سلامت خانواده

پشت صحنه درمان بیماری های ارتوپدی و مفصلی با ماساژ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مصطفی شهرضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، وی درباره تبلیغاتی که اخیرا در شبکه های اجتماعی در خصوص درمان بیماری های ارتوپدی دیده می شود، گفت: در این گونه تبلیغات عنوان می شود که بسیاری از بیماری های ارتوپدی و مفصلی با ماساژ و بی حرکتی درمان می شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه مفاصل به ندرت دچار دررفتگی می شوند و هیچ مفصلی به راحتی دررفته نمی شود، افزود: اگر مفصلی دررفته باشد آنقدر درد و ناتوانی ایجاد می کند که هیچ حرکتی روی آن مفصل امکان پذیر نیست.

این جراح زانو ادامه داد: در صورت دررفتگی مهره، فرد دچار آسیب شدید ستون فقرات می شود. حتی ممکن است فرد فلج شود، پس چگونه می توان با یک تنظیم غیرعلمی چنین مشکلی را حل کرد.

شاه رضایی وی تصریح کرد: گاهی ممکن است بر اثر ماساژ و استفاده از پمادها و برخی داروها التهاب آن ناحیه از بدن کاهش یابد و فرد فکر کند حالش بهتر شده است در حالی که بیماری در حال پیشرفت است و باعث تاخیر در درمان، و این تاخیر در درمان ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

وی افزود: افراد به محض اینکه دچار درد در مفاصل به ویژه مفاصل زانو و مفصل ران شوند و بیش از دو روز طول بکشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این متخصص ارتوپدی درباره قولنج نیز گفت: این موضوع علمی نیست، ما با موضوع دررفتگی مفصل یا دررفتگی جزئی مواجه هستیم که باید توسط پزشک تشخیص داده شود و درمان شود.

وی افزود: دررفتگی مفصل مانند شکستگی یک اورژانس پزشکی است اما در موارد مهمتر باید در اسرع وقت درمان شود. قرار دادن مفاصل یک روش علمی است، زیرا در زمان قرار دادن می تواند آسیب های جبران ناپذیری به عروق و اعصاب آن ناحیه وارد کند.

این استاد دانشگاه همچنین درباره برخی تبلیغات در فضای مجازی و ماهواره ها در خصوص استفاده از زانوبند و داروهای مکمل برای درمان آرتروز گفت: متاسفانه درمان های کاذب جای درمان واقعی را گرفته است.

وی افزود: در برخی موارد به بیمارانی برمی خوریم که سال ها برای اصلاح انحراف از زانوبند استفاده می کردند و اکنون که آن فرد به ما مراجعه می کند زمان طلایی برای جراحی اصلاحی آن فرد و استفاده مکرر از آن گذشته است. زانوبند و پروتز باعث تنبلی عضلات شده است.

شاه رضایی وی همچنین به استفاده مکرر از داروهای مکمل برای درمان آرتروز اشاره کرد و گفت: گاهی با افرادی مواجه شده ایم که سال ها به امید درمان آرتروز از داروهای مکمل استفاده می کردند و عملا نتیجه ای حاصل نشده است.

ضمن تاکید بر این نکته که گاهی استفاده از داروهای تسکینی و مکمل غیرمجاز باعث می شود نکروز و از بین رفتن مفصل فردی افزود: متأسفانه اخیراً با جوانانی مواجه هستیم که بر اثر مصرف مکمل های مسکن غیرمجاز مفاصل خود را از دست داده اند. بنابراین لازم است بیماران قبل از هر اقدامی با متخصص مربوطه مشورت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا