سلامت خانواده

پشت پرده سنگ اندازی در مسیر داروسازان/دخالت در امور داروخانه ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو ، شهرام از پاسگاه انتظامی داسانی به بهانه پنجم شهریور روز داروسازی اطلاعاتی را در اختیار فعالان حوزه دارو به ویژه اعضای انجمن داروسازان ایران قرار داد.

رئیس انجمن داروسازان ایران در ابتدا گفت: خوشبختانه در دومین سال از آغاز به کار هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در دوره هفتم مجددا در خدمت شما بودم و خوشحالم روزهای پر رونق صنعت داروسازی ایران که مزین به نام دانشمند بزرگ و نامدار ایران است. محمد بن زکریای رازی را به همه شما تبریک می گویم.

وی افزود: بی شک جامعه دارویی ایران در بخش های مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی، تولیدی و خدمات تخصصی جزو پیشتازان جامعه پزشکی کشور بوده و در تولید علم از رتبه بسیار بالایی در دنیا برخوردار بوده و بوده است. توانسته در سال های گذشته افتخارات بسیاری را برای کشور و مردم عزیزمان به ارمغان بیاورد.” دارند

کلانتری با عنوان این مطلب که سال گذشته سال سختی برای جامعه دارویی ایران بود، ادامه داد: سال گذشته با هجمه غیرمنصفانه و غیرمنطقی صاحبان سرمایه، بنگاه های اقتصادی و وزارتخانه ها و مؤسسات غیرمرتبط مواجه شدیم. حوزه داروسازی در کشور ایجاد و فتح سکوها از خدمات حرفه ای داروسازان حمایت کرد و متأسفانه آنها به اندازه کافی پیش نرفتند و برای انتقال مواضع صحیح مبتنی بر اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی در حوزه داروسازی و اصرار بر رعایت اصول مقرر در بخش حرفه ای داروسازان. و الحمدلله در این جنگ نابرابر تا حدودی توانستیم صدای حقوق جامعه دارویی را آنطور که باید به گوش مسئولان برسانیم.

وی افزود: سال گذشته به دلیل بی نظمی در پرداخت های سازمان های بیمه گر و سازمان هدفمندسازی یارانه ها و همچنین تخصیص دیرهنگام سازمان برنامه و بودجه کشور، کل زنجیره تامین دارویی کشور با مشکل حاد نقدینگی مواجه بود. این مشکلات حاد نقدینگی که از انتهای زنجیره یعنی پرداخت به داروخانه ها شروع شد، در نهایت به دلیل عدم امکان برنامه ریزی صحیح برای تولید یا واردات مواد اولیه، خسارت هایی را به همراه داشت.

کلانتری تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری هایی که انجام دادیم بخشی از این مشکلات به زودی برطرف شود. یکی از موضوعاتی که در سال های گذشته در بسیاری از موارد جامعه داروسازی را آزار داده است، موضوعی است که حول محور تاسیس داروخانه توسط غیر داروسازان یا به ارث بردن داروخانه ها به ورثه غیر داروشناس پیشنهاد می شود به لطف حمدالله با تلاشی که در سال گذشته با همکاری سازمان غذا و دارو انجام دادیم، توانستیم بحث ارث را به سمتی برسانیم که شرایط خاص مورد نیاز برای دریافت کننده پروانه داروخانه به رسمیت شناخته شود. دیوان عدالت اداری

رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: در سال آینده برای پیگیری برخی از مشکلات و معضلات باقی مانده در سال های گذشته، بخشی مربوط به خدمات الکترونیک دارویی و نیازی که مردم از داروسازی دارند، تلاش مضاعف خواهیم کرد. جامعه برای دریافت خدمات الکترونیکی و استقرار مناسب. برنامه خواهد بود کوچک ضمن حفظ اصول اخلاق پزشکی و شرایطی که جامعه دارویی بتواند خدمات خود را به صورت کامل و موثر به مردم ارائه دهد.

وی ادامه داد: برای بهره مندی کامل مردم از خدمات دارویی داروسازان، لازم است در وهله اول بررسی سرزمینی مناسب و علمی انجام شود و جغرافیای سلامت در حوزه پزشکی به درستی بررسی شود. برنامه تعادل نیروی انسانی در کشور کوچک توجه ویژه ای به سطح بندی خدمات داشته باشیم تا بتوانیم از خدمات داروسازان به خوبی استفاده کنیم و دسترسی مردم به خدمات دارویی را به نحو صحیح تضمین کنیم. کوچک در این راستا لازم است به جای پذیرش بی رویه دانشجو در دانشکده های داروسازی و یا افزایش بی رویه تعداد دانشجویان داروسازی به منظور استفاده بهینه از دانشجویانی که در حال حاضر در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند یا فارغ التحصیلان متقاضی کار، برنامه کوچک بودن

کلانتری گفت: تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش و توسعه داروخانه های دولتی و داروخانه های شبه دولتی و موسسات دولتی مضاعف خواهیم کرد. در این راستا مذاکرات و مکاتبات مکرری با بالاترین مقامات کشور و نظام انجام دادیم. امیدواریم این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و شاهد باشیم که سهم دولت در اقتصاد بخش دارویی کاهش یابد و خصوصی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای ارائه خدمات به مردم ایجاد شود. تا حد امکان متوجه شد.

وی افزود: در چند سال اخیر متاسفانه جایگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بسیاری از موارد تضعیف شده است. سازمان ها و نهادهای غیر مرتبط و حتی کمیسیون های غیرتخصصی مجلس در حوزه سیاست گذاری نظام سلامت و حوزه دارویی ورود کرده اند. هستند و متاسفانه تصمیماتی گرفته شد که صدمات زیادی به کل زنجیره تامین دارو و خدمات دارویی و داروخانه ها وارد کرد.

کلانتری با اشاره به آغاز فعالیت شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران گفت: در این شورا که شامل مدیران اجرایی حوزه داروسازی کشور در سال های گذشته و همچنین نمایندگان مجلس از حوزه قانونگذاری و نمایندگان سازمان نظام پزشکی، چالش های نظام دارویی کشور را مطرح کرده و برای آنها راهکارهایی پیشنهاد می شود. برخی از این راهکارها در روزهای گذشته همزمان با آغاز به کار ریاست جمهوری به وی پیشنهاد شد که خوشبختانه برخی از آنها به مشکلات زنجیره تامین دارو و نقدینگی این امر مربوط می شود. زنجیره تامین و نیاز مبرمی که کشور به حمایت مالی از زنجیره تامین دارد. تامین مالی دارویی و تاسیس ال سی داخلی.

وی افزود: تلاش ما برای ارجاع به دیوان عدالت اداری و رفع احکام مربوط به تاسیس داروخانه توسط غیر داروسازان و همچنین لغو بخشنامه ها و آیین نامه هایی که تداوم شرایط را برای غیر داروسازان تسهیل می کند. ، قطعا ادامه خواهد داشت و در این راه کاملا مصمم هستیم. ما مطالبات همکارانمان را پیش خواهیم برد.

رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: بار دیگر روز داروساز را به شما تبریک می گویم و از همراهی، همراهی و همدلی شما با انجمن داروسازان ایران تشکر می کنم. امیدوارم با حضور یک پزشک در رأس هرم اجرایی کشور و همچنین حضور یک پزشک توانمند با سابقه کار در سازمان نظام پزشکی در وزارت بهداشت؛ امسال، پیگیری ها به نتایج بسیار بهتری منجر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا