دری، نایب رئیس انجمن داروسازان نیز درباره فعالیت این پلتفرم ها در زمینه مکمل ها می گوید: پدیده دامپینگ در برخی سایت های مجازی رخ داده است و مکمل ها با قیمتی کمتر از داروخانه ها به مشتریان فروخته می شود. دلیل این امر این است که تولیدکنندگان مکمل ها مشکل نقدینگی دارند و به یکباره نیاز به نقدینگی دارند و به همین دلیل این سایت ها و پلتفرم هایی که دارند. این توانایی مقدار زیادی مکمل را به صورت نقدی خریداری می کند و کارخانه ها نیز مکمل های خود را به حراج می گذارند تا چرخه اقتصادی خود را بچرخانند و به سادگی “آنها را می فروشند تا پول نقد و یکجا دریافت کنند.”

50 تا 70 درصد تخفیف فروشگاه اینترنتی معروف مولتی ویتامین!

تصاویر زیر بیش از 50 درصد تخفیف در کپسول ها و قرص های ویتامین در فروشگاه اینترنتی را نشان می دهد. در برخی موارد خریداران اعلام کرده اند که این تخفیف ها به دلیل نزدیک بودن به تاریخ انقضا بر روی این محصولات اعمال شده است.

سازمان غذا و دارو، داروهای شیمیایی، مکمل های غذایی و دارویی، بهداشت و درمان،

تشویق مردم به استفاده از مکمل ها با تخفیف ویژه!

رئیس فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف بی رویه مکمل ها هشدار داد و گفت: در چند سال اخیر استفاده از داروهای گیاهی و مکمل ها رشد کرده است اما استفاده نادرست از این فرآورده ها نیز می تواند تهدیدی برای سلامتی مصرف کننده باشد، درست مانند داروهای شیمیایی. و در این زمینه باید از مشاوره پزشک یا داروساز استفاده کنید.

با وجود این بی نظمی در بازار تولید و توزیع مکمل ها در سایه نبود برنامه ریزی صحیح برای تولید این محصولات باعث شده تا مردم به دلیل تخفیف های زیاد به مصرف بی رویه مکمل ها روی بیاورند.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا