اخبار سلامت

پرستاران به دلیل کمبود نیرو نقش چند پرستار را ایفا می کنند/ آمار نگران کننده از مهاجرت پرستاران

عبدالله ثقفی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، با اشاره به اینکه بحث جذب و جذب نیروی پرستاری یکی از مطالبات قدیمی جامعه پرستاری است، اظهار داشت: رفع کمبود نیروی پرستاری یکی از موضوعات مورد توجه است. که سازمان نظام پرستاری در دوره جدید به دنبال آن خواهد بود. انجام داد در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی انسانی، یک پرستار نقش دو تا سه پرستار دیگر را ایفا می کند که باعث ایجاد احساس فرسودگی شغلی در آنها می شود.

وی ادامه داد: نسبت پرستار به تخت در کشور ما با استاندارد فاصله زیادی دارد. نسبت استاندارد پرستاران به تخت های بیمارستانی در برخی کشورها 4 یا 5 پرستار در هر تخت است. در کشور ما نسبت استاندارد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی 2.5 نفر است اما متاسفانه در حال حاضر کشور ما با این نسبت فاصله زیادی دارد و نسبت پرستار به ازای هر تخت 1.5 نفر است. حتی در برخی استان های کشور این نسبت به زیر یک پرستار به ازای هر تخت می رسد که فاجعه است، زیرا در عین حال پرستاران تحت فشار هستند و پرستاران باید در دو شیفت یا اضافه کاری اجباری کار کنند. به آنها تحمیل می شود، همچنین باعث افزایش فرسودگی شغلی و ایجاد مشکل برای بیماران می شود.

وی افزود: طبیعتا وقتی کمبود پرستار در کشور جبران نشود خدماتی که بیماران و مراجعان باید دریافت کنند با وجود تلاش پرستاران محقق نخواهد شد و این تضییع حقوق بیماران است بنابراین وزارت بهداشت و شورای اسلامی باید تلاش کنند تا سرانه پرستار در کشور افزایش یابد و به استاندارد برسد.

یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه در صورت رفع موانع استخدامی پرستاران، قانون ارتقای بهره وری می تواند به طور کامل و دقیق اجرا شود، تصریح کرد: این قانون در حال حاضر بسیار بد اجرا می شود. ; تنظیم ساعت کار پرستاران بر اساس سنوات خدمت در بسیاری از مراکز درمانی به دلیل کمبود نیروی پرستاری اجرا نمی شود. همچنین سختی و زیان آور بودن شغل پرستاری و کاهش سن بازنشستگی آنها به دلیل کمبود کادر پرستاری اجرا نمی شود که همگی باعث فشار بر جامعه پرستاری در حوزه نیروی انسانی می شود و به عنوان یکی از موارد مطرح می شود. موانع خدمات

وی ادامه داد: در عین حال متاسفانه به دلیل جذابیت های ضعیف و پرداخت ناکافی در حوزه پرستاری در کشورمان، در چند سال اخیر شاهد مهاجرت پرستاران به کشورهای خارجی بوده ایم.

ثقفی با بیان اینکه سالانه حدود 3 هزار پرستار متقاضی مهاجرت هستند که آمار تکان دهنده و تاسف باری است، گفت: این میزان مهاجرت معادل یک سوم فارغ التحصیلانی است که هر ساله از دانشکده پرستاری فارغ التحصیل می شوند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا